[CIKK] A BTS sikere az Egyesült Államokban

 


A BTS SIKERE AZ EGYESÜLT ÁLLAMOKBAN

[Weverse Magazin; 2021. 07. 12.]

A BTS Butter című dala július 3-án megint a Billboard Hot 100 toplista élén szerepelt, ezzel pedig már a hatodik hetet tölti egyhuzamban a lista csúcsán. De mit is jelent ez?

A Butter a csapat harmadik száma, ami sikeresen elfoglalta a Hot 100 első helyét a Dynamite-ot és a Life Goes On-t követően; és ők az egyetlen csapat, akiknek több dala is első helyen nyitott. A Savage Love (Laxed – Siren Beat) című számmal együtt, amit Jason Derulóval és a Jawsh 685-tel együtt csináltak, a BTS már négy különböző számmal került a Billboard lista élére mindössze kilenc hónap alatt. Hét csapatnak sikerült eddig egy éven belül összehozni az első négy első helyezését a listán: a Beatles négy hónap alatt, a Supremes hét hónap és egy hét alatt, Justin Timberlake hét hónap és két hét alatt, a Jackson 5 pedig 8 hónap és két hét alatt érte ezt el, a lista pedig a BTS-szel folytatódik. Emellett ők voltak a leggyorsabbak, akik ezt megcsinálták Timberlake 2007-es eredménye után. A Dynamite-tól a Butterig a BTS rekordokat döntő pillanatokat tapasztalhatott meg az amerikai zeneiparban.



A Butter bejelentésével párhuzamosan a McDonald’s 49 országban elérhetővé tette a BTS menüt, ez az együttműködés pedig a BTS helyét szimbolizálja a nemzetközi popiparban; a csapat olyan befolyással bír világszerte, hogy még a McDonald’s – amit a Forbes a világ top 10 márkája közé sorolt 2020-ban – együttműködött velük. És ott van ARMY is, a BTS buzgó rajongói tábora, aki biztosra ment, hogy a csapat McDonalds menüje mindennap elfogyott, és az interneten képeket posztolt a szerzeményeiről. A rajongóknak köszönhető az is, hogy a Butter hat héten keresztül uralni tudta a Billboard Hot 100 listát az Államokban: a megjelenését követő első héten a Dynamite 300.000 ponttal volt első az eladásoknál – amibe a letöltések és a limitált kiadású bakelitlemez és kazetta verziók is beleszámítottak – és legnagyobb értékesítést produkálták az elmúlt három évben minden előadó között.
Ugyanennyi idő alatt a Butter, amit kizárólag digitális kislemezként adtak ki, 243.000 letöltést számlált, amivel első helyet ért el azon a héten – a fizikai CD, ami a Permission to Dance-t is tartalmazza, már megvásárolható. A streamelés korszakában a zene letöltések és a fizikai albumeladások általánosságban mutatják az előadók rajongótáborának nagyságát és a szenvedélyük mértékét. A BTS esetében azonban a rádiós jelenlétük és a stream teljesítményük is növekedett, ami a nyilvánosság általános reakcióját tükrözi vissza. Érdemes rámutatni az elképesztő növekedésre is, amit a csapat a Dynamite és a Butter között ért el. A megjelenését követő héten a Dynamite 11,6 millió rádiós megjelenést, míg a Butter 18,1 milliót ért él – 2,83 milliós közönséggel a hatodik hetében, ami az első héthez képest 56%-os növekedést jelentett. Spotify-on, a legnépszerűbb zenei stream szolgáltató platformján, a Butter 9,37 millió streammel zárta az első hetét, ezzel pedig nagyjából 10%-kal teljesített jobban a Dynamite-nál, amit ugyanennyi idő alatt 8,54 millió alkalommal streameltek.
Lee Hye Jin, a BIGHIT MUSIC marketing csapatának vezetője azt mondta: “ARMY-nak köszönhetően az Egyesült Államok elkezdte felfedezni a trendet, ami a koreai zeneiparban már régóta létezett“, ezzel felhívta a figyelmet annak a jelentőségére, hogy a Butter hat hetet töltött eddig folyamatosan a Billboard első helyén. A zeneiparban bevett szokás, hogy az előadók teljesítménye a toplistákon a rajongói bázisuk erősségétől függ. Olyan rajongói táborral rendelkezni, ami befolyással van a Billboard Hot 100 első helyére – hovatovább, aminek elég befolyása van a nyilvánosságra ahhoz, hogy hat hétig folyamatosan első helyen tartson egy számot – az valami teljesen új.
Miután elnyerte az első helyet a Hot 100 listán, a Dynamite olyan közeggé vált, amin keresztül a BTS azokat is meg tudta szólítani, akik korábban nem ismerték őket, és sokan azok közül, akik a rajongói táboron kívül estek, de korábban megismerték a Dynamite-ot, újra BTS-t hallgattak a Butter miatt, a csapatot pedig még szélesebb körben ismerték meg. A rendelkezésre álló adatok alapján egy részük azóta ARMY lett. A szándék nem az, hogy exkluzívan a meglevő rajongói bázist szolgálják ki vagy hogy egy tágabb közönségtől kapjanak választ, hanem mindkettő. Egyfajta felhalmozásnak is nevezhetnénk: a BTS egyszerre növeli a rajongói bázisát és valamint a figyelmet, amit a nyilvánosságtól kapnak.
A BTS sikere az államokbeli popzenei piacon azt a nyilvánosságot is mutatja, amit generáltak világszerte. A csapat 2015 végén kezdett népszerűvé válni az Egyesült Államokban, amikor a DOPE hivatalos zenei videójával berobbantak a köztudatba. Abban az évben szeptemberben, amikor a youtube-os reakcióvideók a népszerűségük csúcsán voltak, egy jól ismert csatorna, a REACT feltöltött egy videót a BTS DOPE MV-jéről a K-pop sorozatuk következő részeként. A videó híre hamar terjedni kezdett. A videó hozzászólásainál jól érzékelhető volt, hogy ez azonnal növelni kezdte a figyelmet és az érdeklődést a BTS iránt azok körében, akik nem ismerték a csapatot vagy általánosságban véve a K-popot.
Az Egyesült Államokban a “BTS” Google keresések száma 2015 szeptembere és decembere között gyakorlatilag megduplázódott. ARMY lelkesen válaszolt minden reakcióvideóra, ahogy a youtuberek egymással versengve készítették a saját videóikat a DOPE-ról. Akkoriban még ARMY-nak nem volt akkora a befolyása a K-pop piacon, mint jelenleg. ARMY buzgó reakcióját ugyanakkor nagyon jól fogadták YouTube-on, ami sokkal nyitottabb volt a K-pop irányába, mint a tradicionális média, és rengeteg rajongót is generált. A BTS és ARMY közös utazása a csapat debütáló dalától, a No More Dreamtől egészen a Butterig ugyanaz maradt folyamatában, csak egy szélesebb, buzgóbb körre realizálódott. A rajongói bázis a közösségi médiára fókuszálva megtanulta, hogyan irányítsa az energiáját és hogyan legyen jelen a nyilvánosság szemében, miközben tovább bővítette a befolyását a média különböző formáin keresztül.



HYBE 360 elnöke, Kim Dong Joon azt mondta: “Az előadók lépésről lépésre növekedtek az Államokban, kis koncerttermőktől építették fel az útjukat az arénákig és stadionokig, épp úgy mint Koreában is”. A BTS először akkor tört be a Billboard 200 listára, amikor 2015-ben a The Most Beautiful Moment in Life, Pt. 2 albumjukkal elcsípték a 171. helyet, röviddel ezután pedig a 102. helyet érték el a The Most Beautiful Moment in Life: Young Foreverrel, később pedig a 26. helyet szerezték meg a WINGS-szel – akkor ez számított a legjobb eredménynek, amit K-pop előadó valaha elért. Kim azt is hozzátette: “Az ilyen reakciók alapján döntöttünk úgy, hogy a 2017-es WINGS turnéval kezdődően aréna szintre lépünk”. Csakugyan: tavasszal hat teltházas arénakoncertet is adott a BTS.
A világszerte kiterjedt ARMY-t – az államokbeli rajongókat is ideértve – nem egy adott személy hozta létre, és nem is volt valami sok tagja kezdetben. ARMY állhatatosan növekedett attól kezdve, hogy a BTS egy kisebb esemény során, ahol csak hatszázan vettek részt, bejelentette a debütálását, párhuzamosan azzal, hogy az érdeklődés és a népszerűség a rajongói bázison kívül fokozódott.
A BTS nem szerződött le híres amerikai ügynökséggel, amikor megjelent az Államokban.
– 2017 környékén számos hívást kaptam híres amerikai ügynökségektől, akik érdeklődtek utánuk – mondja Yoon Seok Jun, a HYBE AMERICA CEO-ja. – Végül úgy döntöttünk, hogy nem írunk alá semmilyen szerződést. Voltak kétségeink a kiadóóriások rendszere alapján történő, hosszútávú helyi promóciók megközelítésével kapcsolatban mialatt PR és marketing támogatást kapunk tőlük.
Ehelyett a BTS továbbra is úgy közelítette meg a dolgokat, ahogy azt már korábban is tették a rajongóibázisukkal Koreában, és úgy döntöttek, hogy a rajongóikkal együtt növekednek. A BTS először 2017-ben kapott lehetőséget arra, hogy részt vegyen a Billboard Music Awards-on, ahol jelölést kaptak a Top Social Artist kategóriában. A hagyományos promóciós formula helyett az juttatta el a BTS-s a BBMA-ra, hogy képesek voltak olyan rajongói tábort kiépíteni, ami aktívan kommunikált velük a közösségi médián keresztül, és akik terjesztették a csapat hírét.

Egyre többen ismerték meg BTS-t az előadásaikról készült videóknak köszönhetően, amiket ARMY felszavazott. Miután megjelentek a 2017-es BBMA-n és az American Music Awards-on, a csapat először szerepelhetett az NBC The Ellen DeGeneres Show, valamint az ABC Jimmy Kimmel Live! és a CBS The Late Late Show című műsorainak vendégeként novemberben még abban az évben. A rajongók lelkes reakciói nemcsak a meghatározó díjkiosztók, de a televíziós műsorok figyelmét is a csapatra irányította, aminek eredményeképpen még többen reagáltak a bandára.
A népszerű amerikai előadók általában a főbb médiumokat használják ki promócióiókhoz, de egyedül a BTS volt képes arra, hogy a főbb médiaplatformokon keresztül reakciót kapjon a nyilvánosságtól miközben ezzel egyidejűleg olyan oldalukat is megmutatták, amitől a rajongók megőrültek. A BIGHIT MUSIC Global Communication csapata szerint azután hozták össze a Fortnight Dance Challenge videót 2018-ban – ami a legnagyobb nézettségű BTS-hez fűződő videó lett az NBC Tonight Show saját YouTube csatornáján az előadásaik videóit követően – miután úgy mutatták be a producereknek, mint valami, amit a véleményük szerint a csapat tagja és ARMY is egyaránt élvezne, valamint a műsor légköréhez is passzol.
Ez annak a próbálkozásuknak az eredménye volt, hogy egy olyan műsorban mutathassák be a BTS egyedi stílusát, ahol a csapat az amerikai médiában is ki tud tűnni, ahelyett hogy egy létező formulának akartak volna megfelelni; és ahol be tudják mutatni azt is, hogy miért is szeretik annyian a BTS-t, miközben a csapat természetes vonzerejét is kiemelik.



A BTS egyik tagja, Jin, különleges figyelmet vonzott magára, mint a “balról a harmadik”, amikor a csapat először jelent meg a BBMA-n a vörösszőnyegen, ami a közösségi médiában hamar elterjedt. A Billboard még az év mémjének is választotta. Két évvel később, 2019 áprilisában, a BTS az NBC műsorában, a Saturday Night Live-ban adta elő az új dalát, a Boy With Luvot a MIC Drop mellett. Az előadásukra adott reakció robbanásszerű növekedéshez vezetett a Google keresésekben. A keresések volumene az SNL Boy With Luv előadás után volt a legnagyobb.
A HYBE Global Communication csapata az mondta, a szereplés az SNL-ben, amin hosszú ideig dolgoztunk, egy történelmi pillanat volt a BTS számára, ahol áttört az államokbeli mainstream határain”, hozzátették azt is, hogy a BTS megítélése az Államokban azóta más.
– Volt egy időszak, amikor nagyon sokat kellett dolgoznunk azért, hogy a műsorok, ahol promótálni akartunk, megértsék a művészek zenéjét, üzenetét és kultúráját – tette hozzá a csapat, de az elmondásuk szerint most már érzik, hogy “az emberek az iparban tehetséges zenészekként látják és tisztelik a BTS-t“.
Amikor az előadók megjelentek a 2017-es BBMA-n, az amerikaiak egy új jelenség főszereplőinek tekintették őket, ARMY-t pedig a fő hajtóerejüknek; az SNL-ben való szereplésüket követően a BTS azonban megszilárdította a helyét olyan előadóként, aki kellően hiteles ahhoz, hogy a népszerűsége további növekedésére lehessen számítani. Ha a rajongói bázis volt az, aki eljuttatta BTS-t az Egyesült Államokba és az ügynökség, aki megtalálta a módját annak, hogyan csináljanak olyan promóciót, amivel reakciót váltanak ki az emberekből, akkor a BTS tagjai voltak azok, akik egyre több és több embert vonzottak be, akik szeretik őket és akiknek a szeretete még hevesebbé válik minden élesebb kanyarnál, amivel az útjukon találkoznak – a vörösszőnyegtől a színpadig.

Lee, a marketingmenedzser szerint a Dynamite népszerűsége az Egyesült Államokban kihatással volt más országokra is, rámutatott arra, hogy az emberek, akik nem is hallgattak BTS számokat vagy nem érdeklődtek a K-pop iránt korábban, most számos előadásra találnak rá, mint az NPR Tiny Desk vagy az MTV Unplugged a YouTube-on.
A BTS 2020. decemberi Tiny Desk koncertjét 37 milliószor nézték meg, 10 millióval többször, mint az SNL videójukat. A csapat YouTube csatornájának, a BANGTANTV feliratkozóinak száma, ami durván 34,89 milliónál állt a Dynamite megjelenésének a napján, 53 millióra duzzadt idén július 4.-re. Logikusnak tűnik ez a kimenetel: a művészek folyamatosan jó zenét adnak ki, miközben fenntartják az érzelmi kapcsolatot a rajongóikkal és a legjobb oldalukat mutatják, amikor csak lehetőségük van rá.
    Néhány részlet azonban nem ennyire világos. A K-pop – és így a BTS – népszerűsége mindig is a szenvedélyes rajongóknak volt köszönhető. Egy kérdésre azonban sosem született válasz: honnan jönnek a szenvedélyes rajongók? Kiváltképp egy olyan csapat rajongói, akinek a debütálása szinte észrevétlen volt még Koreában is, és akinek a sláger dala képes hat hetet tölteni folyamatosan a Billboard Hot 100-on az Egyesült Államokban – egy olyan helyen, ahol teljesen más a nyelv és a környezet?
A válasz azonban mindig is itt volt az orrunk előtt. Nem túlzás azt állítani, hogy BTS, az ügynökségük és a rajongók együtt dolgoztak azon, hogy mindenki számára világos legyen. Az emberek azonban ugyanazt a kérdést ismételgetik, ahelyett hogy meglátnák a választ. Mert K-pop. Mert ők egy fiúcsapat. Vagy mert ez a BTS.



[Eredeti angol nyelvű cikk.]

 

Hungarmyinfó

Sziasztok! A HungarmyInfón BTS-szel kapcsolatos híreket és fordításokat találhattok. A hungarmyinfóról és a szerkesztőiről többet is megtudhattok az oldalunkon. Örülünk, hogy nálunk jártok, jó böngészést kívánunk: a HungarmyInfó csapata

Megjegyzés küldése