The Art Basel Podcast - RM interjú
[2022. június 28.]
2022 júniusában Namjoon az Intersections: The Art Basel podcast vendége volt, ahol mesélt egy kicsit arról, hogyan is indult el a karrierje a BTS tagjaként, minek köszönhetően kezdett el érdeklődni a képzőművészetek iránt, és hogy milyen művészek voltak rá hatással amatőr zenészként, később pedig már műgyűjtőként is.
Itt olvashatjátok a podcast magyar fordítását.
Helló, ez itt Marc Spiegler (MS), és az Intersections: The Art Basel
podcastet hallgatjátok. Ezzel a résszel veszi kezdetét a második évadunk. Már
számos meglehetősen ismert személy vendégeskedett eddig a podcastben, de azt
hiszem bátran kijelenthetem, hogy egyikük sem volt olyan híres világszerte,
mint Kim Namjoon, akit a legtöbben RM-ként ismernek, és aki már majdnem egy
évtizede a BTS nevű k-pop csapat vezetője.
Az elmúlt két évben a BTS nemzetközi befolyása megerősödött, és nem csak
messze túlmutat Koreán, de a hatása túllépi a zenei világ határait is. A
státusza miatt Namjoon kulturális befolyása óriási, így amikor művészeti
alkotások gyűjtésébe kezdett öt évvel ezelőtt - amit a közösségi felületeken sem
rejt véka alá -, meglehetősen nagy hatása volt azokra a művészekre, a
galériákra és múzeumokra is, akiket támogat.
Ez a legelső podcast, amit Namjoon angolul csinált végig. Megosztotta a
gondolatait Korea kulturális erőként való felemelkedéséről és arról, hogyan építi
ki egy művész az örökségét, valamint beszélt az arra vonatkozó terveiről is, hogy
kiállítási helyszínt nyit Szöulban, Dél-Koreában.
Miközben ezt az epizódot készítettük elő a publikáláshoz, váratlan dolog
történt: a BTS az egész zenevilágot sokkolta a bejelentéssel, miszerint a
csapat tagjai a szóló karrierjükre fognak összpontosítani. A menedzsmentjük
szerint a csapat azt tervezi, hogy továbbra is aktív marad – idézem, “számos különféle
formában”. Hogy ez pontosan mit is jelent a BTS és Kim Namjoon számára, az egyelőre
még a jövő zenéje. Ugyanakkor ez a fejlemény vitathatatlanul más megvilágításba
helyezi (Namjoon) reflektív válaszait, amit ebben az interjúban adott,
különösen a saját örökségének és szóló karrierjének vonatkozásában.
Kim Namjoon, üdv az Intersectionben!
Namjoon:
Helló!
Marc:
Mesélj arról, hogy hol is vagy most, csak hogy a hallgatóink kapjanak egy képet
róla.
Namjoon:
Szöulban vagyok, Dél-Koreában élek. Itt most éppen este hét óra van és a
stúdiómban vagyok az ügynökségnél. Ez az én kis stúdióm, és itt van egy
festmény mögöttem.
Marc:
Kezdjük az elején. Miközben az interjúra készültem, azt olvastam, hogy egy
középiskolai tanár mutatta meg neked Eminemet. Ez valamikor még (Eminem)
karrierjének az elején lehetett valószínűleg.
Namjoon:
Tizenhárom éves voltam, amikor először hallottam Eminemet, ha jól emlékszem. A
Without Me-t, ha pontos akarok lenni. És természetesen ott volt a film is, a
Nyolc mérföld. Elég felkapott volt, és egy kamasz fiú számára a rap, a
kifejezések és maga a színészi játék is elképesztő volt. Arra gondoltam: váó, olyan
akarok lenni, mint ő. Olyan jól akarok rappelni angolul, mint ő, és egyszer én
is szeretnék egy Cyphert, és én fogom megírni a szöveget. Az a vicces az
egészben, hogy azelőtt, amikor még általános iskolás voltam, költő vagy író
akartam lenni. Amikor megismerkedtem Eminemmel és Nasszal, az álmom, hogy költő
legyek magától értetődően mozdult el abba az irányba, hogy rapper legyek.
Marc: Úgy
hiszem, hogy Koreában ez a(z) (zene)ipar egy meglehetősen komplex jellemzője,
ezért kérlek beszélj egy kicsit arról, hogyan lettél a rendszer része. A siker
azonnali volt? Mikor kezdted?
Namjoon: Tizenhárom
éves voltam, amikor megismertem Eminemet és Nast, és tizennégy évesen kezdtem
el saját szövegeket írni. Akkoriban volt egy online közösség, ahol kezdő
zenészek és rapperek megmutathatták a szövegeiket és a zenéiket. Rossz volt, de
ugyanakkor annyira őszinte is. A közösség részévé váltam, megmutattam nekik a
cuccaimat és a stúdiós munkáimat, és tulajdonképpen így kezdődött a hobbim.
Aztán tizenhat éves lettem, és a rendszer része akartam lenni, ahogy azt te is
mondtad.
Csatlakozni akartam egy koreai underground ügynökséghez, elküldtem nekik a
jelentkezésemet és a zenémet, és be is jutottam. Az utolsó körben* élőben
kellett előadni zenészekkel, még csak tizenhat voltam, elfelejtettem a
szövegemet, ideges voltam, és nagyon rosszul sikerült az egész. Azt gondoltam,
hogy nincs tehetségem az efféle offline dolgokhoz, nem úgy, mint a stúdióban. A
színpad teljesen más. Úgyhogy igen, ez is megtörtént. Utána jött a középiskola,
levágattam a hajamat és úgy voltam vele, igen, ez az én utam. Tanulnom kell, jó
tanulónak kell lennem. A végzet azonban viccesen működik. A fellépésen, amit
elrontottam, ott volt egy rapper is, aki híres Koreában. Látta az előadásomat,
kinevetett, amiért elfelejtettem a szövegemet, de ennek ellenére meglátta
bennem a lehetőséget akkor, mert később felhívott azzal, hogy itt van ez az
ügynökség, HYBE**, és hogy a CEO, Bang Shi Hyuk fiatal kölyköket keres, akik
tudnak dalszöveget írni és szeretnek rappelni. Azt válaszoltam neki, hogy már
feladtam ezt a dolgot. Nem mondtam meg a szüleimnek, de végül találkoztam vele
titokban. És így kezdődött el az egész.
*A koreai ügynökségek gyakran több körös válogatót tartanak, aminek a
nyertese lehetőséget kap arra, hogy bekerüljön az ügynökség (újonnan induló)
csapatába, de a végleges státuszt tagként általában gyakornoki próbaidőszak
előzi meg. (A BTS-ben RM volt az egyetlen, akit azonnal leszerződtettek, SUGA a
Hit It meghallgatás második helyezettjeként kapott lehetőséget, de a többiekkel
együtt még ő is gyakornokoskodott, mielőtt a BTS végleges tagja lett.)
**HYBE, akkoriban még Big Hit Entertainment.
Marc: Mi
volt a neve?
Namjoon:
Sleepy.
Marc: (nevet) Tehát, ha Sleepy nem hív fel, akkor ki tudja, mi lesz
belőled. Egy üzletember, talán?
Namjoon:
Igen, üzletember, mint az apám.
Marc:
Bárki lehet lámpalázas, de szerencsére a te esetedben ez nem volt végleges. Ez
az út vezetett a BTS-be - a csapatba, aminek a vezetője vagy -, vagy voltak más
megállók is útközben?
Namjoon: Én
voltam a BTS első tagja. Mr. Bang, a CEO-nk, velem kezdte a csapatot. Azt
akarta, hogy én legyek a csapat első tagja és a vezető is egyben, az első, akivel
a csapat kezdődött. Gyakornokokként kezdtünk a BTS-ben, és több mint harmincan
voltunk, de sokan kiestek. A harmincból hét tag maradt a csapatban, 2013-ban
jelent meg a debütáló kislemezünk. Kilenc éve történt már. Eddig ráadásul együtt
is laktunk, így a teljes út számunkra már 12 éve tart.
Marc: Kijelenthetjük,
hogy ennek a 12 évnek az első felében a BTS elsősorban koreai/ázsiai jelenség
volt. Öt évvel ezelőtt azonban hatalmas áttörést értetek el, mind a közösségi
médiában, mind a Billboardon, valamint számos más területen is. Történt valami,
és kíváncsi vagyok, hogy mi is volt ez pontosan. Mi volt az, aminek
köszönhetően a BTS egy elsősorban koreai előadóból globális jelenséggé nőtte ki
magát? Milyen volt megélni ezt az egészet? Milyen érzés volt, hogy hirtelen
nemzetközi szupersztárrá váltatok?
Namjoon:
Amikor a BTS-t nézzük, figyelembe kell venni a rajongóinkat is, az ARMY-t,
hiszen ők a másik felünk, a másik szárnyunk, a csapat másik fele. Valóban
különlegesek. És nem csak az energiájukról és a rajongásukról van itt szó,
tényleg tettek értünk. Üzeneteket küldtek amerikai DJ-knek, hogy játsszák le a
dalainkat a rádiókban, mert a rádiós lejátszás kiemelten fontos a Billboard
listákhoz. Úgy gondolom, hogy mindez az embereknek és a szeretetüknek
köszönhetően történt. Mindennek a középpontjában lenni meglehetősen furcsa. A
művészet, különösképpen a képzőművészet segített nekem abban, hogy ne őrüljek
meg és kibírjam ezt a felhajtást.
Marc: Ez
a beszélgetésünk egyik sarkalatos pontja, az ok, amiért a podcast vendége vagy:
gyűjtőként igazán elmerültél a vizuális művészetekben, és közben
véleményvezérként – kiemelten a koreai művészi szcéna egyik támogatójaként – is
elhíresültél. Hogyan kezdődött? 2017-2018 volt az az időszak, amikor igazán
vonzani kezdett a művészet? Emlékszel még rá, hogyan kezdődött?
Namjoon:
Igen, emlékszem rá. 2018-ban történt, alig négy évvel ezelőtt. Amikor
Amerikában és Európában turnéztunk, meglepően sok időm volt. Nem járok
klubokba, és nincsenek külföldi barátaim. Sok szabadidőm volt. Akkoriban a
legtöbb időt a hotelszobámban töltöttem, videókat néztem YouTube-on vagy
Netflixen, vagy valami mást csináltam, és közben untam magam. Egy nap aztán
utánanéztem, hogy van-e valami látnivaló vagy valamilyen hely, ahova elmehetek,
és így kötöttem ki ott, hogy miért ne mehetnék múzeumba? Először a Chicagói
Művészeti Intézetbe látogattam el még 2018-ban. Fogtam magam és elmentem.
Megnéztem az elképesztő festményeiket – Seurat, Monet, Picasso és olyan
művészek képeit, akiket ismertem már azelőtt is, hogy a művészvilág részese
lettem.
Tulajdonképpen ez volt számomra az első alkalom, mert azelőtt nem volt
olyan hely, ahol élőben megnézhettem volna ezeknek a művészeknek a képeit.
Megmozdított bennem valamit. [Ezek a festők] már meghaltak – de 2018-ban egy
dél-koreai fickó ott, abban a kicsi teremben – én és a művész lenyomata, az ő
idejeének egy darabkája – valahogy találkozott egymással. Még mindig
felvillanyoz, ha belegondolok. Kicsit irigy is vagyok. Mi a művészet? Mi is ez
a festmény? Ez a szín? Mit akartak mondani vele? Ez az első élmény igazán
magával ragadott. Sok lehetőségem adódott rá, hogy ellátogathassak a híres
múzeumokba Párizsban, New Yorkban, Los Angelesben és más helyeken is.
Marc: Egy
érdekes kitérő: valószínűleg nem tudsz róla, és eddig bennem sem realizálódott,
de én Chicagóból származom. A Chicagói Művészeti Intézet számomra is az első
múzeumok egyike volt, amelyeket meglátogattam.
Namjoon: Ó,
valóban? (nevet)
Marc:
Igen, tényleg. Elképesztő! Hogy tovább folytassuk az eredeti vonalon: a
nemzetközi szupersztársággal járó minden teher a vállaidat nyomja, ugyanakkor
annak köszönhetően, hogy globálisan turnéztok és koncerteztek, hirtelen
lehetőséged adódott arra is, hogy különböző múzeumokat látogass meg
világszerte. Mivel folytatódott? Hogyan nőtt az érdeklődésed a művészetek
iránt? Volt valami konkrét mozzanat, ami magával rántott, ami miatt olyan
mélyen beleástad magad?
Namjoon: Volt
egy pillanat 2017-ben, a Billboard Music Awards díjátadón, amit abban az évben
májusban tartottak meg. Öt évvel ezelőtt történt, és időközben a zeneipar egyre
nagyobb részével kapcsolatba kerültünk, mint például a Grammyvel is, de ott van
a VMA, AMA, CBC, NBC, Jimmy Fallon vagy Ellen műsora is többek között. Ezek
mind a bakancslistámon szerepeltek, amikor fiatalabb voltam, élőben látni a
Grammyt és találkozni olyan nagyszerű művészekkel, mint Drake - találkoztam
Nasszal is, aki a példaképem – és azokkal az emberekkel, akiket a tévében vagy
YouTube-on látok. Először hihetetlen volt számomra, de ironikus módon
Amerikában találtam rá a gyökereimre.
Ha jól emlékszem egy Los Angeles-i hotelben realizáltam magam született
koreaiként. Nem tudtam elszakadni az országomtól. Egyre jobban hiányozni
kezdett az országom, a családom és a barátaim, ahogy telt az idő. Először elcsodálkoztam,
hogy meg tudok nevezni akár egyetlen koreai művészt is a vizuális művészetek területéről?
Fel tudok sorolni ezer koreai zenészt,
de nem tudok megnevezni egyetlen koreai festőt sem. Ez elgondolkodtatott.
Amikor visszajöttem Koreába, elkezdtem meglátogatni a koreai múzeumokat. Korea
egy kis ország, így nincs rengeteg múzeumja vagy nagy galériái, de amikor volt
rá időm, mindig ellátogattam koreai múzeumokba vagy galériákba. Elkezdtem
utánanézni, hogy van-e olyan koreai művész, akit tisztelni tudok, vagy ahonnan
inspirációt meríthetek.
Marc: Mi
volt a legelső műalkotás, amit megvettél?
Namjoon: Egy
koreai művész festményét vettem meg, amit 1976-ban készített egy hegyről. Egy
aukción vásároltam. A művész neve Dai-Won Lee, Koreában híres. Talán
impresszionistának mondanám. Először tehát utánanéztem, megtetszett és
egyszerűen csak megvettem. Amikor pedig kitettem a falra, megértettem, hogy mit
is jelent egy gyűjtemény és kitölteni vele a falakat. Különös volt. Még mindig
spirituális számomra egy kicsit.
Marc:
Hogy összefoglaljuk egy kicsit az egészet: elkezdtünk beszélgetni a zenéről és
most a művészeteknél tartunk. Kíváncsi vagyok, hogy vajon milyen hatással volt
rád az elmélyülő kapcsolatod a művészetekkel zenészként és alkotóként.
Namjoon:
Szeretek kifejezéseket használni. Nem vagyok oda azért, hogy kétfelé osszam a
művészeteket, de ha a festőket és a vizuális alkotókat nézem, a legtöbben
azután váltak híressé, hogy meghaltak. Amikor látom a művészeket a munkáikban,
a festők és a vizuális alkotók lelke igazán hosszúéletű. Igazán hosszú időszakról
van szó. Valaki megfest egy képet a húszas éveiben, megváltoztatja a
technikáját a harminc évesen és szobrászkodni kezd negyven évesen. Amikor látom
őket, bátorságot merítek belőlük, mert Koreában 29 évesnek számítok már, és
amikor 30 évessé válunk, az egy teljesen más dolog. Még mindig fiatalnak
számítok, még mindig csak egy fiatal férfi vagyok, de a K-popban a fiúcsapatok
világában 30 évesnek lenni már valami mást jelent. Ez igazán szomorú, de ezek a
tények. Közben azt érzem, hogy ez az én időm, ez az egész életem csúcspontja? 29
éves vagyok és akár 100 éves koromig is élhetek, és elszomorító, ha most járok
a csúcsponton. Azt szeretném, ha sokáig tartana.
Marc: Ez
igazán érdekesen hangzik, Namjoon. A beszélgetés elején szó volt arról, hogy
hogyan alakult ki a kapcsolat közted és a művészetek között, részben annak az
eredményeként, hogy nemzetközi szupersztár lettél. Most viszont azt mondod,
hogy az idő közeledtével, amit az emberek általában fiúcsapatok kifutási
idejének tartanak, a vizuális művészek életpályája bátorít téged arra, hogy
hosszútávban gondolkodj.
Namjoon: Ezzel
elég jól összefoglaltad.
Marc: A kérdés már csak az, hogy mire inspirál téged mindez? A definícióját
figyelembe véve, nem lehettek örökre egy fiúcsapat, hiszen egy ponton már
nagyon messze lesztek attól, hogy fiúk legyetek. Kíváncsi vagyok, hogy
szerinted hogyan lehet elérni a hosszú élettartamot [hosszútávú behatást
művészként] vagy hogyan lehet egyáltalán nekikezdeni?
Namjoon: Ami
azt illeti, a gyűjteményeken keresztül szerintem már elkezdtem. Ott vannak ezek
a becses alkotások az otthonomban, látom őket minden nap, előttük ébredek fel
reggelente. Emiatt jobbá kell válnom, hozzájuk hasonlóan. Nem akarom, hogy
szégyenkezzenek miattam, szóval azt hiszem, ez a büszkeségre vezethető vissza,
közben meg vicces is ez az egész. Egy mércét jelentenek a számomra, hogy jobb
emberként, jobb felnőttként éljek. Vagy éppen jobb művészként. Egyszerűen csak
szeretnék olyan zenét írni, mint az időtálló darabok, amiket csodálok. Tudom,
hogy vicces olyasmit mondani, hogy időtlen vagy hosszútávú hatás, mivel még túl
fiatal vagyok ahhoz, hogy másoljam vagy hajtsam ezt az egészet, de úgy hiszem,
hogy ez tényleg segíteni fog a harmincas és negyvenes éveimben.
Marc:
Nekem úgy tűnik, hogy azzal, hogy művészekkel veszed körül magad – akik közül
sokan már halottak, de az örökségük még ma is tovább él – egy olyan vizuális környezetet
teremtettél meg, ami arra emlékeztet téged, hogy mit próbálsz elérni. Azt
hiszem, muszáj feltenni ezt a kérdést: el tudod képzelni, hogy egy nap
megnyílik a Kim Namjoon Magánmúzeum Dél-Koreában?
Namjoon:
(nevet) Egy múzeum elég összetett, nem? Szükség van kurátorokra és kiállításra.
Ez az első alkalom, hogy ezt kimondom, de őszintén szólva, a terveim között
szerepel, hogy nyitok egy kis helyet a saját magángyűjteményemmel, egy kis
kávézóval az első emeleten, a gyűjteményem pedig a második és harmadik emeleteken
kapna helyet, hogy az emberek bármikor megnézhessék a kollekciót, hogy a
koreaiak vagy a látogatók, akik Koreába jönnek, meg tudják nézni. Jelenleg
nincs olyan sok múzeum Koreában, ezért a neves koreai művészek munkáit nem
igazán látni. Nincs túl sok galéria sem. Emiatt szeretném megcsinálni a
sajátomat valamikor.
Marc:
Érdekesen hangzik. A közösségi média nyilvánvalóan fontos szerepet játszik az
életünkben mostanság. A befolyásod a közösségi médiában óriási, és sokat
posztolsz Instagramra műalkotásokról és múzeumokról – érzékelsz valamit abból,
hogy az emberek, akik figyelemmel kísérnek, követik a példádat? Úgy értem, hogy
amikor múzeumba mész vagy megmutatod egy művész munkáit, a rajongóid elmennek abba
a múzeumba és felkelted az érdeklődésüket az adott művész iránt? Népszerűvé
teszel szinte mindent, amivel kapcsolatba kerülsz nyilvánosan.
Namjoon: Hihetetlenül
hálás vagyok a rajongóknak. Szeretik a bejegyzéseimet és az ízlésemet. Emiatt
tulajdonképpen egyfajta kurátorkodásként tekintek az Instagramomra. Mindig
azokról a dolgokról töltök fel posztokat, amik igazán tetszettek a kiállításon,
a múzeumban vagy a galériában, és az emberek, a rajongók, elmennek megnézni
azokat a helyeket, ahol jártam, miután posztoltam róluk. Nagyszerű, hogy az
emberek szerethetik valaki más ízlését, és hogy tényleg ott lehetnek,
meglátogathatják a múzeumokat és megtekinthetik a műalkotásokat. Ha háromszáz
ember nézi meg ugyanazt az alkotást, háromszáz eltérő értelmezésben tapasztalják
meg. Egy nap szeretném megosztani a gondolataimat a művészetekről, és
természetesen a gyűjteményemet is.
Marc: Egy
kicsit bővítsük ki a beszélgetésünk medrét. Akár a BTS-re, akár az Élősködők
című filmre, a Squid Game című sorozatra vagy a táncra, mind egy 70-es évekbeli
mozgalomra vezethető vissza, ami 4-5 évvel ezelőtt ugrott ki igazán a piacon. Ez
egy igazán erőteljes pillanat volt a koreai kultúra számára a nemzetközi kulturális
szcénában. Mit gondolsz, ez minek köszönhető?
Namjoon: Korea
egy különös, egyedi és érdekes ország. Az Észak- és Dél-Korea közötti horrorisztikus
háborút egy igazán kis országként éltük meg az 1950-es években. A 60-as években
más nemzetek támogattak minket. Ötven évvel később pedig fordítottunk a
felálláson, és mi támogatjuk az egykori támogatóinkat. Nem tudom pontosan meghatározni
a koreaiak jellemző vonásait, de mint a koreaiak egyike, úgy gondolom, hogy ott
van bennünk a szenvedély, az energia és egy bizonyos szellemiség, amit koreaiul
hannak hívunk. Nem tudom, hogy lehetne ezt átfordítani angolra, de a háború és
a nagyszüleink, szüleink elnyomásának az időszaka, az a hét év, alakította ki a
mai, 2022-ben ismert Koreát.
Marc:
Tehát számotokra ez egyfajta késletetett hatás, ami egy ilyen szintű fókuszhoz
vezetett.
Namjoon:
Igen. És számos haszon és előny származik az új típusú médiumokból, mint a YouTube
vagy a Netflix, de különösen igaz a közösségi média vonatkozásában. Csak annyir
kell tennünk, hogy megnyomjuk a gombot és a távirányítót, és ha bekapcsoljuk a
Netflixet rengeteg koreai sorozatot és filmet találunk rajta. Úgy gondolom,
hogy ez egy minőséget és márkát is jelez. Ha az emberek érdeklődnek a koreai
dolgok iránt, megnézhetnek valamilyen koreai videót és ez elképesztő. Ez a
kultúra ereje.
Marc: Igazán
figyelemre méltó, hogy Korea önmagában és kulturális márkaként is erős. Már
csak az, hogy valami koreai, felkelti az emberek figyelmét, ami egy izgalmas, új
fejlemény.
Namjoon:
Pontosan. És nagy felelősséget érzek magamon egy olyan személyként, aki ennek
az áramlatnak a része.
Marc:
Beszéljünk erről egy kicsit részletesebben. Amikor megismerted a hip-hopot, az
egy amerikai import volt Koreában – és most 12-15 évvel később, egy nagy koreai
import része vagy Amerikában. Fordult a kocka, mondhatni. Furcsa számodra, hogy
olyan emberek rajonganak érted, akik nem beszélik a koreai nyelvet, vagy hogy Lil
Nas X-szel is dolgoztál együtt? Ez egy teljesen új szituáció. A koreai kultúra
terjed Amerikában, ami akkora befolyással volt rá korábban.
Namjoon: Valóban
furcsa, sosem számítottunk rá. Nem sejtettük, hogy 2022 a YouTube vagy a
Netflix világa lesz, ez mind váratlan volt számomra. Amikor Amerikába vagy
Európába megyünk, a legtöbben azért lepődnek meg velünk kapcsolatban, mert
rengeteg stadion van, és mi általában négy teltházas koncertet is adunk
stadionokban. Minden amerikai és európai előadót számítva, nagyon kevés művész
van, aki képes négy teltházas stadionkoncertet is adni Amerikában, Európában és
Ázsiában. Általában úgy vannak vele, hogy ki az a BTS? Mégis hogyan tudnának
négy teltházas stadionkoncertet csinálni? Szegények! Még mindig furcsa
számomra. A színpadon úgy viselkedek, mint egy zenész vagy sztár, de a
színpadon kívül, vagy amikor visszajövök Koreába vagy visszatérek az apró
stúdiómba, csak egy gyűjtő vagyok, felmegyek az Art Prize vagy az Art Net
oldalára, vagy bekapcsolom a híreket és bulgogit eszek, beszélek a barátaimmal.
Számomra ez az élet, többnyire. Tényleg nagyon furcsának és különösnek tartom
ezt az egészet, mert én csak egy vidéki fickó vagyok egy kis országból, amit
Dél-Koreának hívnak. Úgyhogy igen, nagyon furcsa, ugyanakkor jól érzem magam
közben, nagyon szerencsésnek tartom magam, amiért megtapasztalhatom ezt több,
különféle életet. Kicsit olyan, mintha filmet forgatnék.
Marc: Amikor
népszerűvé válnak, sok elkötelezettségük lesz és sok figyelem irányul rájuk, sok
művésznek változtatnia kell azon, ahogy alkot. Kíváncsi vagyok, vajon te mivel
tartod életben az alkotás folyamatát? Van valamilyen trükköd? Milyen szokásaid
vannak? Hogyan találsz időt arra, hogy valamit alkoss, amikor mindenki nyilvánvalóan
azt akarja, hogy folyamatosan előadj?
Namjoon: Fontos,
hogy nyugodt legyek, és úgy akarok dolgozni a zenémen, hogy nem érdekel közben
más tényező. Az az igazság, hogy egy csapat tagjaként fel kell adnunk a saját
lelkünket vagy személyiségünket, ki kell hagynunk, hiszen hét személyiség része
a csapatnak. 18-19 évesek voltunk [többségében], amikor csapatként kezdtünk,
most pedig közel vagyunk a 30-hoz. Felnőttünk, férfivá váltunk, más
személyiségek lettünk, talán változtak a jövőre vonatkozó elképzelések is. A
BTS továbbra is nagyon fontos számomra, és ez a legnagyobb részem, de könnyű
elfelejteni, hogy ki is vagyok én és miért kezdtem ezt az egészet, amikor
csapatként folyamatosan ilyen intenzitással működtünk. Csak szeretném
feleleveníteni és emlékeztetni magamat arra, hogy miért is vágtam bele, hogy
mihez is tudok kezdeni a saját dolgaimmal. A harmincas éveimben szeretném
kitalálni, hogy létezzek párhuzamosan, mint a BTS egyik tagja és vezetője, RM,
és egyszerűen csak önmagaként, Kim Namjoonként, is.
Marc: Úgy
hiszem, ez egy kiváló végszó. Hátra van még viszont a két megszokott kérdésünk!
Az első: mi volt az első műalkotás, amit valaha láttál?
Namjoon: Szerintem
nem ez volt a legelső, amit valaha láttam, de ez volt az első, amit igazán
megszerettem: A vacsora. Monet.
Marc: És melyik
alkotás indított meg téged legutóbb? Miért?
Namjoon: Nem
egy kifejezett műalkotás volt, hanem egy művész. Philip Guston. Először a pink
és piros színei kezdtek vonzani, de akkor még nem tudtam, hogy Rothkóval és Paulóval
együtt absztrakt expresszionistaként kezdte a pályafutását. A csapat egyik
fontos tagja volt, de a többiektől eltérően kellően bátor volt ahhoz, hogy
megváltoztassa az egész világát. Hallottam, hogy sokan kinevették, amiért váltott.
Úgy gondolom, ha nem változtat a stílusán, meg tudott volna maradni az absztrakt
expresszionisták egyikeként, Rothko és Paulo barátjaként, de mivel változtatott
a stílusán és bátran szembenézett a fiatalságának problémáival és traumáival, önmaga
lehetett Gustonként. Nem egy trend, egy időszak része. Lenyűgöz, hogy ezt
meglépte, mert ez annyira más volt az ötvenes-hetvenes években.
Marc:
Valóban! Milyen csodás válasz volt. Nem vagyok benne biztos, hogy észrevetted,
de ez sok mindenhez visszakanyarodik, amiről most szó volt. Beszélgettünk
arról, hogy mit teszel azért, hogy egyedi legyél, ha népszerűségre teszel szert,
ha egy mozgalom része vagy? Mit teszel azért, hogy felépítsd az örökséged? Hogyan
tartod fenn a befolyásodat?
Marc:
Namjoon! Nagyszerű volt, micsoda lezárás! Köszönöm szépen az idődet, és hogy
őszinte szívvel meséltél nekünk!