[WEVERSE MAGAZIN] AHOGYAN A BTS A MENTÁLIS EGÉSZSÉGRŐL ÉNEKEL

 

AHOGYAN A BTS A MENTÁLIS EGÉSZSÉGRŐL ÉNEKEL

[Weverse Magazin, 2021.02.01.]


A BTS tagja, Jin, nyíltan vall a tavalyi év során átélt mentális küzdelmeiről a szóló dalában, az Abyss-ben, aminek december 4.-i megjelenése egybeesett a születésnapjával.

(Gyakorlatilag a szám még december 3-án megjelent, két órával a születésnapja előtt. – szerk.)

– Mindenki gratulált nekem, miután elsők lettünk a Billboard Hot 100 toplistán, de nem voltam biztos benne, hogy megérdemeltem – írta Jin a számmal kapcsolatos bejegyzésében a BANGTAN blogon. – Hogyan lehetek én a dicséretek és az elismerés középpontjában, amikor olyan sok ember van, aki szereti a zenét és jobbak nálam benne? Minél mélyebben gondolkoztam ezen, annál rosszabban éreztem magam, és csak el akartam sétálni az egésztől – fedte fel, hogy mi vezetett a kiégéséhez.

Az Abyss dalszövegének első sora Jin akkori elmeállapotának a metaforája: Visszatartom a lélegzetem, ahogy elmerülök a tengeremben / szembenézek magammal szépen, szomorúan sírva / önmagammal a sötétben. A Weverse Magazinnak adott korábbi interjújában azt mondta, “Előadóként dolgozni az életünk része volt évekig, éppen ezért olyan, mintha az életem egy szeglete eltűnt volna”, utalva ezzel a COVID-19 pandémiára és annak hatására kialakult belső vívódásaira. A hihetetlen sikerek ellenére szorongással és kétségbeeséssel küzdött, és úgy döntött, hogy zenébe foglalja, amit érez, és megosztja másokkal, hogy egy lépést tegyen a probléma megoldása felé. Az Abyss a pandémia következményeiről mesél, amelyek még olyan szupersztárok, mint a BTS mentális egészségére is kihatással vannak, továbbá közvetíti az előadó késztetését, hogy találékonyan fejezze ki egy ragyogóbb jövő látomását; valamint a vigaszt és gyógyulást is, amit nem csak a művész, hanem a hallgató is megtalálhat egy ilyen kreatív végeredményben.

Az Abyss ugyanakkor a kulcs ahhoz, hogy friss szemlélettel tekintsünk a BTS legutóbbi albumára, a BE-re. Jinhez hasonlóan, aki az Abyss című dalában megnyílt a hallgatóknak, a tagok is rábízták magukat az emberekre az albumon keresztül, kreatív kifejezés formájában mutatva be a gyógyulásuk folyamatát. Az album egyik dalában, a Blue & Greyben, olyan színképeket használnak mint: mert én kék vagyok és szürkea szín a mosolyom mögé rejtve kék és szürkekék kérdőjel vagy közeledő szürke orrszarvú, hogy őszintén beszéljenek a melankóliáról és a szorongásról.

(Az angolban a blue/kék kifejezés lehet a magányra, a grey/szürke pedig szimbolizálhatja a depressziót, melankóliát is, ami itt tovább erősíti a képeket a dalban. A pszichológiában egyébként az egyensúly és semlegesség jelentés is társulhat a szürkéhez. – szerk.)

– Az, hogy elkészült a szám, egyfajta sikerélmény volt, és ezzel sikerült elengednem a Blue & Greyt – mondta V a saját interjúja során azzal kapcsolatban, hogyan használta a színeket arra, hogy elnevezze az érzéseit, ami által képessé vált arra, hogy uralja őket és a művészete táptalajaként használja.

Dr. Oh Jin-seung, a DF Mental Health Clinic pszichiátere és a Doctor Friends nevű Youtube csatorna tulajdonosa az alábbiakat mondta a kreatív megközelítésről:

– Mindenki rendelkezik valamilyen védekező mechanizmussal, aminek a segítségével képes megbirkózni a konfliktusokkal és a stresszel. Közöttük ott van ez a kifinomult mechanizmus is, amikor valaki a művészetében vezeti le a konfliktusokat és a nehézségeket, amit a meglátásom szerint a BTS tagjai is használnak, hogy kifejezzék és uralják a zenén keresztül a dalszövegek írásával, dalok szerzésével és így tovább. Az, hogy ezt az érzést megosztják másokkal is, valószínűleg boldogságot is eredményez a számukra.

Oh további magyarázatokba bocsátkozott annak kapcsán, hogyan lehetséges átvenni a kontrollt az érzelmek felett azáltal, hogy elnevezzük őket.

– Nyilvánvaló, hogy V valóságossá tette a szorongását és a komorságát azzal, hogy felcímkézte őket Blue & Greynek. – Az ahogy a BTS elismerte a személyes problémáit és foglalkozott velük, példát mutathat másoknak abban, hogyan tehetnek ők is a saját mentális egészségükért.

Ahogyan azt a pandémia és az azt követő “pandémia blues” is mutatja, a mentális egészség már nem csak egyéni személyes probléma. A 2019-es mentális egészségügyi kutatás eredményei szerint tíz emberből egy depressziós, és olyan szomorúságot tapasztal, mint amiről a Blue & Grey is szól, de Dr. Kim Hyun-soo, a Szöuli Öngyilkosságot Megelőző Centrum feje és a Star alternatív iskola igazgatója azt mondja:

– Álszent módon elfordítjuk a fejünket és úgy teszünk, mintha senki sem küzdene depresszióval, és ahogy megyünk tovább az életünkben elfelejtjük, hogy vannak olyan emberek, akik nehéz időszakon mennek át vagy hogy egyáltalán létezik ilyesmi.

Blue & Grey nem jelöl meg konkrét forrást, ahonnan ez az érzelem fakad, és Oh véleménye szerint a depresszió számos esetben minden különösebb kiváltó ok nélkül jelenik meg. Hozzáteszi, hogy az emberek folyamatosan arról számolnak be, hogy minden ok nélkül sírnak és szomorúak. Mint egy átlagos megfázás vagy egy törött csont esetében is történik, a depressziót is úgy kellene felfogni, mint [egy betegséget,] amit a kiváltó októl függetlenül kezelni kell. Úgy gondolja, el kellene feledkeznünk arról a nézetről, hogy a mentális egészség különbözik a többi betegségről, és mintha csak akaraterő kérdése lenne vagy egyszerű érzelmi probléma.

A Youtube csatornájukon, a VisitSeoul Tv-n, a Szöuli Turizmusi Szervezet az album egy másik számát, a Dis-ease-t vette górcső alá a mentális egészség irányából megközelítve. Megfigyelésük szerint a koreai társadalom elutasítja a mentális egészségügyi problémákat és nem beszél róluk nyíltan.

(A Dis-ease egy dupla szójáték. A dal koreai címe: , ami betegséget és üveget (palack értelemben) is jelent, így a dalszöveg kissé árnyaltabb jelentést kap, hiszen utal a betegségre is, és arra is, hogy az emberek – főleg Koreában, ahol eddig nem volt túlságosan elfogadott a mentális problémákról beszélni, eltárolják magukban az érzéseiket, elfojtják, “bepalackozzák”, és ez nem jó –> változtatni kell az előítéleteken. Mindkét kép ott van a dalban egyébként. Másrészt: az angolban a disease betegséget jelent, de ha szétszedjük részletekre az ‘ease’ könnyedséget, nyugodtságot jelenthet, a “dis” pedig hasonló szerepet tölt be, mint nálunk pl. a -tlan/-tlen. Ezáltal a címben megjelenik az a nyugtalanság is, amit a megváltozott helyzet a fiúkban kiváltott és amit később betegségként ismertek fel. – szerk.)

Oh elismeri a változást a társadalmi nézőpontban.

– A múltban az emberek nem gondolták azt, hogy a depresszió betegség lenne, sokkal inkább tartották valami olyasminek, amin át kell esni, de az emberek kezdik felismerni, hogy segítséget kell kérniük, amikor szükségük van rá. Az, hogy elmenjenek a kórházba, nagy bátorságot igényel – teszi hozzá, – és igazán nehéz azok számára, akiknek folyamatosan vissza kell jönniük. Maradnak előítélek. Sokan úgy gondolják, hogy javulni fog az állapotuk, ha önfegyelmet gyakorolnak, motiváltak maradunk és találkozunk a barátokkal.

Sokan úgy hiszik, hogy képtelenek lennének visszatérni és folytatni a korábbi életüket, ha háborúba kellene menniük, vagy kellene vészelniük egy természeti katasztrófát vagy más súlyos vészt, vagy ha fizikai, szexuális vagy érzelmi bántalmazás áldozataivá válnának. Ugyanakkor azok, akik hasonló traumán estek át, gyakran hatalmas nyomás alatt vannak, hogy pusztán az akaraterejük segítségével túllépjenek a fájdalmukon.

Dis-ease-ben, amit j-hope írt, a BTS tagjai ezt a tévhitet veszik elő: hogy a trauma eredményeképpen csak az előbb vázolt két út egyikén mehetünk végig – és egy új lehetőséget mutatnak nekünk. A tagok felismerik, hogy a COVID-19 váratlan megjelenésének köszönhető leállás egyfajta nyugtalanságot keltett, ami valójában egy betegség (dis-ease) volt. Ez maga a félelem és a szorongás, amit a BTS tagjai éreztek, akik a debütálásuk óta folyamatosan dolgoztak, valamint a tehetetlenség, amit mindenki érez, akit ez a csapás ért. Kim értelmezésében ez egy olyan dal, aminek a dalszövege a vigaszról és a poszttraumatikus növekedésről szól, amiben megjelenik a vágy, hogy újra felemelkedjünk a nehéz és fájdalmas betegség tapasztalatai ellenére. A BTS ugyan megjeleníti ezt a poszttraumatikus növekedést, de nem megy olyan messzire, hogy kijelentse, hogy mindenki képes rá.

– Vannak, akik sok mindenen mennek keresztül és erősebbé válnak tőle – mondja Kim – , és vannak, akik elesnek. Az emberek, akik képesek növekedni a nehézségeik hatására, a fájdalmuk mögötti jelentésre reflektálnak.

Dis-ease-ben a tagok, akiknek szembe kell nézniük azzal, hogy a terveik megsemmisültek, és távol kell lenniük a családjaiktól és a barátoktól is, úgy jelenítik meg magukat, mint a betegség, ami nem biztonságos, harapós, miközben sikerre éhes. Elismerni a betegséget talán ijesztő, de miközben megküzdenek vele azt éneklik: gyorsabban változok mintha másokat változtatnék megaz elmémnek vakációra van szüksége és nincs örök éjszaka, erősebb vagyok. Ekképpen tűnődnek azokon a leckéken, amiket a nehézségeiken keresztül megtanultak, és arra jutnak, hogy bízz az énben, akit régebben ismertem – kezelj mindent nyugodtan.

Számtalan ember veszítette el a szeretteit és sokan kényszerültek arra, hogy felhagyjanak a tevékenységeikkel a COVID-19 miatt. A Dis-ease nem ajánl üres reményt, ehelyett viszont azt mondja, hogy képesek vagyunk nőni, ha elismerjük a fájdalmunkat és hajlandóságot mutatunk arra, hogy elfogadjuk a vigaszt és hogy eldobjuk a félelmeket, hogy képesek legyünk erősebbé válni. A dal ugyan a beszélőre helyezi a hangsúlyt, ennek ellenére nem veszik el az az üzenet, hogy ez a tanács nem csak önmagunknak szól, hanem mindenkinek, hiszen mindannyian egyformák vagyunk és senki sem különleges.

A BTS nem foglal álláspontot abban, hogy egy COVID 19-hez hasonló krízis után az élet visszatérhet-e a korábbi kerékvágásba vagy nincs más választás, mint legyőzni a problémákat. A dalszöveg – ismét reggel van / a mával kell foglalkoznom – azt sugallja, hogy valahol a kettő közötti opciót mutatják meg, ahol bár nincs meg mindenkinek az ereje ahhoz, hogy átlendüljön ezen, ez még mindig valami olyasmi, amit néhány viszont képesek leküzdeni.  Megsemmisít a betegségem? Most, hogy reggel van, át kell vészelnem a napot, még ha félek is. Ha szembenézek egy újabb nappal, azt jelenti, erősebbé válok.

Fly to My Room című dal arról szól, hogyan próbál mindenki találni valamit, amibe a pandémia napjai alatt belekapaszkodhat. Az emberek erőtlenné válnak az irányíthatatlan helyzetekben; a tagok vallanak az érzéseikről és azon tűnődnek, milyen frusztráló ez az egészaz őrületbe kerget[i őket] és hogy az egész évet ellopták.

Oh szerint a depresszió kognitív torzuláshoz vezethet, ami pedig azt eredményezheti, hogy még egy ismerős helyzetet is negatív fényben látunk, és ha engedjük, hogy így menjen tovább, akkor ez a percepció akár szokásként is rögzülhet. Annak érdekében, hogy ezt a negatív percepciót helyreállítsuk, kognitív viselkedésterápiára van szükség, gyógyszeres kezelés mellett. Ez segít abban, hogy az emberek más megvilágításban nézzenek a helyzetükre. Megjegyezte, hogy a pozitív gondolkodásnak is fontos szerepe van abban, hogy megváltoztassuk a percepciónkat, ahogyan azt a dalszövegben is láthatjuk. A világommá változtatom ezt a helyet és változtathatsz azon, ahogyan gondolkozol.

– Az ágyra dőlök / ez a legbiztonságosabb hely – folytatja tovább Oh a dalszöveget vizsgálva. – Pszichiátriában az itt megemlített legbiztonságosabb hely egy fontos fogalom, amit biztonságos bázisnak nevezünk. Ha otthon állítom fel a pszichés biztonságos bázisomat, akkor elkezdhetem kényelmesen érezni magam és leküzdhetem a negatív látásmódomat.

BE koncepcióképein minden tag a saját egyéni ízlése alapján dekorálta ki a szobáját. Bármilyen egyedi jelentéssel bíró szoba, amit olyan tárgyak töltenek meg, amitől a tulajdonosa biztonságban érzi magát – legyenek azok virágok, hangszórók, cipők vagy drágakövek – lehet a saját biztonságos bázis. A tagok, akik nem hagyhatták el a szobáikat, kényelmesen öltöztek vagy pizsamában vannak, de az hangfelvételeken keresztül úgy mutatják be a szobájukat, mintha egy művészeti múzeum kiállításán lennénk. Mintha éppen bejárnánk a múzeumot, a tagok néha képeket készítenek rólunk a képernyőn keresztül, miközben őket figyeljük a saját szobáikban. Ennek a segítségével, ahogy a cím “hogyan utazzam be a szobámat” is sugallja, a „szobám” és a „légi utazás”*, ami korábban sohasem létezhetett volna együtt a pandémiát megelőzően, most eggyé válik. Az érában, amikor az utazás definíciója megváltozhat, az élet a szobámban egy olyan kirándulás, amit élvezhetek. Azzal, hogy megváltoztatják a gondolkodásmódjukat – a tv hangja a város nyüzsgésévé alakul, a játékok a szobában pedig az emberekké, és csillagot adnak a rendelt ételeknek, mintha egy Michelin csillagos étteremből hozták volna ki – a BTS egyfajta kontrollt alakít ki a jelenlegi kellemetlen szituáció felett. A gondolat, ami az egész dalt összefoglalja – változtathatsz azon, ahogy gondolkozol – egy erőfeszítés arra, hogy azt, ahogyan a problémáról gondolkodnak megváltoztassák annak érdekében, hogy képesek legyenek optimistán szemlélni a helyzetet, ami nem olyasmi, ami könnyen és természetesen megy nekik.

(A cikk írója a “travel by air” kifejezést használta. A dal hivatalos angol címe Fly to My Room, azt jelenti, hogy a szobámba repülni, habár a berepülni a szobámat talán jobban hangzik. A koreai cím fordítása viszont: mód, ahogyan beutazhatom a szobámat/mód, hogy beutazzam a szobámat. Nem nagy különbség, de érdemesnek tartottam kiemelni, mert magában a dalszövegben nem jelenik meg a repülés/légi utazás szó szerint, és ebből a szempontból a koreai cím jobban passzol, hiszen ahogy a szoba válik a világunkká, azt van lehetőségünk beutazni, viszont nem kell hozzá valóban utaznunk. Másrészt viszont angolban az air – pontosabban az on-air kifejezést – használják, amikor azt mondják, hogy valamit sugároznak, mint pl. a fiúk élőit V LIVE-on, és így ismertük meg a szobáikat is. Plusz ez RM legutóbbi élőjére is emlékeztet, amikor azt mondta, hogy most VR-szerű videókon keresztül utazik, kvázi “on-air”. – szerk.)

A belső felfordulás megszelídítésének és legyűrésének a folyamata ugyanakkor nem garantálja, hogy csak pozitív hatása lehet.

– Az alkotók kihívása, hogy érzelmeket keltsenek másokban – mondja Kim. – Minél többet adnak, annál inkább lecsapolják saját magukat, ha pedig valaki nem tölti fel őket vagy nem tudják feltölteni saját magukat, az nehézségekhez vezethet.

Azok, akik képesek elfogadni azokat az érzéseket, amik az alkotás folyamatában átszivárognak, fontos szerepet játszanak. BTS esetében ezt a szerepet a rajongók töltik be. Kim szerint az előadók nem egyszerűen csak átadják a gondolataikat a rajongóknak, akik aztán valahogy felfogják őket; sokkal inkább egy megosztott állapotban léteznek.

– Egyfajta érzelmi naplót vezetni dalszövegeken és zenei kompozíciókon keresztül segíthet abban, hogy ellenőrzés alatt tartsuk az érzéseket, de sok művész – a BTS-t is beleértve – sokkal többet kap vissza abból a boldogságból és örömből, amit a rajongók kifejeznek azzal, hogy hallgatják a dalokat, és az érzésekből, amit a rajongók megosztanak másokkal a zenén keresztül, mint amennyit az előadók maguk adnak.

Ez az oka annak, hogy BTS arról a stresszről beszél, amit az vált ki, hogy képtelenek találkozni a rajongókkal a pandémia miatt, és amiért megköszönik a rajongóiknak a sikereiket, minden alkalommal, amikor van rá lehetőségük. Az olyan érzelmek, mint a boldogtalanság vagy a szorongás nagy fájdalom forrása lehet az egyén számára, de ha van egy olyan szociális közegünk, ahol nyíltan beszélhetünk ezekről az érzésekről és megoszthatjuk azt, ahogy a fájdalom elpárolog, pont ahogyan a művészek kifejezik magukat a munkáikon át, akkor egy újabb módszert találunk a gyógyulásra, valamit, amivel sosem találkoztunk korábban és nem csak az egyén, hanem a társadalom sebeit is gyógyítja. Ez is azt mutatja, hogy milyen fontos a zenészek és a művészek jelenléte egy olyan világban, mint amiben most élünk.

BE és a később kiadott Abyss a COVID-19 ideje alatti életről beszél, de nem egyszerűen csak leírják ezt az időszakot, hanem megszólítja azt a belső disszonanciát is, amit az emberek tapasztalnak. A szomorúságnak nem mindig van gyökere, de ha hangot adunk ezeknek az érzéseknek, átvehetjük felettük az irányítást ahelyett, hogy megfulladnánk bennük. A trauma nem olyasmi, amin nem lehet, vagy amin kötelezőn át kell jutni, hanem valami, amit le lehet gyűrni. A pozitív látásmód nem jön egyszerűen, erőfeszítés kell hozzá. Felismerni a korábbi be nem ismert előítéleteket és őszintén, nyíltan beszélni a depresszióról és szorongásról, amit érzünk, a rajongókat és a társadalmat egyaránt egy jobb irányba mozdíthatja.

– Ez egy lehetőség a rajongók számára, hogy a saját érzéseiket is felfedezzék és megvizsgálják – mondja Oh annak kapcsán, hogy a BTS lemezét hallgassuk. – Ha egy művész szavain keresztül képesek vagyunk arra, hogy őszinték legyünk a saját érzelmeinkkel kapcsolatban, az jó érzés. A BTS dalai nem arról szólnak, hogy egyszerűen sötét helyekre visznek minket és aztán depressziós dalokként véget is érnek. Talán az emberek azért szimpatizálnak velük ennyire, mert nem csak dobálóznak az érzésekkel, hanem egy üzenetet közvetítve beszélnek róluk – mondja, majd kiegészíti azzal, hogy a dalok üzenete lehetővé teszi a rajongók számára, hogy a saját mélységüket is meglássák.

Hozzá hasonlóan Kim is kiemelte a BTS társadalmi befolyását.

– A nagy művészeteknek mi valójában csak a végeredményét élvezhetjük. De ha képesek vagyunk beszélni a művész fájdalmáról és szenvedéséről, amiből megszülettek ezek az alkotások, akkor az nem csak bátorságot adhat mindazok számára, akik hasonló fájdalmat élnek át, de az is sokat hozzátesz a társadalomhoz, ahogy ezáltal megsemmisülnek az előítéletek.

A debütálásuk óta a csapat identitásának a része, hogy őszintén meséljék el a történeteiket, és hogy ahelyett, hogy elfordulnának az érzelmeiktől, inkább a felszínre hozzák őket. A BE-vel azonban még tovább mennek: az egyéni mentális problémákon túllépve vizsgálják azt, ami mindvégig folyamatosan zajlott a háttérben – az előítéleteket, amiket tudattalanul is elfogadtunk.


fordította: lin

[Az eredeti cikk angol nyelven itt található.]

 

Hungarmyinfó

Sziasztok! A HungarmyInfón BTS-szel kapcsolatos híreket és fordításokat találhattok. A hungarmyinfóról és a szerkesztőiről többet is megtudhattok az oldalunkon. Örülünk, hogy nálunk jártok, jó böngészést kívánunk: a HungarmyInfó csapata

Megjegyzés küldése