A HYBE és Bang Si-hyuk átformálja a zeneipart - egy kis segítséggel a BTS-től
[Raisa Bruner, 2022. március 30.]
A pop nagyágyúja. Bang Si-Hyuk, a HYBE elnőke. A kép a HYBE vállalat szöuli (Dél-Korea) székhelyén készült március 6-án. Fotó: Hong Jang Hyun (a TIME számára.) |
Idén áprilisban Las Vegas talán egy kicsit másabbnak hat majd. Két hétvégén a dél-koreai szupercsapat, a BTS, sztárjai adnak teltházas koncertet az Allegiant Stadion közönségének, és az általuk képviselt energikus K-pop szenvedélyes rajongóinak tízezreivel töltik meg a várost. Ez jelenti a visszatérést az élő koncertekhez a BTS számára, miután az együttes a pandémia miatt kénytelen volt leállítani a tervezett világturnéját. A töretlen sikerük a világ legnépszerűbb együttese mögött álló éles eszű ügynökség közvetlen eredménye. A zenei géniusz, Bang Si-hyuk által 2005 alapított, eredetileg Big Hit Entertainment néven futó vállalat 2020. óta HYBE néven szerepel a koreai tőzsdén, a becsült értéke ma 9,5 milliárd dollár (~3 142 Mrd Ft) körüli. Mialatt a BTS meghódítja a színpadot, a HYBE meghallgatásokat tart Las Vegasban, hogy megtalálja a következő évtized új sztárjait.
A HYBE nem egyszerűen csak egy kiadó vagy ügynökség.
- A HYBE víziója mindig is ambíciózus volt - szinte az elbizakodottságig - mondja Bang a szöuli székhelyről Zoomon keresztül. (A vállalatnak Japánban és az Egyesült Államokban is van bázisa.) - A víziónk az, hogy mi váljunk a világ vezető szórakoztató platformjává, és az alapunk hozzá a zene.
Egykor ő maga is művész volt, aki a tévedhetetlen zenei megérzései miatt kapta a Hitman becenevet. Bang megfontolt és őszinte a válaszaiban - még akkor is, amikor a merész céljairól beszél. Mostanában szívesebben marad a háttérben; ugyan az elnök-vezérigazgatói posztját átadta Park Jiwonnak, de továbbra is a vállalat elnöke maradt. A HYBE a fejlődése közben egy kis művész-inkubátorból - Bang saját maga választotta ki a BTS hét előadóját Korea különböző részeiről – az általa nevezett "360-fokos üzlet"-té nőtte ki magát olyan márkák modelljeit követve, mint például a Disney, ami számos szellemi alkotást birtokol és használ.
Az elmúlt évben a HYBE egymilliárd dollárért (~331 Mrd Ft) vásárolta fel az amerikai bázisú Ithaca Holdings vállalatot - mely Justin Biebert, J Balvint és Ariana Grandét is menedzseli mások mellett -, több mint 420 milliót fektetett egy kriptoállományba, és kibővítette a vállalkozást Japánban és az Egyesült Államokban is. Emellett a Weverse-t is üzemelteti, egy közösségi média platformot a rajongók és előadók számára, amit megközelítőleg hétmillió felhasználó használ havonta.
- Olyan szakaszban vagyunk, amiben a saját iparágunk határait terjesztettük ki - magyarázta Bang.
Fotó: Hong Jang Hyun (a TIME számára.) |
A HYBE-nak három szektora van jelenleg: az előadói szellemi alkotások (IP), a technológia és a világépítés. A BTS-nek mindezeket felhasználva sikerült megtalálnia az utat a nemzetközi dominanciához még a korlátozások alatt is.
- A terv az volt, hogy új zenét adjunk ki, hogy az emberek megnyugvást találjanak, és hogy a zenénk segítségével gyógyítsák az elméjüket ezekben a nehéz időkben, amikor nehézzé vált a személyes találkozás és interakció - mondja a BTS vezetője, RM a TIME-nak. - Ennek eredményeképpen született meg a Dynamite, a Butter és a Permission to Dance.
A két év alatt kiadott, pörgős, táncra perdítő kislemezek mindegyike rekordokat döntő sláger lett és bebiztosította a BTS helyét a pop égboltján. A BTS, ahogy Bang mondja, "már hosszú ideje a K-pop színterének királya", de a HYBE új előadói - köztük az ENHYPEN, TXT és a SEVENTEEN - szintén az áttörés határán vannak. A HYBE prioritása, hogy friss tehetségeket találjon Koreában, Japánban és különösen az Egyesült Államokban.
- A vállalat esszenciáját a szellemi alkotások jelentik - mi egy zenével foglalkozó vállalat vagyunk - mondja Bang. - Növelni kell az IP-ket és többre is van szükségünk belőlük.
A HYBE azzal különbözteti meg magát, hogy befektet olyan technológiákba, amelyek lehetővé teszik a virtuális koncertek közvetítését, valamint uralja a rajongók és az előadók közötti kapcsolatot is: a jegyektől a merch boltokon át az előadók élőben közvetített bejelentkezésén át a műsorokig és üzenőfalakig. Bang hatalmas innovációnak nevezi a Weverse-t, ahova a rajongók a HYBE előadóihoz kapcsolódó tartalmakért járnak. Nemrég került a HYBE tulajdonába a VLIVE is, a platform ahol élőben lehet videót közvetíteni a nézőknek.
Ez a technológia, vallja RM, segítette át a csapatot a csalódottságon, amit a világturné lemondása jelentett, és segített abban is, hogy megtartsák a rajongók érdeklődését.
- A pandémia alatt a vállalat online koncerteket készített elő és rajongói közösségeket épített [világszerte] - teszi hozzá a BTS tagja, Suga.
A csapat virtuális koncertjei - amelyeket több mint egymillió embernek streamelték világszerte, akik jegyet váltottak rá -, rekordokat döntöttek az élő megtekintéssekkel. A HYBE tulajdonában állt a virtuális platform, ahol előadtak, valamint a HYBE üzemeltette, valamint a HYBE - aminek a BTS tagjai is részvényesei - aratta le a babérokat is. Jelenleg azon dolgoznak, hogy a VLIVE-ot beépítsék a Weverse 2.0-ba, ami várhatóan az idei év első felében lesz elérhető.
Bang ugyanakkor felismeri, hogy egyetlen innováció még nem elég.
- A piac folyamatosan azt mondja nekünk, hogy találjunk ki végre valami újat - mondja. És ki is talált valami újat. 2022 egyik emelkedő tendenciát mutató trendje a zenei piacon a dalok és más tulajdonok NFT-inek - azaz a blokkláncon tárolt nem helyettesíthető zsetonok (non-fungible token) - értékesítése, további példa rá a cserélhető fotókártya az előadókról. 2021 végén Bang bejelentette, hogy a HYBE megkísérli kiépíteni a saját NFT piacát a pénzügyi techinikai vállalattal, a Dunamuval együttműködésben. A rajongók válaszreakciója gyors volt, sokan aggódtak az ehhez hasonló zsetonok környezetre gyakorolt hatása miatt.
- Egyelőre csupán annyit mondanék a rajongóknak, hogy még nem jelentettünk be semmit - mondja éppen Bang.
A tulajdonoscsere lényege az, magyarázza tovább, hogy jobban ellenőrizhessék az NFT-k létrehozásának és terjesztésének módját – és a rajongók aggodalmait közvetlenül olyan „irányelvekkel és technikai intézkedésekkel” kezelik, amelyek jobban tükrözik a prioritásaikat. Egyelőre rejtélyesen fogalmaz, de láthatóan határozott az NFT és a művészei jövőjét illetően.
- Érdekes projekteken dolgozunk jelenleg is - mondja. Az eredmények talán meggyőzik majd a szkeptikusokat is, akik most azt mondják: "Ezek a fickók nem értik, miért utáljuk ezt [az ötletet]".
Bang Si-Hyuk, a HYBE elnöke a BTS-szel. A kép a HYBE vállalat szöuli (Dél-Korea) székhelyén készült március 6-án. Fotó: Hong Jang Hyun (a TIME számára.) |
Az NFT kérdésköre csak egyetlen része Bang elképzelésének az előadók egy új, jobban működő üzleti modelljéről. A nemzetközi zeneipar elsődleges kihívásainak egyike az előadók, kiadók és a stream szolgáltatók között fennálló feszültség, ami a töredékes kifizetésekből származik. Bang módszere arra, hogy ezt a aknamezőt kikerülje az, hogy változatossá teszi a HYBE művészeinek streamjeit.
- Miközben olyan kérdéseket fontolgattunk, mint "Hogyan elégítsük ki a rajongói igényeket és tegyük szélesebb körben ismertté az előadókat úgy, hogy mindeközben megnöveljük a dalok élettartamát a narratív struktúrán keresztül?" tavaly egy új modellel álltunk elő - mondja Bang.
A neve "Eredeti történet üzlet[modell]" (Original Story Business), amin keresztül a HYBE az előadóik személyiségéhez, zenéjéhez és üzenetéhez kötődő tartalmakat fejleszt - animált filmektől kezdve egészen a koreai nyelvű oktató anyagokig. Ezidáig a vállalat három projektet jelentett be, amelyeken a Naver Webtonnal dolgoznak együtt, és legalább három érkezik még idén.
- A vállalatunk struktúrája meglehetősen egyedi - mondja Bang; több helyről is bevételhez jut. Ez jelentős különbség számos más kiadóval szemben.
- A zeneipar rengeteget veszít az értékláncban. Úgy hiszem, hogy a zeneiparnak sokkal több bevételt kellene generálnia, és értékének, mint szolgáltatásnak sokkal több elismerés járna - mondja az előadók munkájára utalva.
- Mr. Bang és a HYBE mindig is a lényeget – a zenét – helyezte előtérbe - mondja J-Hope.
A HYBE modellje mindeközben már visszafordíthatatlanul megváltoztatta a nemzetközi zene látképét.
- Az emberek sokszor azért csinálnak meg valamit, mert az mindig is így működött. Nehezemre esik ezt elfogadni - mondja Bang. - Emiatt a vállalat vezetése közben mindig igyekszem szem előtt tartani, hogy miért is csináljuk mi ezt?
A BTS számára ez a korábbi K-pop csapatokra helyezett korlátok mellőzését jelentette és azt, hogy a nemzetközi pop hercegeiként szereztek maguknak nevet. A HYBE esetében ez egyszerre jelenti a fejlődést zenei ügynökségként, technikai újítóként és kreatív nagyágyúként. Bang, akárcsak a BTS, mindig is nagyban álmodott. Miért is csinálja mindezt? Nos, miért ne?