[WALL STREET JOURNAL] Miért a BTS uralja a világot?

 



MIÉRT A BTS URALJA A VILÁGOT?

[Eun-Young Jeong, 2020. november 12.]

Fotó: Hong Jang Hyun, stylist: Nu Kim, Kim Ga Eun és Lee Ha Jeong


A DÉL-KOREAI POPBANDA ELÉRTE AZ EGYESÜLT ÁLLAMOK TOPLISTÁINAK CSÚCSÁT, RAJONGÓIK MILLIÓIT EGYESÍTETTE VILÁGSZERTE, ÖSSZESZÚZTA AZ ONLINE NÉZETTSÉGI REKORDOKAT ÉS A KIADÓJUK TŐZSDÉRE MENT. JELENLEG PEDIG EGY ÚJ ALBUM MEGJELENÉSE ELŐTT ÁLLNAK.


– Már jó sok idő eltelt azóta, hogy utoljára személyesen vehettünk részt interjún. – J-hope, a dél-koreai csapat, a BTS 26 éves rappere, azonnal beszélgetést kezdeményez, amíg arra várunk, hogy a banda többi tagja elhelyezkedjen. A koronavírus miatt kialakult pandémia durván megálljt parancsolt a csapat idei világturnéjának, aminek során három kontinens 17 városába látogattak volna el. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a mindennapjaik kevésbé voltak elfoglaltak, hiszen éppen egy új album megjelenése előtt állnak.

Szeptember elején a BTS – a koreai nevük, a Bangtan Sonyeondan és az angol nyelvű alternációjának, a Beyond the Scene-nek a rövidítése – mind a hét tagja tábort vert Szöul művészeti negyedében, Yeonnamban, mindössze néhány héttel azután, hogy a legutóbbi fülbemászó számuk, a Dynamite világszerte meghódította a toplistákat és 2020 legtöbbet letöltött dalává vált az Amerikai Egyesült Államokban. Tetőtől talpig monokróm outfitjeikben a rapperek: RM, SUGA és j-hope, valamint az énekesek: Jung Kook, Jin, V és Jimin – ahogyan a színpadon ismertté váltak – interjúkon és a WSJ fotózásán találta magát egy sikkes kávézóvá változtatott házban. Meglepően kevés bonyodalommal járt átjutni a biztonsági ellenőrzésen a velük való találkozás előtt: egy gyors név- és testhőmérséklet-ellenőrzést, és egy Covid-19 egészségügyi formanyomtatványt követően már mehettem is a bejárathoz, ahol a biztonsági őr gyorsan vetett egy pillantást a névkártyámra.

Júliusban a BTS Guinness rekordot állított fel: a legnagyobb virtuális jelenléttel rendelkező, élőben közvetített zenei előadásét, ami több mint száz országból vonzotta az érdeklődőket. Ennek ellenére hiányolják az igazi koncerteket.

– Színpadon állni valószínűleg a legfelvillanyozóbb élmény, amiben valószínűleg valaha részem lesz. Még ha egy nap el is kell mennem, úgy hiszem ez az, amiért majd visszatérek – mondja Jin (27) arról, hogy milyen a színpadon állni a csapat odaadó rajongói előtt, akiket hivatalosan ARMY-nak hívnak. Az elnevezés az Adorable Representative M.C. for Youth (“a fiatalság imádnivaló MC képviselője”) megfelelője, noha a rajongói bázis valójában már jóval túlmutat ezen a korosztályon a demográfiai adatok szerint.


Részben ARMY lelkesedésének köszönhető, hogy a csapatot sokszor a 21. század Beatleseként emlegetik. Különféle online források szerint ARMY jelenleg 48 millió rajongót foglal magába. BTS fittyet hányt a fiúbandák ismert receptjére, új szintre emelte a rajongói tábor koncepcióját és a K-popként ismert dél-koreai műfajt globális erővé fokozta. A rajongók által július és szeptember között tartott önkéntes népszámlálás során több, mint 400 000 válasz érkezett be a 46 nyelvre lefordított felmérésre Nicole Santero, a Nevadai Egyetem végzős diákja szerint, aki két másik személy társaságában vezette a kutatást a @ResearchBTS Twitter felhasználói fiókon keresztül. Az adatokat még jelenleg is elemzik, de már most a BTS rajongók földrajzi és demográfiai diverzitásáról tanúskodnak.

BTS meghódította a Billboard toplistáját, kiadta a 2020-as év egyik legkelendőbb albumát az Egyesült Államokban és fellépett a Grammyn Lil Nas X-szel. Teltházas koncertet adtak Londonban a Wembley Stadionban 2019-ben, négy MTV VMA díjat vittek haza az idei díjátadóról és szétzúzták a megjelenést követő 24 óra alatt a legnagyobb nézettséget produkáló Youtube videó korábbi rekordját több, mint 100 millió megtekintéssel – miközben szinte csak koreai nyelven adnak elő. Továbbá olyan zenei csillagokkal dolgoztak együtt, mint Ed SheeranSiaNicki MinajHalseyCharli XCX és Charlie Puth.

– Csapatként a BTS számára az üzenet a legfontosabb, amit közvetíteni akarnak – mondja Pdogg, a Big Hit Entertainment vezető producere.


A BTS hatása már jóval túlmutat a zenén. Júniusban egymillió dollárt adományoztak a Black Lives Matter mozgalomnak, amit a rajongóik mindössze egy nap alatt kiegészítettek további egymillió dollárral. A csapat a rájuk fordított figyelmet kihasználva elindította a Connect, BTS elnevezésű nyilvános művészeti projektet, ami olyan művészek munkásságát mutatta be, mint Antony Gormley és Tomás Saraceno öt különféle helyszínen: New Yorkban, Berlinben, Londonban, Buenos Airesben és Szöulban.

Októberben a csapat kiadója, a Big Hit Entartainment Co. megjelent a dél-koreai tőzsdén. A vállalat első nyilvános részvénykibocsátásakor (IPO) 840 millió dollárt keresett mintegy 4 milliárd dolláros becsült érték mellett, ami az első kereskedelmi nap végére szinte megduplázódott (7,6 milliárd dollár), a következő néhány nap során pedig 5,9 milliárd dollárra esett vissza. (Összehasonlításképp: júniusban a Warner Music IPO-ja 15 milliárd dollár volt, aminek jelenleg 14,36 milliárd dollár a piaci kapitalizációja.)

A Big Hit tőzsdei megjelenését követően Bang Si-Hyuk (48) – a Big Hit alapítója és társ-CEO-ja, a zseni a BTS mögött, aki az üzlet közel 35%-ának a tulajdonosa – jelenleg 2,8 milliárd dolláros vagyonnal rendelkezik a becslések alapján. BTS a cég legnagyobb bevételi forrása, Bang Si-Hyuk vezérigazgató pedig mindegyik tagnak egy 68 385 darabos részvénycsomagot adott, amelyek az IPO napján 15 millió dollárral zártak. A BTS nemzetközi sikere hajtja vállalatot, ami jelenleg ugyan még csak 15 éves, de a bevételei elég magasak ahhoz, hogy letúrja a Dél-Koreában csak “Big Three”-ként emlegetett szórakoztatóipari vállalatok egyikét a dobogóról.


– Ezek a srácok azért tudtak folyamatosan egyre nagyobbá válni, mert merik hallatni a hangjukat a zenéjükön át – írta Bang e-mailben. – A BTS zenéjével először a korosztályuk tudott azonosulni, mert a fiatalság tapasztalatait és érzéseit jelenítették meg benne. Később a kortárs hallgatóság között terjedt el világszerte. Ez az érzékenység az, ami túllépte a határokat és elért egészen a világ pereméig. Ez vezetett ahhoz a szeretethez és támogatáshoz, amit a fiúk kapnak. Ez teszi lehetővé, hogy BTS kapcsolatban tudjon maradni a rajongóikkal, bárhol legyenek is a világban és ez az, ami különlegessé teszi ezt a hét fiút.

Az legutoljára kiadott kislemezük, a Dynamite a csapat első dala, amit teljes hosszában angol nyelven vettek fel, és az első számuk is egyben, aminek valóban sikerült betörnie az American Top 40 toplistára. A Dynamite továbbá az első számuk, ami elérte a Billboard Hot 100 toplista első helyezését. A Dynamite-ot hamarosan követte a második daluk, amivel sikerült a lista első helyét megszerezniük: Jason Derulo és Jawsh 685 TikTok slágerének remixével, a Savage Love (Laxed-Siren Beat) c. dallal. Az ötödik albumuk, a BE (Deluxe Edition) még ebben a hónapban megjelenik, és a BTS tagjai azt mondják, hogy jelenleg igyekeznek minden erejükkel a zenéjükre fókuszálni.

– Az új albumunkat készítjük elő és [úgy gondolom] nagyszerű lenne, ha minden dalunk felkerülne a Billboard Hot 100-ra – mondja Jimin (25). – Egy újabb fellépés a Grammyn csodálatos lenne.

– Csak mondd ki, hogy meg szeretnéd kapni a díjat – cukkolja őt SUGA (27) néhány székkel arrébb.


Ki az a BTS? Hogyan lettek ilyen híresek? Ezek a kérdések sosem tűnnek el annak ellenére, hogy a világ egyre inkább a csapat ellenállhatatlan dallamai, Technicolor produkciói és a kiváló koreográfiái bűvkörébe kerül.

A fiúbandák már régóta a popzene legszilárdabb és legmegbízhatóbb építőelemei. Amikor ma visszatekintünk a Beatlesre, már teljesen tisztában vagyunk azzal, hogy milyen meghatározó úttörői voltak a zenének és a kultúrának is; amikor a korai 60-as években felbukkantak több figyelmet kapott a hajuk, mint maguk a dalaik. A híres négyes egyfajta előfutára volt annak a jelenségnek, hogy a tagokat egy kiemelt egyedi jellemvonás alapján különböztessék meg a zenekaron belül – a csendes vagy a helyes stb. – és akiknél a rajongók elkezdtek azonosulni a kedvencükkel.

Ezek a minták néhány évvel később szintén megjelentek a fülbemászó dallamokat és a gondosan kidolgozott mozdulatokat bemutató családias bandáknál, mint a Jackson 5 vagy az Osmonds. A struktúra a 80-as években vált kiforrottá – egy kis hip-hoppal felerősítve – a New Editionnel (R&B zenekar tini csavarral és több énekessel, mint a Temptationsnél) és a New Kids on the Blockkal, akik több mint 70 millió albumot adtak el világszerte. A Puerto-Ricó-i bázisú zenekar, a Menudo tovább erősítette a műfaji formulát azzal, hogy leváltották a csapattagokat, amikor azok betöltötték a 16-ot.

Eközben a popzene Dél-Koreában szintén elkezdte kiépíteni az ösvényt az éneklő és táncoló tinikből álló csapatok számára. 1962-ben egy koreai lánybanda, a Kim Sisters sikeresen be is tudott törni az amerikai Billboard Top 10-be. Ennek ellenére a kortárs K-pop kezdetét a 90-es évek triójához, Seo Taiji and Boyshoz kötik, akik egységesítették a koreai zenét és stílust a nyugati popból átvett elemekkel és egy televíziós tehetségkutatónak köszönhetően elindultak a siker felé vezető úton. A Seo Taiji and Boys egyik tagja, Yang Hyun-suk a későbbi YG Entertainment alapítója lett 1996-ban, ami jelenleg egyike a Koreában “Big Three” néven emlegetett szórakoztatóipari óriásoknak, és számos zenekar útját egyengeti, többek között a lánybandáét, a Blackpinkét.


Az Egyesült Államokban a fiúbandák éles fordulatot vettek az ezredfordulóval az állhatatos menedzser, Lou Pearlman popgyárában, ami olyan bandákat rakott össze, mint a Backstreet Boys és az NSYNC, akik évekig sikeresen uralták a toplistákat. Pearlman megpróbálta megismételni a történelmet az O-Townnal és az LFO-val, miközben a többi [pop] csapat is – köztük a 98 Degrees – hasonló modellt követett. Ezzel egyidőben az ázsiai zeneipar csapatai, mint a tajvani F4 és a japán Arashi folyamatosan szállították a slágereket, Dél-Koreában pedig a g.o.d. diktálta a tempót.

A műfajnak elkerülhetetlen módon megvoltak a maga holtjáratai, de aztán egy évtizeddel később – mivel mindig van egy felnőtté válás előtt álló tini generáció – újra beköszöntött a népszerűsége. A brit zenei producer, Simon Cowell által 2010-ben létrehozott One Direction a megszokott pop összeállítást megfűszerezte némi rock és EDM elemmel, és ezzel a legnagyobb jelenséggé váltak az Egyesült Királyságban a Beatles óta. (Atipikusan, mindannyian képesek voltak sikeresen szólózni, miután a csapat megkezdte a hosszú pihenését 2016-ban.)

Dél-Koreában a K-pop egyre népszerűbb és kidolgozottabb lett, ahogy a nemzetközi jelenség, a Hallyu, azaz a „Koreai Hullám” részévé vált. A BoA és a Wonder Girls azok között voltak, akik megpróbáltak betörni a nyugati piacra, de megrekedtek, míg Psy 2012-es slágerének, a Gangnam Style-nak a videója volt az első a Youtube-on, ami elérte a milliárdos nézettséget. Mégis sokak számára okozott meglepetést, amikor hét koreai srác egyesítette a K-pop globális szinten lassan érlelődő vonzerejét a fiúbandák rugalmasságával – a közösségi média erejével felvértezve – és ostromolni kezdte a slágerlistákat.


A BTS 2013. június 13-án debütált, de az első számuk, a No More Dream (a rappel súlyozott dal, ami a Hé, mi az álmod? megszólítással nyit) – nem volt nagy hatással a K-popra, amit akkoriban az olyan jól bejáratott és feltörekvő csapatok uraltak, mint az EXO és az Apink. A Big Hit már a kezdetektől fogva olyan hip-hop csapatot akart összerakni, ami nem csak képes arra, hogy a saját számait megírja, de olyan üzeneteket is át tud adni általuk, amivel a hallgatóságuk képes azonosulni. Egykori egyetemén, a Szöuli Nemzeti Egyetemen tartott előadásában Bang Si-Hyuk megjósolta az úgynevezett “üdvös” idolok megjelenését a zeneiparban, akik amellett, hogy tudnak énekelni, táncolni és színészkedni, játszanak hangszereken is és dalokat szereznek. Akkor már jócskán benne járt abban a folyamatban, hogy megformálja a K-pop következő generációjának szupersztárjait.

Az első választása RM volt (születési nevén Kim Namjoon, 26) még 2010-ben. Akkoriban RM a dél-koreai underground hip-hop színterében Runch Randa néven volt ismert. Még abban az évben csatlakozott hozzá SUGA (Min Yoongi), aki második lett a Big Hit által szervezett rap meghallgatáson. SUGA akkor még Gloss művésznéven írta a zenéit és adott elő. J-hope (Jung Hoseok) a Neuron fantázianevű tánccsapat tagja volt, mielőtt aláírt a Big Hithez újoncként (trainee), ahogyan az előadókat a koreai szórakoztatóipari cégeknél töltött tanulóidejük alatt gyakran nevezik.

Jung Kook (Jeon Jung Kook, 23) egy helyi televíziós énekes meghallgatást követően csatlakozott újoncként. Több ügynökség is megkereste, de RM miatt a Big Hitet választotta. Jin (Kim Seokjin) éppen órára tartott, amikor a kiadó egyik munkatársa meghívta a meghallgatásra. V-t (Kim Taehyung, 24) egy táncakadémián tartott zárt ajtós meghallgatáson fedezték fel. Jimin (Park Jimin) csatlakozott utoljára a csapathoz. Jimin a Busan High School of Arts tanulója volt, amikor a tanára tanácsára kipróbálta magát a Big Hit meghallgatásán.


Mindegyik tag határozott jelenléttel rendelkezik a bandában: j-hope-ot a legjobb táncosnak tartják, RM a csapat szószólója – főleg az Államokban, mivel jól beszél angolul, Jung Kook pedig az arany maknae (maknae = legfiatalabb) -, de mindannyian hozzátették a saját dalszerzői képességeiket az olyan slágerekhez, mint a Boy With LuvOnDNARun és Idol.

J-hope a saját megközelítéséről azt mondja, sok hangsúlyt fektet a kutatásra.
– Először is tanulmányozom a témát és elgondolkozom azon, hogy mi is az a sztori, amit el szeretnék mondani, és hogyan is kellene megközelíteni – mondja. – A történeteim néha könnyűek, néha pedig nem, éppen ezért nagyon fontos, hogy megfelelő rálátásom legyen arra, amivel dolgozok.

SUGA néha a könyvekből merít ihletet, amiket olvas.
– Sokat gondolkozom a szavak mögötti jelentésen – magyarázza. – Sokat foglalkozunk az érzésekkel, emiatt pedig rengeteg időt töltök azzal, hogyan lehet a szavakat különböző módokon értelmezni.

RM, aki a BTS számos nagy slágerén dolgozott, elmereng egy-egy filmsoron vagy egy jeleneten, és néha akár évekig is eltarthat, mielőtt elkezdi dalszöveggé formálni a gondolatait.
– Sokáig tart számomra [dalokat szerezni] – mondja RM. – Emiatt pedig fáj, a testemben és a lelkemben egyaránt, amikor egyet el kell dobnom.


Ez elmúlt években a popzene – amit általában a rágógumival és a vidám, táncolós dalokkal azonosítanak – átalakuláson ment keresztül, aminek következtében egyre komolyabbá és introspektívebbé válik. A The Weekndtől kezdve Selena Gomezig, a tini ikonok egyre többet írnak és énekelnek a mentális és érzelmi egészségről, a szorongásról és a veszteségekről. (A California Irvine Egyetem tanulmánya 2018-ban angol nyelvű popszámok ezreit vizsgálta meg és megerősítette, hogy a szomorúság [mint téma, megjelenített érzelem] emelkedőben van.) Habár egy röpke pillantás a bonyolult koreográfiájukra nem teszi egyértelművé, a BTS-t azért ünneplik a rajongóik, mert pszichológiai és társadalmi problémákra hívják fel a figyelmet a dalaikban.

– Ezt nem csak úgy kellene felfogni, mint egy győzelem a dél-koreai énekesek számára, hanem mint egy paradigmaváltás az amerikai faji és nyelvészeti hegemóniában – tartja Lee Jiyoung, a szöuli Sejong Egyetem filozófia professzora.
– Nem szeretek a sötétebb oldalamról beszélni – mondja Jin. – Azoknak a táborát erősítem, akik szerint az idoloknak mindig a pozitív és ragyogó oldalukat kell mutatniuk.
Ennek ellenére 2018-ban egy Bang Si-Hyukkal való beszélgetés inspirálta Jin szóló balladáját, az Epiphany-t, aminek a fókuszában az önelfogadás áll.

V, aki közreműködött a neo-soul dalban, a Stigmában, ami ilyen és ehhez hasonló sorokat tartalmaz: a fájdalom sosem csendesül, a napokban kapott egy telefonhívást Bang producertől az egyik dallal kapcsolatban, amin [V] éppen dolgozik.

– Vissza tudnál venni belőle egy kicsit? – kérdezte Bang. (Letompítani kicsit – szerk.)
– Hogy lehet, hogy nekem sosem mond ilyeneket? – szól közbe SUGA.
RM válaszol neki.

– Mert az a te vagy. (Úgy érti, hogy SUGA személyisége eleve ilyen, tőle nem várnak mást. – szerk.)
J-hope nevetve hozzáteszi:

– Kicsit irigy vagyok [SUGA] megnyilvánulásaira.

– Az a típus vagyok, aki előbb beszél, aztán gondolkozik – magyarázza SUGA.


Pdogg, a Big Hit vezető producere a kezdetek óta egyengeti a BTS albumainak zenei irányát, azt mondja, a csapattagok döntik el, milyen üzenetet (mint például az albumuk címe, a Love Yourself) akarnak közvetíteni a zenéjükkel.

– Csapatként a BTS számára az üzenet a legfontosabb, amit közvetíteni akarnak – mondja. Zene tekintetében a csapat kezdetben erősen a hip-hop felé hajlott, később pedig brit rock, EDM és future house elemeket olvasztott be a stílusába.

– A zenéjük gyökere még mindig a hip-hop hangzás, de ha a műfajról van szó, éppen azon dolgozunk, hogy kitágítsuk a határokat és hybrid hangzást hozzunk létre – mondta Pdogg szeptember végén, néhány nappal azt követően, hogy befejezte a munkát BTS hamarosan megjelenő albumán. – Azon dolgozunk, hogy tökéletesítsük a csapat egyedi színárnyalatait.


A csapat tagjai külön-külön futottak neki annak, hogy megírják a dallamot az album fő dalához. Jimin szerint a folyamat fájdalmas volt és könnyekkel teli. Jungkook rámutat arra, hogy a tagoknak nem csak egymással kellett versenyezniük, hanem a többi dalszerzővel is, akik szintén megmutatták a saját szerzeményeiket Bang Si-Hyuknak. Jin három különféle dallamot is elküldött neki. SUGA-nak sikerült bejutnia a döntőbe. RM viszont, úgy döntött, hogy ez alkalommal kimarad a dologból.

– A verseny túl heves volt – teszi hozzá.


A BTS tagjai Dél-Korea különböző részein töltötték a gyermekkorukat. Jung Kook és Jimin Busanban, egy déli kikötővárosban születtek. Jung Kook kreatív háztartásban nőtt fel, a bátyja tehetséges illusztrátor, a szülei pedig szeretnek énekelni. Gyermekként Jimin kendózni tanult (japán harcművészeti stílus, ahol bambusz kardokat használnak) és rendőr akart lenni, de meggondolta magát, miután táncolni kezdett a középiskolában. Az édesapja szerint ügyésznek kellett volna tanulnia.

V a gyerekkora óta énekesi pályára készült, valószínűleg az édesapja hatására, aki maga is arról álmodott, hogy egyszer híres lesz.

(– Taehyung édesapja elképesztően tehetséges – mondja Jin V valódi nevét használva.)

Jin egy vállalkozói szemléletű családban nevelkedett.

– A családom minden tagja az üzleti életben dolgozik, emiatt pedig kiváló szónokok – mondja, V pedig megjegyzi:

– Hasonlítasz ebben anyukádra.

J-hope Gwangjuban született, irodalomtanár édesapja és erősakaratú édesanyja nevelte fel, aki korábban egy internetkávézót vezetett.

– Folyton azon járt az eszem, hogy táncoljak – meséli arra utalva, hogy a családjában senki sem táncolt vagy énekelt. (Az apukája meglehetősen szigorú – egészíti ki Jin.)

SUGA Daeguban született, egy olyan családban, ami az elmondása szerint meglehetősen távol állt mindentől, aminek köze van a művészethez vagy a szórakoztatáshoz, habár az édesanyja elkezdett rajzolni a hatvanas éveiben. Gyerekként gondolkozott azon, hogy tűzoltó legyen és egy időben az édesapja megpróbálta meggyőzni arról, hogy tanuljon újságírást. Az első dalát 13 évesen szerezte. Azóta ugyan már elveszítette a felvételt, de azt mondja:

– Még emlékszem rá – egy nap pedig fel fogom használni.

RM, aki eljátszott a gondolattal, hogy újságírást tanuljon főiskolán, 2007-ben írta meg az első dalát. Azt mondja, hogy katasztrofális lett, ennek ellenére ragaszkodik hozzá.
– Abban sem vagyok biztos, hogy a szövege egyáltalán koreaiul van.


A közösségi média átírta a zeneipar szabályait és tovább fokozta a rajongók erejét, BTS ARMY pedig úttörőnek számít ebben a tekintetben. Évek óta a BTS közösségi jelenléte az egyik legmeghatározóbb. Számos lelkes rajongó a személyes felelősségének tartja, hogy streamelje az új BTS dalokat és videókat annyi eszközön, amennyin csak lehet és annyiszor, ahányszor csak lehetséges, annak érdekében, hogy a banda minél előkelőbb helyet tudhasson magáénak a toplistákon.

A bizalmasság érzete, amit a folyamatos közösségimédia-jelenlét biztosít, teszi lehetővé mind az intenzitást, mind pedig azt, hogy azonosulni lehessen a BTS tagjaival olyan szinten, ami a banda elődjeinél még elképzelhetetlen volt. (ARMY egy szorosan összezáró közösség. Sokan nyilatkozzák magukról, hogy ARMY vagyok/én egy ARMY vagyok, amikor a BTS iránti odaadásukat írják le.)

– A BTS tudja, hogyan tartsa fenn a kapcsolatot a rajongóikkal két videó megjelenése között a folyamatos tartalmaikkal – nyilatkozta e-mailben Lyor Cohen, a Youtube Music globális feje. – Amikor megjelent a legutóbbi kislemezük – Dynamite – szeptemberben, legalább egy tucatnyi extra klipet feltöltöttek, ami a dalhoz kapcsolódott – mondja Cohen. Többek között egyéni videókat a tagokról, miközben a dalt éneklik, egy reakcióvideót, anyagot a táncpróbákról és egy B oldal verziót a kliphez, ami más kameraállásokból mutatja a csapatot.


A befektetett munka kifizetődik. A Dynamite premierje Youtube-on azonnal hárommillió nézőt vonzott Cohen szerint. (Október elején közel 500 millió volt a videó nézettsége.)
– Ők valóban egy globális jelenség egy seregnyi hűséges rajongóval világszerte.

A BTS videóinak nézettsége több, mint 90%-ban Dél-Koreán kívülről származik ebben az évben, többek között az Egyesült Államokból, Mexikóból, Brazíliából, Japánból és Indiából.

A BTS-nek számos videószériája van Youtube-on: a Bangtan Bomb (rövid betekintők a kulisszák mögé) jelenleg több, mint 600 részt számlál, az Episode pedig kicsit hosszabb videók gyűjteménye a fotózásokról és a videóforgatásokról. Emellett ott van még a Run BTS!, egy nagyjából hetente jelentkező szórakoztató műsor, amiben a tagok különféle játékokban és programokon vesznek részt. A Run BTS!-t Dél-Koreai stream szolgáltatójánál a V Live-on, valamint Big Hit saját online platformján, a Weverse-ön fut, az utóbbi exkluzív tartalmakat is kínál az előfizetőknek. Ráadásul ott vannak a megszokott tartalmak is: a szokásos zenei videók, vlogok, interjú klipek és reality műsorok, amiben a banda szerepel.


Randy Suh, kanadai K-pop kritikus szerint a BTS sikere kiemeli az új média fontosságát és erejét a zeneiparban. Már a karrierjük kezdetén heti három-négy videót osztottak meg a BTS tagjai Youtube-on minden héten és mixtape-eket adtak ki a blogokon.
– Ettől, mint énekesek, megközelíthetőnek tűnnek, és pont akkor lépték ezt meg, amikor az emberek elkezdtek jobban odafigyelni a(z) [közösségi média] influencerekre, akik sokkal közelebbinek érződnek, mint a távoli popénekesek.

A tartalommennyiség, amit BTS produkál olyan masszív, hogy még a rajongóknak sem egyszerű tartaniuk a lépést. Amikor kijött a Dynamite, Michelle Tack (47) egy Chicopee-i kozmetikai áruház menedzsere szabadnapot kért, hogy streamelhesse a videót Youtube-on.

– Egész nap streameltem – meséli Tack. Más videókat is megnézett a platformon a streamelések között, hogy beleszámítson az erőfeszítése a totális nézettségszámba. (A Youtube állítása szerint van egy rendszerük, ami kiszűri a programok által nézett videókat, ami jócskán hatással lehet a videó népszerűségére.) – Olyan, mintha ennek a nagy családnak a része lennék, ami azt szeretné, hogy BTS sikeres legyen, és mindent megteszünk, amit csak tudunk, hogy segítsük őket – folytatja. Azt mondja, a BTS kiteljesítette az életét, közelebb hozta őt a lányaihoz. A fiatalabbik (12) mutatta meg neki a bandát két évvel ezelőtt.


A 15 éves Abbey Hammond, aki a Massachusetts-i Falmouth-ban lakik, úgy emlékszik, hogy hetedik osztályban látta az első videót a bandától.

– A hangjuk csodálatos volt, rappeltek, táncoltak és nagyon sokat színészkedtek a videókban – én pedig csak arra gondoltam kezdetben, hogy mennyire szerteágazó a tehetségük, amikor pedig elolvastam a dalszövegeket, arra, hogy milyen jelentőségteljesek – mondja Hammond. A nyelv sosem jelentett akadályt. – Nem hiszem, hogy meg kell értened, amit mondanak ahhoz, hogy megértsd az érzéseket. A legtöbb az előadásmódjukból átjön. Nem csak szavakra van szükség ahhoz, hogy megértsd őket.

– A K-pop legjobbjai innovatív módon használják fel a történetmesélést – mondja Colette Balmain (58), aki a londoni Kingston Egyetem film, média és kommunikáció szakos előadója, és aki 2020. januárjában megszervezte a BTS akadémiai konferenciát, amire 200 tanulmányt érkezett be. Továbbá a Bangtan Univerzum, azaz a BTS köré épített, folyamatosan bővülő narratíva vizsgálatával is foglalkozik, amit különféle médiumon – zenei videókon, blogbejegyzéseken, közösségi média posztokon – keresztül mondanak el nekünk. A Bangtan Univerzum történetét – ahol a tagok fiktív személyiségek bőrébe bújnak – nem kronológiai sorrendben fedezzük fel. A lelkes rajongók maguk is a részesei lehetnek azáltal, hogy történeteket írnak és megváltoztatják a történetet a nyomok alapján, amit Big Hit megoszt.


– Nyugaton vannak ugyan albumok, amelyek egy adott témát dolgoznak fel, de az hogy egy történet albumokon fusson végig, szokatlan – mondja Balman. – A Big Hit nem csak a koreai szórakoztatóipart formálja a BTS-en keresztül, hanem az Egyesült Államok szórakoztatóiparát is.

Lee Jiyoung, a szöuli Sejong Egyetem filozófia professzora, ARMY, és a BTS, Art Revolution írója úgy gondolja, a BTS sikere az amerikai zeneiparban történelmi jelentőségű.
– Ezt nem csak úgy kellene felfogni, mint egy győzelem a dél-koreai énekesek számára, hanem mint egy paradigmaváltás az amerikai faji és nyelvészeti hegemóniában.

Lee szerint a BTS innovációi visszatükröződnek abban is, ahogyan ARMY újraírja a popcsapatok rajongói táborának definícióját.

– Ez egy kivételesen aktív közösség – emeli ki, miközben egy Twitter fiókot mutat, amit BTS rajongók működtetnek különféle adománygyűjtő projektek szervezésére (@oneinanarmy), de ingyenes korrepetítor szolgáltatások is elérhetők az ARMY közösségben, valamint egy akadémiai magazin, The Rhizomatic Revolution Review, ahol Lee maga is a tanácsadói testület tagja. Különféle publikációkat jelentet meg a BTS és ARMY által generált művészeti, ökonómiai és szociokulturális hatásokról.

A csapatnak, ami 2018-ban újabb hét évre írt alá a Big Hittel, számos kihívással kell szembenéznie a jövőben, rögtön a közel két évig tartó, kötelező katonai szolgálattal kezdve, amit 28 éves korukig kell megkezdeniük. Ezt azt jelenti, hogy Jin (27), a csapat legidősebb tagja, a következő évben bevonul. Sokan szólaltak fel amellett, hogy mentsék fel a tagokat a szolgálat alól (ez egy legális lehetőség, ami a kiváló teljesítménnyel rendelkező atléták és díjnyertes klasszikus zenészek számára elérhető), de jelenleg a K-pop művészek körében még nem volt erre precedens. Big Hit eddig nem szólalt meg a dologgal kapcsolatban.


A BTS szupersztárjai azt mondják, még mindig van mit elérniük.

– A múltban a világos céljaink és a vágyakozás vezérelt minket. Jól kellett teljesítenünk – mi pedig elszántak voltunk – mondja Jung Kook. – Még mindig hasonló a hozzáállásom. Pontosan a sikerek, amiket eddig elértünk az úton, ösztönöznek arra, hogy továbbra is kihívásokat állítsak önmagam elé.

– Korábban mindannyian csak arra fókuszáltunk, hogy nézzünk a kamerára, amikor kigyullad a piros fény – mondja Jimin. – Most már képesek vagyunk ellazulni.

 


fordította: lin

Hungarmyinfó

Sziasztok! A HungarmyInfón BTS-szel kapcsolatos híreket és fordításokat találhattok. A hungarmyinfóról és a szerkesztőiről többet is megtudhattok az oldalunkon. Örülünk, hogy nálunk jártok, jó böngészést kívánunk: a HungarmyInfó csapata

Megjegyzés küldése