Miért koncerteznek a szupersztárok Las Vegasban?
Hosszú ideje tart már a pandémia, de lassan visszatérnek a koncertek
2022.03.07.
Február 22-én az Egyesült Királyság bejelentette a COVID-19 korlátozások enyhítésére vonatkozó terveit. Mivel az omikron variáns terjedése lassuló tendenciát mutat, a tervekkel a megszokott mindennapok visszaállítását célozzák meg. A kitűzések között szerepel többek között a zenei koncertek beindítása is. A feltételek teljesítésének függvényében a beltéri koncerteket legfeljebb négyezren, a kültéren tartott koncerteket pedig tízezren látogathatják meg május 17-től. Június 21-én minden szabályozást feloldanak és így a koncertek sem esnek majd korlátozások alá. Természetesen a terv kivitelezése függ attól, hogyan változnak a feltételek a pandémia alatt, és előfordulhat, hogy változásokat eszközölnek rajta. Várhatóan más európai országok is követni fogják az Egyesült Királyság példáját, és lazítani fognak a korlátozásokon.
Eközben az Egyesült Államokban már tavaly nyáron engedélyezték a beltéri rendezvények megtartását, mindaddig, amíg a látogatók oltottak (vagy negatív COVID teszttel rendelkeznek) és maszkot viselnek - az erre vonatkozó előírások az egyes államokban eltérnek. Mostanában pedig a kötelező maszkviseléstől is kezdenek eltekinteni. Az áprilisban megrendezésre kerülő Coachella-völgyi Zenei és Művészeti Fesztivál teljesen korlátozásmentes lesz.
Mindez arra utal, hogy az egész világ arra számít, hogy a COVID-19 okozta pandémiás időszak vége elkezdődik. A szórakoztatóiparra, ami a COVID-19 miatt igazán nehéz helyzetbe került, ez különösen igaz. Azonban a COVID-19 még hosszú ideig fenyegetni fogja a fellépéseket. Előfordulhat, hogy egy koncertet elhalasztanak vagy törölnek, ha az előadó vagy valamelyik stábtag elkapja a vírust, mint ahogy az nem is olyan rég Eddie Vedderrel is történt. A változás nagy különbséget mutat abban, hogy mit lehet és mit nem lehet megtenni. Ez komoly problémát okozott a legtöbb művésznek, akik számára a turnék jelentik a túlélést és a pénzügyi stabilitást, ami lehetővé teszi, hogy a folyamatban levő kreatív munkáikat tovább tudják folytatni. Sokan látták a megoldást az online koncertekben és más előadásformákban a pandémia alatt, de ezek sosem voltak alkalmasak arra, hogy megfelelően helyettesítsék a megszokott koncerteket. Ettől függetlenül, hogy ezek alternatív bevételi forrásokat jelentenek, az előadók továbbra is a személyesen látogatható előadásokra támaszkodnak.
Senki sem számít arra, hogy a szórakoztatóipar visszatér a pandémia előtti kerékvágásba. A legégetőbb probléma a leghíresebb előadókat érinti jelenleg, akik hatalmas tömegeket vonzanak be. Ugyanakkor a mérleg másik oldalán rengeteg pénzt fektetnek ezekbe az elképesztő méreteket öltő előadásokba. A COVID-19 vírus és a vele kapcsolatos korlátozások kapcsán felmerülő kockázatok továbbra is fennállnak. Egy országokon és kontinenseken átívelő világturné csak tovább fokozza a problémát. Néhányan emiatt azt javasolják az előadók számára a "rezidencia-koncerteket", ami során egy helyszínen adnak több koncertet, mielőbb átmennének máshova. Az Egyesült Államokban rezidencia-koncertjeinek egyik legnépszerűbb helyszíne Las Vegas. Hosszú időn át úgy tekintettek Las Vegasra mint egy elefánttemetőre, mielőtt lemosta magáról a rossz hírnevét Celine Dion rezidencia-koncertjeivel, aminek elképesztő volt a fogadtatása. Csak ebben az évben Katy Perry, Carrie Underword, Lady Gaga, Silk Sonic, Adele, Sting és sokan mások döntöttek úgy, hogy Vegasban koncerteznek heteken vagy éppen hónapokon át. Klasszikus dalok végtelen repertoárjával rendelkező, régóta közkedvelt művészek helyett mostanában többnyire azok az előadók döntenek az ilyen koncertek mellett, akik normál esetben turnézni indulnának, hogy megmutassák az új felvételeiket. Ehhez hasonló döntéseket pedig nem csak a népszerű zenében tapasztalni: ugyanezekből az okokból kifolyólag európai és amerikai szimfonikus zenekarok is hasonló alternatívákban gondolkodnak. Előfordulhat, hogy egyenesen Sanghajba kell utaznia valakinek, ha szeretné meghallgatni a jövőben a New York-i Filharmonikusokat.
Korea sikeresen átvészelte a COVID pandémiát anélkül, hogy teljes lezárást kellett volna elrendelni, és a legtöbb fellépésre sor kerülhetett mindaddig, amíg betartották az előírásokat. A helyzet sokkal bonyolultabb és nagyobb kihívással jár a koreai előadók számára, akik a koreai határokon túl szeretnének előadni. A BTS Los Angeles, Szöul és Las Vegas között ingázik, és ez azt jelentheti, hogy vannak előadók, akik lehetőségektől esnek el más ázsiai piacokon. Más szavakkal élve: csak azért, mert a szituáció viszonylag a megszokott maradt Szöulban, ez nem mondható el a teljes k-pop koncertiparról is. Az jól látható, hogy az ajtók új ki fognak nyílni idővel. És amikor ez megtörténik, előlépnek majd azok az előadók, akik eddig készenlétben várakoztak, és meglátjuk, hogy milyen terveik vannak a nem túl távoli jövőben.