„Remélem, mindez izgatottá teszi őket, és így értelmet adhatok az életüknek minden egyes nap.”
SUGA a BTS-ből, SUGA a producer, SUGA, mint Agust D. És mindannyian zenét írnak.
Azok az érzelmek, amiket a debütálásunk ideje alatt éreztem, idővel mind megfakulnak, ha nem írom meg [ezt a számot] abban az időben, akkor soha. Még arra is gondoltam, hogy újra fel kellene venni, mert most visszagondolva egy kicsit túlzásnak tűnik, de akkor veszítene a mondanivalójából. Úgyhogy végül csak feltettük [az albumra], mivel szinte lehetetlen visszahallgatni ezt a korszakunkat, hacsak nem koncertről van szó. Az is előfordulhat, hogy néhány ARMY még arról sem tud, hogy ez a dal létezik. Úgy éreztük, hogy ebben a dalban tényleg igazán benne van az, hogy kik vagyunk, és mindannyian egyetértettünk abban, hogy ennek is a dalok között kell lennie.
Az új dalotok, a Run BTS is egy gyors rap dal, akárcsak a Born Singer, de
másabb hatást vált ki.
És miközben a Born Singertől eljutottatok a Run BTS-ig, eljutottatok a
Grammyre is.
*A sibuja-kei a japán popzenei stílusok egyike, amelyet Tokió Sibuja városrészéből eredeztetnek, és legegyszerűbben a dzsessz, a pop és a synthpop keverékeként írható le
Középiskolai érzések?
SUGA: Szerettem a kedvenc előadóim dalainak
instrumentális változatait, amikor fiatal voltam. Sokat elemeztem őket és
arról álmodoztam, hogy producer leszek. Volt hozzá ideiglenes vokál* is, de
kértem, hogy azt vegyék ki, mert az túlságosan elsietett lett. (nevet) Amikor
fel akartam tenni az albumra a dalt, nem találtam meg az eredeti fájlt a dal
mixeléséhez. Egészen odáig mentem, hogy megpróbáltam újra megcsinálni pont
olyannak, amilyen volt, de nem igazán érződött ugyanolyannak. (nevet) Ezért
azt mondtam magamnak, hogy mindenféleképpen meg kell találnom, és amikor
tavaly Los Angelesben vagy New Yorkban voltam, megkértem őket, hogy indítsák
be az összes régi gépemet és laptopomat, ami Szöulban van, és keressék meg, és
végül sikerült megtalálniuk. Kiderült, hogy a második és a harmadik
számítógép, amit használtam, teljesen egyformán néznek ki, és azért nem
találtam meg, mert nem mindkettőt néztem át, hanem csak az egyiket kétszer.
(nevet)
*Ideiglenes vokál, azaz guide vocal, az az ének (éneksáv többsávos felvételnél), amit a szám megírásának akár már egészen korai, kezdetleges szakaszában felvesznek referenciaként vagy a dalban később közreműködő zenészek irányítására, vezetésére.
Te aztán tényleg előástad a régi emléket. Hogyan váltál egy
középiskolásból, aki arról álmodott, hogy egyszer producer lesz belőle,
valódi producerré? A Seesaw (Demo ver.) nem olyan stílusban készült, ami
sokaknál népszerű Koreában. Azon töprengtem, hogymilyen változásokon mentél
át onnantól kezdve egészen mostanáig.
SUGA: Amikor fiatal voltam, rapper akartam lenni, és aztán producer akartam lenni,
most pedig mindkettőt csinálhatom úgy, ahogy csak szeretném, ezért
mindkettővel foglalkozom, egyikkel a másik után. Ez az oka annak is, hogy több
különböző nevet használok: el akartam különíteni őket egymástól. Ezt is meg
tudja csinálni? Azt is meg tudja csinálni? Reklámokhoz is tud zenét írni?
Szerencsés voltam, hogy ilyen sok fantasztikus előadóval találkozhattam mint
SUGA, a producer; emiatt igazán szerencsésnek érzem magam, hogy ilyen karriert
építhetek.
Milyen hatással volt rád, amikor a My Universe-en dolgozál a Coldplayjel?
Chris Martin egészen Koreáig utazott, hogy veletek dolgozhasson.
SUGA:
Először arra gondoltam, miért jön ide? (nevet) Úgy értem, a pandémia miatt
talán jobb lett volna külön felvételezni és aztán átküldeni a másiknak.
Szeretem a Coldplay zenéjét, de nem igazán tudtam, hogy milyen életvitelt
folytat Chris Martin. Találkoztunk, beszélgettünk, és rájöttem, hogy nem is
különbözik annyira tőlünk. Egy hullámhosszon voltunk, amikor a mindennapi
életről és aggodalmakról beszélgettünk. Rájöttem arra is, hogy minden előadó,
aki stadionokban turnézik, hasonló nehézségeken megy keresztül. Jó érzés
tudni, barátok lehetünk olyasvalakivel, mint ő.
Úgy érzem, hogy te és PSY is nagy hatással voltatok egymásra a That That
(prod. & feat. SUGA of BTS) című dalon keresztül. Azt már tudtuk, hogy
amellett, hogy a dal producere vagy, hallhatunk is benne, de sokat láthatunk
téged a videóklipben is.
SUGA:
Úgy voltam vele, hogy megírom a dalt és kész, ennyi volt, de aztán [PSY] azt
kérdezte: „Részt vettél már más dalokban is vendégelőadóként, nem?” Szóval
megcsináltam. Azután mondta, hogy furán venné ki magát, ha nem lennék benne a
videóklipben, „csak próbáljuk ki és nézzük meg, mit mutat”. Azt válaszoltam,
hogy „csak megcsinálom a verzét és ennyi elég is lesz”, és a következő
pillanatban azon kaptam magam, hogy táncolok is. (nevet) Megmutatta a nyers
verziót és hozzátette, hogy „Csak akkor csináld meg, ha tetszik, amit látsz”,
szóval megcsináltam. Tetszett, hogy annyira különbözött a korábbi
koreográfiáitól. A videóklipben csak ARMY miatt vettem részt, akik majd
megnézik. (nevet)
PSY stílusa merőben eltér, mi vezetett a közös munkához? Igazán érdekes
kollaborációról van szó.
SUGA:
Pontosan. És ez az, amit szerettem volna! Producerként számos különféle dalon
dolgoztam már, de ha valaki nem ARMY, akkor többnyire csak a híresebbeket
ismeri, amelyeket olyan emberekkel készítettem, mint IU vagy Heize, emiatt úgy
érezhetik, hogy a daloknak hasonló hangulata van. Még volt egy dalom
korábbról, amit szerettem volna feltenni egy albumra, de nem tudtam, és amiről
a kezdetektől fogva azt gondoltam, hogy jól passzolna PSY-hoz.
Tehát így lett PSY az egyik megbízód. Volt valamilyen speciális kérése?
SUGA:
Először csak oda akartam adni neki a dalt, de volt néhány kérése, így
változtattam a felépítésen és megszületett az az alap, amit ma hallani lehet.
Nagyon jól éreztem magam munka közben. Először úgy voltam vele, hogy csak
lejátszom neki a dalt és ha nem tetszik neki, akkor egyszerűen elengedem a
dolgot, de PSY azt mondta, már 22 éve dolgozik zenével és szüksége van egy kis
frissebb szemléletre, és meg akarja csinálni a dalt. Szerintem mindketten
élveztük az egészet. Nem számít, mennyire próbálta kihagyni belőle a saját
stílusát, azok a részek, amiket ő írt meg, tele vannak a stílusjegyeivel.
(nevet)
Érdekes volt számomra, hogy a dal mennyire eltér PSY megszokott stílusától,
de ennek ellenére érződik rajta, hogy belevitte a saját egyéni stílusát
is.
SUGA:
Én írtam a verzéket és a horgot*, ami így szól: "that that I like that", ami
tipikusan az én stílusomnak érződik, aztán beleírtam a rap részt azoknak, akik
meghallgatják a számot, mert már két év telt el a D-2 megjelenése óta.
Szerettem volna olyasmit adni nekik, aminek a hangzása hasonló a lemezeimhez.
Ugyanakkor a dallam, amit PSY írt, egy tipikus PSY dallam. (nevet)
Felosztottuk a munkát magunk között és külön-külön írtuk meg, de sokat
tanultam tőle. Merőben más tapasztalat volt számomra ez a munka, és volt
valami a hozzáállásában, amikor zenét írt, ami összhangban volt velem.
*horog (vagy kampó, angolul: hook) rövid, "fülbemászó dallam".
Egy producernek találkoznia kell a megbízója elvárásaival, amikor zenét ír,
ez pedig ahhoz vezet, hogy a zene kinövi a saját munkádat és el is tér
tőle.
SUGA: Nekem ez a legkényelmesebb. Számomra a saját dolgaimat a legnehezebb
megcsinálni. (nevet) Elő kell rukkolni valamivel és megkérdezni magadtól, hogy
mit akarsz mondani vele, és ez egy igazi kihívás. A múltban nagy fejtörést
okozott számomra a gondolataim rendszerezése, mert olyan sok mindent akartam
mondani, de most már úgy gondolom, hogy az adja a nehézséget, ha nem tudod,
mit akarsz mondani. Ami azt illeti, a játékokhoz és reklámokhoz írt zene
mellett csak olyan emberekkel csinálnék külsős projektet, akiknek vannak
kéréseik, és akik bele akarják tenni a saját, egyéni véleményüket is. Ebből
biztosan megszületik az inspiráció és a szinergia is.
Te vagy a 7FATES: CHAKHO betétdalának a producere is. Hogyan fogsz hozzá
egy betétdal megírásához? Az a dal tényleg nagyon OST*-szerű.
SUGA:
Mindig a megbízóra szabom, ha külsős projektről van szó, ezért ennél a dalnál
is a klienst vettem előre és szem előtt tartottam, hogy ez egy betétdal.
*OST (Original soundtrack): a filmekben (sorozatokban stb.) és játékokban szereplő zene.
Ha jól értem, a dalhoz igazítod a munkát, de hogy működik-e végül a dolog,
az egy más kérdés. (nevet)
SUGA:
Ezt mindig szem előtt tartom munka közben. Úgy gondolom, hogy többnyire a
teljes képet nézem, hiszen én vagyok az, aki felépíti a vázat és kitölti a
részletekkel. Mindenesetre számomra a dal tartalma a legfontosabb rész, ezért
a dalnak mindenképpen jónak kell lennie. Mindent beleadtam abba a dalba.
Szándékosan estem túlzásba egy kicsit a Stay Alive dalszövegével, elolvastam a
képregényt (webtoon) és a hozzá kapcsolódó tartalmakat is, és olyan nyelvtant
használtam, amit általában nem szoktam.
A dal kompozíciója is hihetetlenül érdekes. A komoly, sötét hangulatához
hasonlóval sok más OST-nál is találkozni lehet, de aztán átvált egy olyan
stílusra, ami a the Weekndet idézi, és igazán ütős lett az a rész, ahol
Jungkook szinte énekelve rappel az általad írt trap alapra. Olyan mintha
fogtad volna a különféle stílusok jellegzetességeit és összegyúrtad volna
őket egy dalba.
SUGA:
Már egészen fiatal korom óta sokat foglalkoztam a [zenei] felépítéssel,
akárhányszor zenét írtam. Egy nagy, tömör egészként tekintek a dalra. Ha az
első verzénél használt hangszerek elrendezéséről van szó, és a refrénnél
használt hangszerektől és azokról, amelyek a második verze után lépnek be,
néhányat meghagyok ugyanúgy, de közben próbálok változtatni is az
elrendezésen. Sokszor előfordult már, hogy a hangszerek elrendezését a
megszokottnál sokkal gyakrabban változtattam meg. Nem vagyok benne biztos,
hogy ez bárkinek is feltűnik (nevet), de nagyon alapos vagyok, ha erről van
szó.
A popdalok manapság rövidebbek [időtartamot tekintve], és emiatt nem olyan egyszerű változtatásokat eszközölni a felépítésben ilyen rövid időegységen belül. Az adott időegységen belül igyekszem ezt-azt megcsinálni. Megpróbálok változtatni az alapon, a ritmuson a dal közepén, vagy beleteszek olyan elemeket, amitől sokkal érdekesebbnek találják azok, akik jobban odafigyelnek a dal hallgatása közben. Azoknak a zenéknek az alapjában is sok váltás van, amiken felnőttem, még azoknál a daloknál is, aminél megegyezik a hip-hop alap. Az új irányzat nem a legjobb, de igyekszem jobban odafigyelni.
A legtöbben először a BTS rappereként ismernek meg téged, de sokat
fejlődtél producerként is.
SUGA:
Igen, szerencsére. Mostanában sokat gondolkozom azon, hogy nem tudom, milyen
zenével szeretnék majd foglalkozni, amikor idősebb leszek, és hogy talán most
kellene új stílusokat kipróbálni. (nevet) Ez egyszerre áldás és átok, de úgy
hiszem, annak ellenére, hogy egyszerre több különféle műfajban is dolgozhatok,
egyik sem érződik túl mélynek. Emiatt próbálok több különböző stílust
használni, és amikor a saját anyagaimat népszerűsítem, beleteszek sok mindent,
amit szeretek, meglepetéseket és fordulatokat. Mostanában kezdem újra azt
érezni, hogy meg akarok megcsinálni dolgokat. És ez egyszerre tölt el
izgatottsággal és aggodalommal.
A perspektívádnak producerként van valamilyen hatása a szóló munkáidra,
mint például az Agust D néven kiadott dalaidra?
SUGA:
Az én meglátásomban, amikor Agust D-ként adok ki egy albumot, az szóló munka
szóló promócióval, és úgy érzem, hogy ugyanazt a rendszert kell használnom
hozzá, amit minden csapat használ népszerűsítéshez, és ehhez kell egy kislemez
és egy b-oldalas dal. Sokat gondolkodtam mostanában azon, hogy talán két
videóklipet kellene forgatni: egyet, aminek a fókuszában inkább a vizualitás
áll, és egy másikat, ami a hallgatási élményre. Áh, mit csináljak? Keményen
dolgozok a D-2-t követő albumon.
Ha párhuzamot vonunk közted és a Proofon szereplő Yet To Come dalszövege
között, úgy tűnik sokkal közelebb vagy ahhoz, hogy még mindig van mit
mutatni, mint ahhoz, hogy a legjobb még csak most következik.
SUGA: Egy ponton elkezdtem a titkos fegyveremként tekinteni erre. A D-2-n különböző
stílusú dalokat próbáltam ki. Talán nem válhatok egy adott műfaj mesterévé, de
úgy hiszem, érthetek több mindenhez. Még mindig sok minden van, amit meg
akarok tenni. Fogalmam sincs róla, hogy milyen zenét fogok csinálni, amikor a
harmincas, negyves vagy ötvenes éveimben járok, de egészen a halálomig akarok
zenével foglalkozni. Olyan személy vagyok, aki több különböző dologhoz is ért,
ezért úgy hiszem, már egyre kevésbé aggódok, ha arra gondolok, hogy milyen
zenét csinálok ezután. (nevet)
És végül: mit akarsz adni ARMY-nak és mindazoknak, akik a zenédet
hallgatják - miközben egész életedben zenét írsz?
SUGA:
Nagy jelentőséget fektettem a zenére – különösen fiatalon –, de most tényleg
nagyon igyekszem, hogy ne adjak neki akkora fontosságot. Egyrészt az idők
miatt, amiben jelenleg élünk, hiszen valamikor időközben mi egy olyan
generációvá váltunk, aki számára a zene egyszerűen csak a háttérzenét jelenti.
Nem azt mondom, hogy ez rossz. Ez egy természetes fejlődés, és egyébként is,
úgy gondoltam, hogy van különbség aközött, hogy egy zenész tudja-e vagy sem,
hogy miért foglalkozik zenével. Az emberek, akik a zenémet hallgatják – úgy
értem egy bizonyos fokig, szükség van arra, hogy valaminek a rajongója legyél
az életed során. Lehetsz egy személy vagy egy sport rajongója, de bármiről is
legyen szó, úgy hiszem, hogy fontos az, hogy rajongó legyél, mert ettől lesz
szórakoztató az élet. Mint amikor azonnal izgulni kezdesz az NBA döntő miatt,
amint kinyitod a szemed reggel. Néhányan izgatottan várják a napot, amikor
megjelenik a zeném vagy hogy színpadon láthatnak. Nincs túl sok minden, amiért
izgatottak lehetünk az életben. De remélem, hogy mindenki, aki szereti a
zenémet, izgatott miatta - izgatottak, amikor megjelenik, izgatottak, amikor
promózom és izgatottak, amikor turnézni megyek. Remélem, mindez izgatottá
teszi őket, és így értelmet adhatok az életüknek minden egyes nap.
Fordította: lin
Eredeti cikk: https://magazine.weverse.io/article/view?ref=artist&artist=1&num=435&&lang=en
Kreditek
Article. Myungseok Kang
Interview. Myungseok Kang
Visual Director. Yurim Jeon
Project Management. Minji Oh
Visual Creative Team. Leehyun Kim(BIGHIT MUSIC)
Photography. Hyea W. Kang / Assist. Jisu Um, Yonguk Shin, Heehyun Oh, Chiho Yoon
Hair. Som Han / Assist. Hwa Yeon Kim, Seong Hyeon Hwang
Makeup. Dareum Kim / Assist. Yuri Seo, Sunmin Kim
Stylist. Youngjin Kim / Assist. Yesong Kim, Bongkyu Kim
Set Design. Darak(Seoyun Choi / Yehui Son, Ayeong Kim)
Artist Protocol Team. Shin Gyu Kim, Jin Gu Jang, Su Bin Kim, Jung Min Lee, Da Sol An, Jun Tae Park, Seung Byung Lee, Hyeon Ki Lee, Dae Seong Jeong, Ju Sang Lee