A BTS és a Grammy, miért pont most?
BTS ESÉLYEINEK JELENTŐSÉGE A GRAMMY-N
[Weverse Magazin, 2020. november 16.]
A februárban megrendezésre kerülő 63. Grammy díjátadóval kapcsolatos kérdések egyike, hogy BTS kap-e jelölést valamelyik díjra vagy sem. Tavaly novemberben, amikor a BTS nem kapott egyetlen jelölést sem az aktuális Grammy-n, a Forbes értékelte a banda munkásságára és eredményeire adott választ.
A BTS Dynamite-ja
szeptember első két hetében vezette a Billboard Hot 100 listáját.
Ez volt a harmadik eset, hogy egy ázsiai művésznek sikerült elcsípnie a dobogó
első helyét a Sukiyakit [1963] és a Like a G6-et [2010]
követően. A Nielson Music 2020-as évközépi beszámolója szerint
a Map of the Soul: 7 az egyetlen album az Egyesült Államokban,
ami több mint 500 000 fizikai eladást ért el az év első felében. A BTS
megszerezte a második helyet a pop előadók rangsorán – Billie Eilish mögött
– összesen 1,417 millió egységgel, ami a fizikai
albumeladásokat, a digitális letöltéseket és a streamelések számát kombinálja
albumeladási egységekbe. A BTS ezzel megelőzte a Beatlest is,
az egyetlen másik együttest, ami képes volt átlépni az egymilliós határt.
És ez nem csak a csapat
kereskedelmi teljesítményéről szól: a rajongóik, akiket ARMY-nak hívnak, új
szintre emelték a rajongói táborok szerepét is: fanvideókkal árasztották el a
dallasi rendőrség iWatchDallas alkalmazását, így akadályozták
őket abban, hogy a Black Lives Matters tiltakozóit követni
tudják, és több mint 1 millió dollárt adományoztak a BLM mozgalomnak.
A BTS nemcsak fenomenális kereskedelmi sikereket ért el a nyugati központú
amerikai zeneiparban, hanem jelen idők egyik meghatározó szimbólumává is vált a
diverz származású ARMY-t vezetve.
Ha jelölést kapnának (és/)vagy
nyernének a Grammyn, a BTS egy újabb sort írhatna a váratlan és
kiszámíthatatlan történetük oldalaira. Igaz, az ő történetük akkor sem merülne
feledésbe, ha végül sohasem nyernék meg a díjat. Elég egy pillantást vetnünk az
aktuális társadalmi problémákra, és megláthatjuk, hogy mi húzódhat meg annak a
döntésnek a hátterében, hogy BTS-t díjazni fogják-e a mostani Grammy díjátadón, vagy sem.
Már azelőtt, hogy 2020-ban a BLM
égető problémákra hívta volna fel a figyelmet, a Grammy hosszú ideje az
identitáspolitika színtere volt. Miután Macklemore és Ryan
Lewis kiütötte Kendrick Lamart a Legjobb új előadó
kategóriában és három másik díjat is elorozott a rap kategórián belül
az 56. díjátadón 2014-ben, Macklemore bocsánatot kért az
Instagramján Lamartól és azt mondta: “Azt akartam, hogy te
nyerj”.
Három évvel később a 2017-es
Grammy-n Adele szinte az összes főbb díjat hazavitte –
az Év albuma, az Év felvétele, az Év
dala díjakat, miközben tulajdonképpen csak a Legjobb új előadó díjáról
maradt le – és további két díjat is ő zsebelt be, míg Beyonce,
akinek a Lemonade címet viselő albumja a kritikusok nyilvános
elismerését is megszerezte, mindössze a Legjobb progresszív R&B
albumért és a Legjobb zenei videóért kapott elismerést.
Még Lamar is, akinek a 2015-ben és 2017-ben megjelent
albumjai, a To Pimp a Butterfly és a DAMN 96
és 95 pontot kaptak a Metacriticen, főbb díjak nélkül távozott a
Grammy-ről.
Az Akadémia tagjait a #GrammysSoWhite hashtag
alatt számos bírálat éri, de az, hogy szándékosan hagyják-e figyelmen kívül a
fekete előadókat vagy sem, továbbra is a vita tárgyát képzi. A Billboard
rámutatott arra is, hogy a díjátadó ceremónia folyamatosan kihagyja a hip-hopot
és a kapcsolódó műfajokat a főbb díjak közül, és olyan legendás előadók,
mint Tupac, Notoriuous B.I.G., Nas, Snoop Dogg, Ice Cube, A Tribe
Called Quest, MC Lyte, N.W.A, Run-DMC, Public Enemy és sokan mások,
sohasem tapasztalhatták meg milyen érzés Grammy-díjat nyerni. A Billboard azt
is szóvá tette, hogy a hip-hop előadókat csak a műfaj díjaihoz kötik, de a
nagyobb díjakból kimaradnak.
2017-ben Drake elmagyarázta,
hogy miért nem tartja a Hotline Bling c. dalát rap dalnak –
amivel egyébként megnyerte a Legjobb rap előadás díjat -, és
arra panaszkodott, hogy a Grammy csak rapperként hajlandó őt elismerni a fekete
származása miatt, és ezért a rap kategóriára korlátozta le a zenéjét anélkül,
hogy fontolóra vették volna őt a főbb kategóriáknál.
Amikor az MTV Video
Music Awards (VMAs) augusztusban kibővítette a kategóriáit a K-Poppal,
a BTS számos rajongója rögtön azt gondolta, hogy ez talán egy hasonlóan
diszkriminatív módszer arra, hogy kizárják a K-pop művészeket a főbb
kategóriákból. BTS példáján keresztül is látni, hogy a K-pop most ugyanazzal a
problémával néz szembe, amivel a hip-hop már hosszú ideje küzd.
Ez azonban nem jelenti azt,
hogy a Grammy egyáltalán nem változott. Childish Gambino, aki
a This is America c. műsorban felhívja a figyelmet a mai
amerikai társadalomban jelenlevő rasszizmusra és gyűlöletre, négy díjat is
nyert a dalával a 61. Grammy-n, beleértve a főbb Év dala és
az Év felvétele díjakat.
További javulás is
megfigyelhető volt idén. Billie Eilish öt díjat nyert – ebből
négy főbb díj volt, ahogyan Lizzo és Lil Nas X is
több jelölést és díjat kapott, ami afelé mutat, hogy a Grammy figyelmet szentel
a fiatal (felnőtt) nőknek, a fekete művészeknek és a közösségi média
influenszereinek is. Ez az utolsó húzás azonban egy lassú és elhúzódó küzdelem
eredménye.
Szeptemberben a Billboard
rámutatott arra, hogy a Grammy sok bírálatot kapott amiatt, hogy előnyben
részesíti a fehéreket és a férfi előadókat, és megjósolta azt is, hogy a
következő Grammy számára meglehetősen nehéz lesz, hogy figyelmen kívül hagyja a
faji problémákat. Más szavakkal élve: a Grammy jelen kilengése a fekete előadók
elismerésének irányába csak azután történt meg, hogy kemény bírálat érte őket,
mint a #GrammysSoWhite; valamint az olyan komoly problémák következében, mint a
BLM.
Mindössze néhány évvel
ezelőtt, 2017-ben Frank Ocean fejezte ki nemtetszését a
díjátadóval kapcsolatban, és részletekbe menően beszélt arról, miért nem
regisztrált az 59. Grammy-re. Hozzá hasonlóan Jay-Z és Beyonce sem
jelent meg a díjátadón az elmúlt két évben. A fekete művészek, akik hosszú
ideje hangoztatják, hogy szükség van a változásra, képesek voltak elérni, hogy
a Grammy változáson menjen át, de a faji hozzáállása továbbra is problémát
jelent. Az ázsiai és a K-pop művészek szembeszállása a nyugati zeneiparral – és
így a Grammy-vel is – most kezdődik a BTS-szel. Az, hogy BTS kap-e díjat egyben
tesztként is szolgál a Grammy jelenlegi állapotáról.
Azt nem lehet nyíltan
kijelenteni, hogy a Grammy szándékosan feledkezik el a K-pop előadókról vagy
más ázsiai művészekről. A nyugati központú amerikai zeneipar ugyanis nincs tele
olyan ázsiai példákkal, akik jelentőségteljes hatással voltak a kereskedelemre:
a kínai-amerikai művész, ZHU, a koreai-amerikai énekesek Yaeji és Ted
Park, az amerikai bázisú előadók, mint a tajvani producer Gill
Chang és a malajziai énekes Yuna, vagy a Londonban élő
house DJ, Park Hye Jin és sok más dicsért művész még nem ért
még el odáig, hogy teljesítményével jelentős befolyással legyen a
kereskedelemre.
Még ha a K-pop definícióját
kibővítenénk és az idolok viszonylag szűk piacáról kiterjesztenénk minden
koreai előadó zenéjére vagy minden koreai nyelvű zenére, Psy sikere
a 2012-ben kiadott Gangnam Style-lal még akkor sem betonozza be a
koreai zene nemzetközi sikerét. És pont ez az, ami miatt a Dynamite is
ellentmondásosnak nevezhető. Az előadó koreai, a műfaj diszkó és a dalszöveg
angol.
A Billboard Hot 100 történelme
során ez volt a 43. alkalom, amikor egy dal képes volt az első helyen nyitni.
A Dynamite két egymást követő héten tartotta a pozícióját, majd
az ötödik hetén ismét visszatért ide. Amikor rámutattak arra, hogy ez a
visszatérés a különféle Dynamite remixeknek köszönhető,
Billboard felhívta a figyelmet arra, hogy ez a zeneipar egyik közkedvelt
módszere és emlékeztette az olvasóit, hogy BTS pont ugyanazt tette ezzel, mint
amit Lady Gaga és Ariana Grande a Rain
on Me-vel, Doja Cat a Say so-val vagy Megan
Thee Stallion a Savage-dzsel, és kiegészítette azzal,
hogy “minden popsztár ugyanazért küzd: hogy övé legyen a top sláger, és
a legravaszabb és a legnagyobb rajongói bázissal rendelkező előadók viszik haza
az aranyat”.
Magyarán: BTS-nek egyszerűen
túl sok rajongója van ahhoz, hogy ezt egyszerűen leírhassuk azzal az elfogult
nézettel, miszerint K-pop idolnak lenni egy olyan műfaj, aminek a népszerűsége
lekorlátozható egy elszigetelt fanbázisra; a BTS emellett olyan zenét adott ki,
ami az angol nyelvű dalszöveget és a diszkó hangzást figyelembe véve leginkább
pop kategóriába sorolható, és olyan rekordokat döntött meg, amelyek jelenleg az
Egyesült Államok piacán önmagukban is meglepők az előadótól függetlenül is.
Hogyan fogadja majd a Grammy azt, hogy a BTS sikeresen megugrotta azokat a
faji, műfaji és nemzeti akadályokat, amiket a nyugati zeneipar generált?
Az American Music
Awards (AMAs) 2006 óta közönségszavazással dönt a díjazásról, a Billboard
Music Awards (BMAs) pedig a saját listáiból származó adatok alapján
méri a kereskedelmi sikereket. Ezzel szemben a Grammy énekes-dalszerzők,
producerek, zeneszerzők és a zeneipar más résztvevőinek csoportjától gyűjti be
a szavazatokat első körben, akik először 20 esélyest választanak ki, amit egy
legalább 20 főből álló bizottság tovább szűkít 8 jelöltre a négy főbb
kategóriánál.
A decemberben közzétett
akadémiai különítmény diverzitásról és integrációról szóló végső jelentésében
olvasható, hogy a korábbi tagok állítása szerint a jelöltek felülvizsgálásáért
felelős bizottság feladata a szavazatok vizsgálata, hogy a jelöltek
kiállításának folyamata igazságos legyen és hogy kevésbé ismert előadókat és a
munkásságukat is bevonjanak a díjba. [A különítményt még 2018-ban alakították
annak a céljából, hogy megvizsgálják mind az akadémián, mind pedig a szélesebb
zenei körökön belül a diverzitás és az integráció kérdését. – szerk.]
Tehát a Grammy, mint egy
viszonylag konzervatív díjátadó ceremónia, olyan rendszert alkalmaz a szavazás
és a jelöltek meghatározása során, ami lehetővé tenné, hogy csak a zenei
érdemekre fókuszáljon. Ahogyan arra különítmény beszámolója is rámutat, az,
hogy a főbb díjak esetében ötről nyolc főre bővítették a jelöltek számát,
javította a feltételeket ahhoz, hogy az előadók egy sokszínűbb csoportja
kaphasson jelölést; azokban a kategóriákban azonban, ahol a verseny sokkal
kiélezettebb, a jelöltek mintegy 13%-os szavazati aránnyal már megnyerhetik az
adott díjat.
A Billboard beszámolója
szerint a jelöltek felülvizsgálásárt felelős bizottság továbbá anélkül dönt a
finalistákról, hogy ismernék a rangsort a 20 lehetséges jelölt között, amit a
közösség tagjai állítottak fel a szavazás első körében.
Ráadásul a bizottság tagjait
egy konzultációt követően az akadémia bizottsága jelöli ki, ami egyébként
65%-ban férfiakból és 63%-ban fehérekből állt 2019 decemberében. [2020
márciusában kb. 2500 női tag volt összesen az akadémia tagjai között. – szerk.]
A teljes szavazóközösség véleménye reprezentációjának a hiánya és a diverzitás
a szervezetben mind olyan kérdések, amire a Grammynek választ kell találnia.
Ez persze nem jelenti azt,
hogy a Grammy nem próbált lépéseket tenni a diverzitás megvalósítának
érdekében. Ugyanaz a Billboard cikk megemlíti azt is, hogy 2018-ban 200,
2019-ben pedig 500 fővel bővült a szavazók köre, a fókuszban
pedig az állt, hogy minél több nőt, etnikai kisebbséget és fiatalt vegyenek fel
a tagok közé.
Ezek a fáradozások segíteni
fognak abban, hogy a Grammy sokkal diverzebb és az aktuális trendeket jobban
tükröző zenét ismerjen el. A BTS pedig a változás mércéje lehet: mekkora
figyelmet akar a Grammy szentelni olyan kulcsszavaknak, mint a K-pop, Ázsia vagy
a fiúbandák?
A BTS a Map of the
Soul: 7 c. albumáért megkapta a universal acclaimet (~
univerzális elismerés, tetszésnyilvánítás), ami a Metacritic legmagasabb
minősítése, a Rolling Stone pedig egy teljesen újfajta
globális pop jelenségként jellemezte őket, míg a Wall Street
Journal ezt írta róluk: a sikersztori, ami szembeszáll a
hagyományos tapasztalatokkal az amerikaiak által hallgatott zenéről”. És
ott van a Dynamite, ami a diszkó érzését összefűzi a COVID utáni
jövő reményének üzenetével.
Egyszerűen összefoglalva: a
BTS zenéje diverz, polírozott és időszerű. Ám még ha a BTS nem is kap díjat
vagy legalább jelölést a következő Grammy-n, nem jelenti azt, hogy a zsűri rosszul
döntött. Ettől függetlenül még mindig érdemes feltenni a kérdést, hogy milyen
messzire hajlandó a Grammy kinyúlni mind az otthonában – az Államokban -, mind
pedig külföldön, hogy a zenei diverzitást és az aktuális trendeket bevonja.
Figyelembe véve, hogy a koreai film, az Élősködők négy főbb díjat
is megnyert az idei Oscaron, beleértve a Legjobb nemzetközi játékfilm és
a Legjobb film díjakat, a kérdés sokkal aktuálisabbá válik.
A “K-pop” kifejezés
pontosan egy alkalommal szerepelt a különítmény beszámolójában. Az értékelés
szerint az ázsiai-amerikai zenészeket a K-pop, míg az afrikai-amerikai
zenészeket csak a rap és a hip-hop kategóriákra korlátozzák; és megfogalmazza,
hogy a zeneiparnak sokkal szélesebb látókörrel kellene rendelkeznie
arról, hogy mit jelent a diverzitás az iparon belül.
A legfőbb konklúzió ebből a
részletből nem az, hogy nem található megfelelő mennyiségű utalás a K-popra
vagy az ázsiai művészekre vonatkozóan egy olyan beszámolóban, aminek a fókusza
a diverzitás kellene hogy legyen. Sokkal inkább az, hogy meglássuk, milyen
előítélet párosul a K-pop kifejezéshez, és hogy ez – mint a BTS esetében is –
nemcsak behatárolja azoknak az előadókat, akik K-poppal kezdték meg a zenei
pályájukat, de Amerikában élő előadókat is limitálja, egyszerűen csak azért
mert ázsiai származásúak.
Nem az számít, hogy a BTS
legutóbbi munkái pop, K-pop vagy egyéb címszó alá tartoznak. Nem is az, hogy
idoloknak vagy fiúbandának számítanak. Összességében ez annak a kérdése, hogy
valakinek az identitása milyen mértékben befolyásolja azt, ahogyan mások
befogadják a művészetét.
Ennek ellenére a BTS képes
volt arra, hogy ezt az elfogultságot nem csak kritikus elismeréssé, de a
Billboardot meghódító kereskedelmi sikerré, valamint az AMA és a BBMA átadók
során történelmi és újító győzelemmé formálja. Mindez pedig elég ahhoz, hogy
újra feltegyük a kérdést: miféle zeneként fog a Grammy emlékezni a Map
of the Soul: 7 c. albumra és a Dynamite-ra, ha törölnjük a K-pop és Ázsia címkéket?