Billboard toplisták és a Proof
Tegnap - 2022. június 20. - kerültek ki a legfrissebb Billboard toplisták, és az eredmény sok ARMY számára okozott csalódást: a várakozásokkal ellentétben ugyanis a BTS antológia albumán, a Proofon megjelent új számok egyike sem került fel a Billboard Hot 100 top tízes listájára.
A Billboard nemzetközi toplistáján a Yet To Come második, míg a nemzetközi (kivéve Egyesült Államok) toplistán első helyen debütált, és az utóbbin a Run BTS is sikeresen megszerezte magának a nyolcadik helyet.
Az angol nyelvű Dynamite, Butter és Permission to Dance vagy a Life Goes On (ami a legelső koreai nyelvű dalként lett első a Hot 100-on) sikerei után meglepetést okozott, hogy a külön kislemezként is megjelenő Yet To Come még a top tízbe sem került be - habár igazán közel került hozzá, hiszen a 13. helyet azért megszerezte a héten.
A Billboard változtat a szabályokon
2021. decemberében jelentették be, hogy a Billboard változtat az addigi szabályain, melyek alapján meghatározták a toplisták - közöttük a Hot 100 toplista - alakulását. Az új szabályok 2022 kezdetén léptek érvénybe.
Az alapok nem változtak, a listák meghatározásánál továbbra is az alábbiakat veszik figyelembe:
- eladás (fizikai és digitális),
- videó lejátszás (pl. YouTube-on),
- audió lejátszás (pl. Spotify-on),
- rádiós lejátszás.
- vásárlónként csak egy digitális értékesítést számítanak a toplistákba (azaz minden e-mail címről/ felhasználói fiókból csak egy vásárlás számít, valamint akkor is csak egy vásárlást számolnak, ha több, ugyanahhoz a bankkártyához regisztrált felhasználói fiókból adnak le rendelést);
- a nagy mennyiségben történő vásárlások - 2 vagy több (!!) egység - esetén a vásárlást egy egységnek minősítik.
A változtatások előtt
A nyugati előadók aratták a legnagyobb sikert rádiós lejátszások és audió streamek terén az Egyesült Államokban - értékesítés és videó streamek tekintetében azonban már kevésbé voltak erősek.
Amikor a BTS betört az amerikai zenei piacra - és a hatásukra a K-pop népszerűsége is az egekbe tört -, a nyugati előadókkal ellentétben sokkal jobban teljesítettek értékesítés és videó streamek terén, míg rádiós lejátszás és audió stream terén elmaradtak sok más előadótól.
Az érdekessége a dolognak az, hogy a BTS ennek ellenére képes volt elképesztő sikereket aratni az Egyesült Államokban. Több számuk - album is - felkerült a Billboard toplistáira, a Dynamite megjelenése (2020. augusztus) óta pedig sorra döntik a rekordokat koreai művészekként a(z amerikai) Billboard toplistáin (is).
A siker ráadásul nem egyetlen dalra - Dynamite - korlátozódott, hiszen a később megjelent Life Goes On, Butter és a Permission to Dance, a Coldplayjel közös számuk, a My Universe, de még a Savage Love (Laxed Siren Beat) [BTS Remix] is mind értek el sikereket a Billboard listáin, még ha nem is ugyanolyan szinten.
Az Egyesült Államokban a fizikai albumok vásárlása évek óta egyre inkább csökkenő tendenciát mutatott annak ellenére is, hogy számos előadó próbálta különféle szettekkel felélénkíteni a vásárlói kedvet, amelyekkel a vásárlók a CD-k mellett különféle (gyakran limitált kiadású) termékeket is, pl. pólót kaptak. A Forbes által közölt adatok szerint az egyre romló statisztikákat a K-pop albumok értékesítése rázta fel (és persze nem csak a fizikai eladásokra volt hatása a K-pop egyre jobban növekvő népszerűségének).
2021-ben az Egyesült Államok top 10 legtöbbet értékesített lemezéből négy K-pop csapatoké (BTS, TXT és NCT127) volt.
A szabályváltoztatás eredménye
A változtatásokat megelőzően a rádiós lejátszások voltak a leghangsúlyosabbak, a másik három részleg pedig nagyjából egyforma mértékben számított a toplisták alakulásánál. Az új szabályokkal feldöntötték az eladás, valamint az audió és a videó streamek közötti megközelítőleges egyensúlyt - amivel nem csak gyengítették az eladások hangsúlyosságát, de tovább erősítették a rádiós lejátszásokét.
A Dynamite, Butter vagy a Permission to Dance esetében mindez talán csak kisebb mértékben befolyásolta volna az eredményeiket a toplistás helyezéseiknél (ha most jelennének meg), hiszen angol nyelvű számokként viszonylag sűrűn játszották a rádiók őket az Államokban. A Proofon megjelent új számok azonban koreai nyelvűek - emiatt rögtön hátránnyal indulnak a rádiós lejátszás terén, emiatt nehezebb feladat jó helyezést is elérniük a toplistákon.
A változtatások eredményeképpen a korábban bevált módszerek, amelyekkel ARMY segítette a BTS-t az amerikai sikereikben, szintén veszítettek a hatékonyságukból, hiszen annak érdekében, hogy ellensúlyozzák a rádiós lejátszások és az audió streamek hiányát (csak az Amerikában történő streamek számítanak a Billboard listáiba), ARMY a vásárlásokkal igyekezett kiegyenlíteni a mércét.
Az amerikai értékesítések jelenlegi számítása a Billboard listákba
Kislemezek:
SPS (sales plus streaming): SES + értékesítés (tiszta eladások*, digitális dalok)
SES (stream equivalent song): streammel egyenértékű dal. 125 stream prémium, azaz előfizetéssel rendelkező fiókból = 325 stream ingyenes felhasználói fiókból = 1 track / dal.
Albumok:
SPS: TEA + SEA + értékesítés (tiszta eladás, fizikai és digitális albumok)
TEA (track equivalent album): trackkel / dallal egyenértékű album . 10 értékesített digitális dal (track)= 1 album egység.
SEA (stream equivalent album): streammel egyenértékű album. 1250 stream prémium / előfizetéssel rendelkező fiókból = 3750 stream ingyenes felhasználói fiókból = 1 album egység.
10 kislemez megvásárlása - egyenként (!) = 10 értékesítés a Billboard Hot 100-ba = 1 értékesítés Billboard 200-ba.
A streamelés beleszámítása a Billboard Hot 100 és Billboard 200 toplistákba
Hot 100 pontok SES esetén:
#1 osztály: fizetett feliratkozásból származó audió stream (1 pont érték lejátszásonként): prémium stream előfizetett vagy próbaidőszakos fiókból.
#2 osztály: reklámokkal támogatott streamek (2/3 pont érték lejátszásonként): ingyenes szolgáltatást nyújtó platformokról. (Ingyenes szolgáltatók közül a YouTube a legjobb, mivel az onnan származó streamek megfelelnek a Hot 100, és a US és a nemzetközi Billboard 200 toplistákra is.)
3. osztály: programozott streamek (1/2 pont érték lejátszásonként): olyan szolgáltatóknál, amelyek nem tesznek lehetővé interaktivitást, előre összeállított tartalom kerül a fogyasztóhoz (ilyen pl. a Pandora vagy az iHeart. Az ingyenes verziójú Pandorán pl. nem tudsz saját listát összeállítani.).
Billboard 200 SEA esetén:
#1 osztály: fizetett feliratkozásból származó audió stream (1250 stream = 1 album egység)
#2 osztály: reklámokkal támogatott streamek (3750 stream = 1 album egység)
A Proof számokban
Először egy kis áttekintés a két legsikeresebb kislemezről:
- A Dynamite 300k eladással és 33,9M streammel zárta az első hetét, ami a duplája volt az addigi legnagyobb 2020-as eladási hétnek. (Nemzetközileg: 83,4M(+) stream, de mivel a Dynamite debütáló hetében még nem volt nemzetközi lista, ezért feltehetően ennél magasabb lett volna a teljesítménye.)
- A Butter 242k eladást és 32,2M streamet hozott össze egy hét alatt. (Nemzetközileg: 257,4M stream.)
Mindkét dal kislemezként jelent meg. (Egyetlen vásárlásra vonatkozó szabályozás volt érvényben: ha négynél több kislemezt vásárolt valaki egyszerre, az egy vásárlásnak felelt meg.)
A Proof megjelenésekor azonban nem egyetlen dalt kaptunk, aminek a streamelésére kiemelt figyelem fordult (bár tény, hogy a YTC volt az elsődleges, ettől függetlenül természetesen mindenki akarta hallgatni a többi számot is).
A Proof az első héten így teljesített:
Összesen 314k album egység eladás (amivel első lett a Billboard 200 toplistán; !csak az amerikai adatokat számítják bele!):
- 266k album eladás (259,500 fizikai és 6500 digitális)
- 36k SEA (stream alapján számolt album egység; 52,84M stream)
- 12k TEA (számokkal - track - egyenértékű album egység - 10 megvásárlása számít egy albumnak)
[Forrás] [Forrás] [Forrás] [Forrás]
[Ajánlott: Cikkünk a zenevásárlásról az Államokban]
[Ajánlott: Cikkünk a streamelésről]