A BTS második kalandja a Grammyn
Mire figyeljünk a 2022-es Grammy-gálán
[2022.02.21]
Máris eltelt egy év. Miközben továbbra is reménykedünk benne, hogy a pandémia véget ér, ismét beköszöntött a Grammy-díj szezonja. Az idei ceremóniát változtatásokat követelő hangok közepette tartják meg.
Mikor és hol?
A 64. Grammy díjkiosztó gáláját eredetileg 2022. január 31-én tartották volna meg Los Angelesben. Az omikron variáns terjedése miatt azonban a Hangfelvétel Akadémia április 3-ra halaszotta a gálát. A helyszínt is lecserélték Las Vegasra, mert a Crypto.com Aréna, ami a Los Angeles-i NBA és NHL csapatok otthona, és a helyszín amire először esett a Grammy választása, áprilisban döntőket tart, emiatt nem tudja garantálni az akadálytalan készülést a Grammy számára. Eddig harminckilenc alkalommal rendezték meg a Grammyt Los Angelesben, tizenegyszer pedig New Yorkban, és egyetlen alkalommal Nashville-ben követhettük. Ez az első alkalom, hogy a ceremóniát Las Vegasban tartják.
Az átlátszóságért, a becsületességért...
Az elmúlt években a Grammy és minden más díjkiosztó esetében is a sokszínűség, az átlátszóság és a becsületesség került a fókuszba. A Grammy a legmagasabb státusszal és a legnagyobb presztizzsel rendelkező díj a zeneiparban, ami nagymértékben köszönhető annak, hogy ez az egyetlen ceremónia, ami a jelölteket egy jelölési rendszer alapján határozza meg. Az Akadémia megköveteli a tagjaitól - azoktól, akik szavazatai joggal rendelkeznek -, hogy kizárólag a zene minősége alapján hozzák meg a döntéseiket. A szavazatoknak függetlennek kellene lennie a személyes kapcsolatoktól, népszerűségtől, toplistás helyezésektől, regionális kedvencektől és a támogatóktól. A világ véleménye szerint ugyanakkor az alapvető integritás önmagában nem elég, és a Hangfelvétel Akadémia ennek megfelelően módosított a szabályain.
Kezdetnek megszüntették a jelöléseket ellenőrző bizottságot. Korábban a bizottság hozta meg a végső döntést a jelöltekről minden főbb kategóriában, beleértve a négy fő vagy általános szakmai díjat is. [Ide tartozik: Év albuma, Év dala, Év felvétele, Legjobb új előadó - szerk.] A bizottsági tagok az Akadémia tagjainak első körös voksait figyelembe véve állították össze a saját listáikat természetesen. Ugyanakkor a bizottság tagjaira vonatkozó előírás szerint a saját tagságukat és a döntési kritériumokat titokban kellett tartaniuk, ezzel pedig végső soron aláásták a Grammy átlátszóságát. Most minden jelöltet szigorúan csak a szavazatok alapján választanak ki.
A szavazati joggal rendelkező tagok befolyásán is módosítottak. Azelőtt a tagok akár 15 kategóriában is adhattak le szavazatot, jelenleg viszont csak tíz kategóriában voksolhatnak legfeljebb, ezzel akarják ösztönözni őket arra, hogy sokkal gondosabban válasszák ki, hol szavaznak, és hogy megmaradjanak a saját szakterületüknél. A négy fő kategóriára nem vonatkozik ez a szabály.
... és a diverzitásért
A 64. Grammy-díj-kiosztótól kezdődően a négy általános kategória jelöltjeinek a számát nyolcról tízre emelték. 1959-ben a legelső Grammy-díjkiosztón még csak öt jelölt volt, a jelöltek számát 2019-ben változtatták meg nyolcra, három évvel később az újabb módosítást követően pedig tízre. Mindez jól tükrözi az egyre csak bővülő népszerű zenei horizontot, valamint jelzi a szándékot, hogy minél több előadó számára esélyt adjanak és hogy több műfaj felé nyissanak. Más főbb díjátadók már elindultak ugyanezen az úton. Amikor a 2009-ben megjelent filmek közül válaszott, az Oscar megnövelte a Legjobb film kategória jelöltjeinek számát ötről tízre, 2012-ben pedig a Latin Grammy is feltornázta ötről tízre a jelöltek számát minden fő kategóriában. Természetesen továbbra is nehéz kivívni a jelölést a Grammy-díj négy fő kategóriájában - csak 2022-ben 1172 dal érkezet be az Év felvétele kategóriában.
A BTS második meghívása
Akár csak az ezt megelőző évben, a BTS-t ismét jelölték a Legjobb pop duó/csapat előadás kategóriában. A Butter sikerét, a csapat teljesítményét az elmúlt évben, valamint a négy fő kategória szabálymódosításait tekintve, sokan látták rá az esélyt, hogy a BTS-t jelölik az Év felvétele vagy az Év rekordja díjra is. A legjobb duó/csapat előadás kategória szigorúan véve nem követeli meg, hogy a jelöltek egy csapatba tartozzanak: különböző előadók közötti kollaborációkat is díjazhatnak. Egy olyan korban, ahol kiemelkedő zenészek együttműködése szinte mindennapos, ritkán látni, hogy egy csapat kap jelölést, idén is csak a Coldplay és a BTS kapott csapatként jelölést. A tavalyi közös munkájuk után ez még szembeszökőbb.
A kategória idén az egyik legforróbb. Justin Bieber és Benny Blanco közös jelölést kapott a Lonely-ért. (Biebernek egyébként kimagasló éve volt a Holy-val és a Peaches-szel is.) Doja Cat és SZA Kiss Me More-ja is erős ellenfél. Ilyen lenyűgöző jelöltek mellett, nem számít ki kerül ki győztesen, megérdemelt lesz a díj - legyen szó Tony Bennettről, Lady Gagáról vagy a Coldplay-ről. Érdemes megjegyezni, hogy tavaly Gaga nyerte ezt a kategóriát az Ariana Grandéval közös számával, a Rain on Me-vel. Ha idén is díjazzák és két egymás utáni évben is megnyeri a kategóriát az együttműködéseiért különböző előadókkal, akkor egy meglehetősen ritkán előforduló esemény szemtanúi lehetünk.
Valószínűleg azon gondolkodtok ezen a ponton, hogy mi van Silk Sonic-kal? Ne aggódjatok, versenyben vannak az R&B díjért.
A történelem halad előre vagy megismétli önmagát?
Október 22. és november 5. között került sor a 64. Grammy jelöltjeinek első körös szavazására, november 23-án jelentették be a jelölteket. Nézzük meg, hogy milyen hatása volt a bizottságok megszüntetésének és a négy általános szakmai kategória jelöltjei számának megnövelésének. A legkiemelkedőbb: az ABBA I Still Have Faith in You című számát jelölték az Év felvételének, míg Tony Bennett és Lady Gaga közös jelölést kapott az Év felvétele és az Év albuma kategóriákban. Az ABBA korábban még jelölést sem kapott, nemhogy a négy fő kategória egyikében. A csapat egy olyan pop-kulturális örökséget épített fel a karrierje során, ami generációkon ível ált, még akkor is, ha negyven évig szüneten voltak. Az, hogy végre jelölést kaptak azt követően, hogy az Akadémia egy 100%-ban a szavazatokon alapuló rendszerre váltott, az örökségüknek állít tükröt. Ha még mindig a bizottság szava döntene, valószínűleg más döntés született volna.
Vessünk egy pillantást Tony Bennett és Lady Gaga második közös munkájára, a Love for Sale-re. Nincs szükség arra, hogy megítéljük, jobban sikerült-e az albummint a 2015-ös Cheek to Cheek, inkább a történetét vizsgáljuk meg. Bennett 1995-ben hazavihette az Év albuma díjat és azóta összesen 12 Grammy-díjat söpört be, habár az elsőt leszámítva egyiket sem a nagy kategóriákban szerezte. Ennek az oka éppen az 1995-ös győzelme: Bennett MTV Unplugged-ja nyerte meg az Év albuma díjat, miközben a további jelöltek egyike a The Three Tenors in Concert 1994 volt, és ekkor kezdtek a Grammy konzervativizmusával kapcsolatban megfogalmazott kritikák kiéleződni - vagy pontosabban szólva a Grammyt célzó bírálatok azzal kapcsolatban, hogy elfogultságot mutat az előadók felé, akikkel hosszú időre visszavezethető kapcsolatot ápol. A Hangfelvétel Akadémia belátta, hogy a szavazatokon alapuló jelölési folyamatot befolyásolják a messzire visszanyúló kapcsolatok és a különleges bánásmód, és felállította a jelölteket ellenőrző bizottságát. Jól olvastátok: a bizottság megalakulásának Bennett volt a kiindulópontja. Természetesen az akadémiai tagság összetétele más, mint közel harminc évvel ezelőtt volt. A bizottságot eltávolító legfrissebb döntés hátterében az áll, hogy a tagok bíznak az új folyamatban. A történelem során viszont érdekes párhuzamokat lehet megfigyelni.
Amire érdemes odafigyelni:
1. Jon Batiste 11 jelölést kapott idén, először fordult elő ilyesmi azóta, hogy Kendrick Lamart ugyanezekben a kategóriákban jelölték hat évvel ezelőtt, amiből ötöt sikeresen díjra is váltott. A legtöbb jelölés, amit előadó valaha kapott, egyébként tizenkettő. (Micheal Jackson 1984-ben, illetve Babyface 1997-ben. Az előbbi nyolc, az utóbbi három jelölést váltott díjra.)
A tíz kategóriában is jelölést kapó előadók sorába tartozik Lauryn Hill, Carlos Santana, Kanye West, Beyoncé és Eminem is, mindannyian legalább két díjat haza is vihettek, de volt aki nyolcat is. Vajon Batiste képes lesz egy új fejezetet írni a Grammy történetében?
2. Ha már történelemről van szó: Billie Eilish továbbra is írja a sajátját. Tavaly ő lett a második előadó a történelemben, aki mind a négy fő kategória díját hazavihette egyetlen este leforgása alatt. Ráadásul egymás után két évben is ő nyerte meg az Év felvétele kategóriát, ami egy olyan teljesítmény, amire korábban csak a U2 és Roberta Flack volt képes. Ha a Happier Than Everrel Eilish megint megnyeri a kategóriát, az lesz a legelső, hogy valaki három egymást követő évben is díjat kapott a kategóriában.
3. FINNEAS mind a négy általános szakmai díjra jelölést kapott: az Év felvétele, az Év dala, az Év albuma díjra is jelölt a Billie Eilish-sel való közös munkájáért, valamint a Legjobb új előadó kategóriában is jelölést kapott a saját munkájával. Ha megnyeri a Legjobb új előadó díjat, ő lesz a negyedik előadó a történelem folyamán, aki mind a négy fő kategóriában nyerni tudott. Ő lenne az egyetlen közöttük is, aki azután nyeri meg a Legjobb új előadó díját, hogy korábban már megnyerte a másik hármat.
4. Olivia Rodrigo szintén esélyes a négy fő kategóriában - itt senkit sem ér meglepetés. Mindössze másodszorra fordul elő, hogy két előadó mind a négy általános szakmai kategóriában vetélkedik egymással a díjért, két évvel Lizzo és Eilish küzdelme után, ami Eilish elsöprő győzelmével ért véget (mindegyik díjat megnyerte). Ha Rodrigo megnyerné a négy díjat, megakadályozná azt, hogy Eilish és FINNEAS rekordot állító testvérpáros legyen.
5. Tony Bennett 95 éves jelenleg - és a legidősebb személy, akit valaha díjra jelöltek valamelyik kategóriában a négy főbb közül. A saját rekordját döntötte meg az Év albuma jelöléssel, amit még 1995-ben állított fel. Ha idén megnyeri a díjat, másodszorra kapja meg fő előadóként, Fank Sinatra, Stevie Wonder, Paul Simon, a U2, Taylor Swift és Adele után a hetedik előadó lenne ezzel a teljesítménnyel.
6. Rodrigo és The Kid LAROI 18 évesek és mindketten jelölést kaptak a Legjobb új előadó kategóriában. Ez az első alkalom 2003 óta, hogy két tinédzser is a jelöltek között szerepel, amikor is Avril Lavigne és Michelle Branch is a jelöltek volt. Nora Jones nyert végül abban az évben. A legjobb új előadó tinédzser nyerteseinek listáján LeAnn Rimes, Christina Aguilera és Billie Eilish is ott van.
Kredit
Cikk: Seongdeok Seo (zenekritikus)
Fordító: lin