MIÉRT A BTS URALJA A VILÁGOT?
[Eun-Young Jeong, 2020. november 12.]
Fotó: Hong Jang Hyun, stylist: Nu Kim, Kim Ga Eun és Lee Ha Jeong
A DÉL-KOREAI
POPBANDA ELÉRTE AZ EGYESÜLT ÁLLAMOK TOPLISTÁINAK CSÚCSÁT, RAJONGÓIK MILLIÓIT EGYESÍTETTE
VILÁGSZERTE, ÖSSZESZÚZTA AZ ONLINE NÉZETTSÉGI REKORDOKAT ÉS A KIADÓJUK TŐZSDÉRE
MENT. JELENLEG PEDIG EGY ÚJ ALBUM MEGJELENÉSE ELŐTT ÁLLNAK.
– Már jó sok
idő eltelt azóta, hogy utoljára személyesen vehettünk részt interjún. – J-hope,
a dél-koreai csapat, a BTS 26 éves rappere, azonnal beszélgetést kezdeményez,
amíg arra várunk, hogy a banda többi tagja elhelyezkedjen. A koronavírus miatt
kialakult pandémia durván megálljt parancsolt a csapat idei világturnéjának,
aminek során három kontinens 17 városába látogattak volna el. Ez azonban nem
jelenti azt, hogy a mindennapjaik kevésbé voltak elfoglaltak, hiszen éppen egy
új album megjelenése előtt állnak.
Szeptember
elején a BTS – a koreai nevük, a Bangtan Sonyeondan és
az angol nyelvű alternációjának, a Beyond the Scene-nek
a rövidítése – mind a hét tagja tábort vert Szöul művészeti negyedében, Yeonnamban, mindössze néhány héttel azután, hogy a
legutóbbi fülbemászó számuk, a Dynamite világszerte
meghódította a toplistákat és 2020 legtöbbet letöltött dalává vált az Amerikai
Egyesült Államokban. Tetőtől talpig monokróm outfitjeikben a rapperek: RM, SUGA
és j-hope, valamint az énekesek: Jung Kook, Jin, V és Jimin – ahogyan a
színpadon ismertté váltak – interjúkon és a WSJ fotózásán találta magát egy
sikkes kávézóvá változtatott házban. Meglepően kevés bonyodalommal járt átjutni
a biztonsági ellenőrzésen a velük való találkozás előtt: egy gyors név- és
testhőmérséklet-ellenőrzést, és egy Covid-19 egészségügyi formanyomtatványt
követően már mehettem is a bejárathoz, ahol a biztonsági őr gyorsan vetett egy
pillantást a névkártyámra.
Júliusban a
BTS Guinness rekordot állított fel: a legnagyobb virtuális
jelenléttel rendelkező, élőben közvetített zenei előadásét, ami több mint száz
országból vonzotta az érdeklődőket. Ennek ellenére hiányolják az igazi
koncerteket.
– Színpadon
állni valószínűleg a legfelvillanyozóbb élmény, amiben valószínűleg valaha
részem lesz. Még ha egy nap el is kell mennem, úgy hiszem ez az, amiért majd
visszatérek – mondja Jin (27) arról, hogy milyen a színpadon állni a csapat
odaadó rajongói előtt, akiket hivatalosan ARMY-nak hívnak. Az elnevezés
az Adorable Representative M.C. for Youth (“a
fiatalság imádnivaló MC képviselője”) megfelelője, noha a rajongói bázis
valójában már jóval túlmutat ezen a korosztályon a demográfiai adatok szerint.
Részben ARMY
lelkesedésének köszönhető, hogy a csapatot sokszor a 21. század Beatleseként
emlegetik. Különféle online források szerint ARMY jelenleg 48 millió rajongót
foglal magába. BTS fittyet hányt a fiúbandák ismert receptjére, új szintre
emelte a rajongói tábor koncepcióját és a K-popként ismert dél-koreai műfajt
globális erővé fokozta. A rajongók által július és szeptember között tartott
önkéntes népszámlálás során több, mint 400 000 válasz érkezett be a 46 nyelvre
lefordított felmérésre Nicole Santero, a Nevadai Egyetem végzős diákja szerint,
aki két másik személy társaságában vezette a kutatást a @ResearchBTS Twitter
felhasználói fiókon keresztül. Az adatokat még jelenleg is elemzik, de már most
a BTS rajongók földrajzi és demográfiai diverzitásáról tanúskodnak.
BTS
meghódította a Billboard toplistáját, kiadta a 2020-as év egyik legkelendőbb
albumát az Egyesült Államokban és fellépett a Grammyn Lil Nas X-szel. Teltházas koncertet adtak Londonban
a Wembley Stadionban 2019-ben, négy MTV VMA díjat vittek
haza az idei díjátadóról és szétzúzták a megjelenést követő 24 óra alatt a
legnagyobb nézettséget produkáló Youtube videó korábbi rekordját több, mint 100
millió megtekintéssel – miközben szinte csak koreai nyelven adnak elő. Továbbá
olyan zenei csillagokkal dolgoztak együtt, mint Ed
Sheeran, Sia, Nicki Minaj, Halsey, Charli XCX és Charlie Puth.
– Csapatként a BTS számára az üzenet a
legfontosabb, amit közvetíteni akarnak – mondja Pdogg, a Big Hit Entertainment
vezető producere.
A BTS hatása már jóval túlmutat a zenén. Júniusban
egymillió dollárt adományoztak a Black Lives Matter mozgalomnak,
amit a rajongóik mindössze egy nap alatt kiegészítettek további egymillió
dollárral. A csapat a rájuk fordított figyelmet kihasználva elindította a Connect, BTS elnevezésű nyilvános művészeti
projektet, ami olyan művészek munkásságát mutatta be, mint Antony Gormley és Tomás
Saraceno öt különféle helyszínen: New Yorkban, Berlinben,
Londonban, Buenos Airesben és Szöulban.
Októberben a
csapat kiadója, a Big Hit Entartainment Co. megjelent a dél-koreai tőzsdén. A
vállalat első nyilvános részvénykibocsátásakor (IPO) 840 millió dollárt
keresett mintegy 4 milliárd dolláros becsült érték mellett, ami az első kereskedelmi
nap végére szinte megduplázódott (7,6 milliárd dollár), a következő néhány nap
során pedig 5,9 milliárd dollárra esett vissza. (Összehasonlításképp: júniusban
a Warner Music IPO-ja 15 milliárd dollár volt, aminek jelenleg 14,36 milliárd
dollár a piaci kapitalizációja.)
A Big Hit
tőzsdei megjelenését követően Bang Si-Hyuk (48) – a Big Hit alapítója és
társ-CEO-ja, a zseni a BTS mögött, aki az üzlet közel 35%-ának a tulajdonosa –
jelenleg 2,8 milliárd dolláros vagyonnal rendelkezik a becslések alapján. BTS a
cég legnagyobb bevételi forrása, Bang Si-Hyuk vezérigazgató pedig mindegyik
tagnak egy 68 385 darabos részvénycsomagot adott, amelyek az IPO napján 15
millió dollárral zártak. A BTS nemzetközi sikere hajtja vállalatot, ami
jelenleg ugyan még csak 15 éves, de a bevételei elég magasak ahhoz, hogy
letúrja a Dél-Koreában csak “Big Three”-ként emlegetett szórakoztatóipari
vállalatok egyikét a dobogóról.
– Ezek a
srácok azért tudtak folyamatosan egyre nagyobbá válni, mert merik hallatni a
hangjukat a zenéjükön át – írta Bang e-mailben. – A BTS zenéjével először a
korosztályuk tudott azonosulni, mert a fiatalság tapasztalatait és érzéseit
jelenítették meg benne. Később a kortárs hallgatóság között terjedt el
világszerte. Ez az érzékenység az, ami túllépte a határokat és elért egészen a
világ pereméig. Ez vezetett ahhoz a szeretethez és támogatáshoz, amit a fiúk
kapnak. Ez teszi lehetővé, hogy BTS kapcsolatban tudjon maradni a rajongóikkal,
bárhol legyenek is a világban és ez az, ami különlegessé teszi ezt a hét fiút.
Az legutoljára
kiadott kislemezük, a Dynamite a
csapat első dala, amit teljes hosszában angol nyelven vettek fel, és az első
számuk is egyben, aminek valóban sikerült betörnie az American Top 40
toplistára. A Dynamite továbbá az első számuk,
ami elérte a Billboard Hot 100 toplista első helyezését. A Dynamite-ot hamarosan követte a második daluk, amivel
sikerült a lista első helyét megszerezniük: Jason Derulo és Jawsh 685 TikTok
slágerének remixével, a Savage Love (Laxed-Siren
Beat) c. dallal. Az ötödik albumuk, a BE (Deluxe Edition) még ebben a hónapban
megjelenik, és a BTS tagjai azt mondják, hogy jelenleg igyekeznek minden
erejükkel a zenéjükre fókuszálni.
– Az új
albumunkat készítjük elő és [úgy gondolom] nagyszerű lenne, ha minden dalunk
felkerülne a Billboard Hot 100-ra – mondja Jimin (25). – Egy újabb fellépés a
Grammyn csodálatos lenne.
– Csak mondd
ki, hogy meg szeretnéd kapni a díjat – cukkolja őt SUGA (27) néhány székkel
arrébb.
Ki az a BTS?
Hogyan lettek ilyen híresek? Ezek a kérdések sosem tűnnek el annak ellenére,
hogy a világ egyre inkább a csapat ellenállhatatlan dallamai, Technicolor
produkciói és a kiváló koreográfiái bűvkörébe kerül.
A fiúbandák
már régóta a popzene legszilárdabb és legmegbízhatóbb építőelemei. Amikor ma
visszatekintünk a Beatlesre, már teljesen tisztában vagyunk azzal, hogy milyen
meghatározó úttörői voltak a zenének és a kultúrának is; amikor a korai 60-as
években felbukkantak több figyelmet kapott a hajuk, mint maguk a dalaik. A
híres négyes egyfajta előfutára volt annak a jelenségnek, hogy a tagokat egy
kiemelt egyedi jellemvonás alapján különböztessék meg a zenekaron belül –
a csendes vagy a helyes stb. –
és akiknél a rajongók elkezdtek azonosulni a kedvencükkel.
Ezek a minták
néhány évvel később szintén megjelentek a fülbemászó dallamokat és a gondosan
kidolgozott mozdulatokat bemutató családias bandáknál, mint a Jackson 5 vagy az Osmonds.
A struktúra a 80-as években vált kiforrottá – egy kis hip-hoppal felerősítve –
a New Editionnel (R&B zenekar tini csavarral és
több énekessel, mint a Temptationsnél) és
a New Kids on the Blockkal,
akik több mint 70 millió albumot adtak el világszerte. A Puerto-Ricó-i bázisú
zenekar, a Menudo tovább erősítette a
műfaji formulát azzal, hogy leváltották a csapattagokat, amikor azok
betöltötték a 16-ot.
Eközben a
popzene Dél-Koreában szintén elkezdte kiépíteni az ösvényt az éneklő és táncoló
tinikből álló csapatok számára. 1962-ben egy koreai lánybanda, a Kim Sisters sikeresen be is tudott törni az
amerikai Billboard Top 10-be. Ennek ellenére a kortárs K-pop kezdetét a 90-es
évek triójához, Seo Taiji and Boyshoz kötik, akik
egységesítették a koreai zenét és stílust a nyugati popból átvett elemekkel és
egy televíziós tehetségkutatónak köszönhetően elindultak a siker felé vezető
úton. A Seo Taiji and Boys egyik tagja, Yang Hyun-suk a
későbbi YG Entertainment alapítója lett 1996-ban, ami
jelenleg egyike a Koreában “Big Three” néven emlegetett szórakoztatóipari
óriásoknak, és számos zenekar útját egyengeti, többek között a lánybandáét,
a Blackpinkét.
Az Egyesült
Államokban a fiúbandák éles fordulatot vettek az ezredfordulóval az állhatatos
menedzser, Lou Pearlman popgyárában, ami olyan bandákat rakott össze, mint
a Backstreet Boys és az NSYNC, akik évekig sikeresen uralták a toplistákat.
Pearlman megpróbálta megismételni a történelmet az O-Townnal és az LFO-val, miközben a
többi [pop] csapat is – köztük a 98 Degrees –
hasonló modellt követett. Ezzel egyidőben az ázsiai zeneipar csapatai, mint a
tajvani F4 és a japán Arashi folyamatosan
szállították a slágereket, Dél-Koreában pedig a g.o.d. diktálta
a tempót.
A műfajnak
elkerülhetetlen módon megvoltak a maga holtjáratai, de aztán egy évtizeddel
később – mivel mindig van egy felnőtté válás előtt álló tini generáció – újra
beköszöntött a népszerűsége. A brit zenei producer, Simon Cowell által 2010-ben
létrehozott One Direction a megszokott pop
összeállítást megfűszerezte némi rock és EDM elemmel, és ezzel a legnagyobb
jelenséggé váltak az Egyesült Királyságban a Beatles óta. (Atipikusan,
mindannyian képesek voltak sikeresen szólózni, miután a csapat megkezdte a
hosszú pihenését 2016-ban.)
Dél-Koreában a
K-pop egyre népszerűbb és kidolgozottabb lett, ahogy a nemzetközi jelenség,
a Hallyu, azaz a „Koreai Hullám”
részévé vált. A BoA és a Wonder Girls azok között voltak, akik megpróbáltak
betörni a nyugati piacra, de megrekedtek, míg Psy 2012-es
slágerének, a Gangnam Style-nak a videója volt az
első a Youtube-on, ami elérte a milliárdos nézettséget. Mégis sokak számára
okozott meglepetést, amikor hét koreai srác egyesítette a K-pop globális
szinten lassan érlelődő vonzerejét a fiúbandák rugalmasságával – a közösségi
média erejével felvértezve – és ostromolni kezdte a slágerlistákat.
A BTS 2013.
június 13-án debütált, de az első számuk, a No More Dream (a
rappel súlyozott dal, ami a Hé, mi az álmod? megszólítással
nyit) – nem volt nagy hatással a K-popra, amit akkoriban az olyan jól
bejáratott és feltörekvő csapatok uraltak, mint az EXO és az Apink. A Big Hit már
a kezdetektől fogva olyan hip-hop csapatot akart összerakni, ami nem csak képes
arra, hogy a saját számait megírja, de olyan üzeneteket is át tud adni általuk,
amivel a hallgatóságuk képes azonosulni. Egykori egyetemén, a Szöuli Nemzeti
Egyetemen tartott előadásában Bang Si-Hyuk megjósolta az úgynevezett “üdvös”
idolok megjelenését a zeneiparban, akik amellett, hogy tudnak énekelni,
táncolni és színészkedni, játszanak hangszereken is és dalokat szereznek. Akkor
már jócskán benne járt abban a folyamatban, hogy megformálja a K-pop következő
generációjának szupersztárjait.
Az első
választása RM volt (születési nevén Kim Namjoon, 26) még 2010-ben. Akkoriban RM
a dél-koreai underground hip-hop színterében Runch Randa néven
volt ismert. Még abban az évben csatlakozott hozzá SUGA (Min Yoongi), aki
második lett a Big Hit által szervezett rap meghallgatáson. SUGA akkor
még Gloss művésznéven írta a zenéit és adott elő.
J-hope (Jung Hoseok) a Neuron fantázianevű
tánccsapat tagja volt, mielőtt aláírt a Big Hithez újoncként (trainee), ahogyan
az előadókat a koreai szórakoztatóipari cégeknél töltött tanulóidejük alatt
gyakran nevezik.
Jung Kook
(Jeon Jung Kook, 23) egy helyi televíziós énekes meghallgatást követően
csatlakozott újoncként. Több ügynökség is megkereste, de RM miatt a Big Hitet
választotta. Jin (Kim Seokjin) éppen órára tartott, amikor a kiadó egyik
munkatársa meghívta a meghallgatásra. V-t (Kim Taehyung, 24) egy táncakadémián
tartott zárt ajtós meghallgatáson fedezték fel. Jimin (Park Jimin) csatlakozott
utoljára a csapathoz. Jimin a Busan High School of Arts tanulója volt, amikor a
tanára tanácsára kipróbálta magát a Big Hit meghallgatásán.
Mindegyik tag
határozott jelenléttel rendelkezik a bandában: j-hope-ot a legjobb táncosnak
tartják, RM a csapat szószólója – főleg az Államokban, mivel jól beszél
angolul, Jung Kook pedig az arany maknae (maknae
= legfiatalabb) -, de mindannyian hozzátették a saját dalszerzői képességeiket
az olyan slágerekhez, mint a Boy With Luv, On, DNA, Run és Idol.
J-hope a saját
megközelítéséről azt mondja, sok hangsúlyt fektet a kutatásra.
– Először is tanulmányozom a témát és elgondolkozom azon, hogy mi is az a
sztori, amit el szeretnék mondani, és hogyan is kellene megközelíteni – mondja.
– A történeteim néha könnyűek, néha pedig nem, éppen ezért nagyon fontos, hogy
megfelelő rálátásom legyen arra, amivel dolgozok.
SUGA néha a
könyvekből merít ihletet, amiket olvas.
– Sokat gondolkozom a szavak mögötti jelentésen – magyarázza. – Sokat
foglalkozunk az érzésekkel, emiatt pedig rengeteg időt töltök azzal, hogyan
lehet a szavakat különböző módokon értelmezni.
RM, aki a BTS
számos nagy slágerén dolgozott, elmereng egy-egy filmsoron vagy egy jeleneten,
és néha akár évekig is eltarthat, mielőtt elkezdi dalszöveggé formálni a
gondolatait.
– Sokáig tart számomra [dalokat szerezni] – mondja RM. – Emiatt pedig fáj, a
testemben és a lelkemben egyaránt, amikor egyet el kell dobnom.
Ez elmúlt
években a popzene – amit általában a rágógumival és a vidám, táncolós dalokkal
azonosítanak – átalakuláson ment keresztül, aminek következtében egyre
komolyabbá és introspektívebbé válik. A The Weekndtől kezdve Selena Gomezig, a tini ikonok egyre többet írnak
és énekelnek a mentális és érzelmi egészségről, a szorongásról és a
veszteségekről. (A California Irvine Egyetem tanulmánya 2018-ban angol nyelvű
popszámok ezreit vizsgálta meg és megerősítette, hogy a szomorúság [mint téma,
megjelenített érzelem] emelkedőben van.) Habár egy röpke pillantás a bonyolult
koreográfiájukra nem teszi egyértelművé, a BTS-t azért ünneplik a rajongóik,
mert pszichológiai és társadalmi problémákra hívják fel a figyelmet a
dalaikban.
V, aki
közreműködött a neo-soul dalban, a Stigmában, ami ilyen
és ehhez hasonló sorokat tartalmaz: a fájdalom sosem csendesül,
a napokban kapott egy telefonhívást Bang producertől az egyik dallal
kapcsolatban, amin [V] éppen dolgozik.
– Vissza
tudnál venni belőle egy kicsit? – kérdezte Bang. (Letompítani kicsit – szerk.)
– Hogy lehet, hogy nekem sosem mond ilyeneket? – szól közbe SUGA.
RM válaszol neki.
– Mert az a te
vagy. (Úgy érti, hogy SUGA személyisége eleve ilyen, tőle nem várnak
mást. – szerk.)
J-hope nevetve hozzáteszi:
– Kicsit irigy
vagyok [SUGA] megnyilvánulásaira.
– Az a típus
vagyok, aki előbb beszél, aztán gondolkozik – magyarázza SUGA.
Pdogg, a Big Hit vezető producere a kezdetek óta egyengeti a BTS albumainak
zenei irányát, azt mondja, a csapattagok döntik el, milyen üzenetet (mint
például az albumuk címe, a Love Yourself)
akarnak közvetíteni a zenéjükkel.
– Csapatként a
BTS számára az üzenet a legfontosabb, amit közvetíteni akarnak – mondja. Zene
tekintetében a csapat kezdetben erősen a hip-hop felé hajlott, később pedig
brit rock, EDM és future house elemeket olvasztott be a stílusába.
– A zenéjük
gyökere még mindig a hip-hop hangzás, de ha a műfajról van szó, éppen azon
dolgozunk, hogy kitágítsuk a határokat és hybrid hangzást hozzunk létre –
mondta Pdogg szeptember végén, néhány nappal azt követően, hogy befejezte a
munkát BTS hamarosan megjelenő albumán. – Azon dolgozunk, hogy tökéletesítsük a
csapat egyedi színárnyalatait.
A csapat
tagjai külön-külön futottak neki annak, hogy megírják a dallamot az album fő
dalához. Jimin szerint a folyamat fájdalmas volt és könnyekkel teli. Jungkook
rámutat arra, hogy a tagoknak nem csak egymással kellett versenyezniük, hanem a
többi dalszerzővel is, akik szintén megmutatták a saját szerzeményeiket Bang
Si-Hyuknak. Jin három különféle dallamot is elküldött neki. SUGA-nak sikerült
bejutnia a döntőbe. RM viszont, úgy döntött, hogy ez alkalommal kimarad a
dologból.
– A verseny
túl heves volt – teszi hozzá.
A BTS tagjai
Dél-Korea különböző részein töltötték a gyermekkorukat. Jung Kook és
Jimin Busanban, egy déli kikötővárosban születtek. Jung Kook
kreatív háztartásban nőtt fel, a bátyja tehetséges illusztrátor, a szülei pedig
szeretnek énekelni. Gyermekként Jimin kendózni tanult (japán harcművészeti
stílus, ahol bambusz kardokat használnak) és rendőr akart lenni, de meggondolta
magát, miután táncolni kezdett a középiskolában. Az édesapja szerint ügyésznek
kellett volna tanulnia.
V a gyerekkora
óta énekesi pályára készült, valószínűleg az édesapja hatására, aki maga is
arról álmodott, hogy egyszer híres lesz.
(– Taehyung
édesapja elképesztően tehetséges – mondja Jin V valódi nevét használva.)
Jin egy
vállalkozói szemléletű családban nevelkedett.
– A családom
minden tagja az üzleti életben dolgozik, emiatt pedig kiváló szónokok – mondja,
V pedig megjegyzi:
– Hasonlítasz
ebben anyukádra.
J-hope
Gwangjuban született, irodalomtanár édesapja és erősakaratú édesanyja nevelte
fel, aki korábban egy internetkávézót vezetett.
– Folyton azon
járt az eszem, hogy táncoljak – meséli arra utalva, hogy a családjában
senki sem táncolt vagy énekelt. (Az apukája meglehetősen szigorú – egészíti ki
Jin.)
SUGA Daeguban
született, egy olyan családban, ami az elmondása szerint meglehetősen távol
állt mindentől, aminek köze van a művészethez vagy a szórakoztatáshoz, habár az
édesanyja elkezdett rajzolni a hatvanas éveiben. Gyerekként gondolkozott azon,
hogy tűzoltó legyen és egy időben az édesapja megpróbálta meggyőzni arról, hogy
tanuljon újságírást. Az első dalát 13 évesen szerezte. Azóta ugyan már
elveszítette a felvételt, de azt mondja:
– Még
emlékszem rá – egy nap pedig fel fogom használni.
RM, aki
eljátszott a gondolattal, hogy újságírást tanuljon főiskolán, 2007-ben írta meg
az első dalát. Azt mondja, hogy katasztrofális lett, ennek ellenére ragaszkodik
hozzá.
– Abban sem vagyok biztos, hogy a szövege egyáltalán koreaiul van.
A közösségi
média átírta a zeneipar szabályait és tovább fokozta a rajongók erejét, BTS
ARMY pedig úttörőnek számít ebben a tekintetben. Évek óta a BTS közösségi
jelenléte az egyik legmeghatározóbb. Számos lelkes rajongó a személyes
felelősségének tartja, hogy streamelje az új BTS dalokat és videókat annyi
eszközön, amennyin csak lehet és annyiszor, ahányszor csak lehetséges, annak
érdekében, hogy a banda minél előkelőbb helyet tudhasson magáénak a
toplistákon.
A bizalmasság
érzete, amit a folyamatos közösségimédia-jelenlét biztosít, teszi lehetővé mind
az intenzitást, mind pedig azt, hogy azonosulni lehessen a BTS tagjaival olyan
szinten, ami a banda elődjeinél még elképzelhetetlen volt. (ARMY egy szorosan
összezáró közösség. Sokan nyilatkozzák magukról, hogy ARMY vagyok/én egy ARMY vagyok, amikor a BTS iránti
odaadásukat írják le.)
– A BTS tudja,
hogyan tartsa fenn a kapcsolatot a rajongóikkal két videó megjelenése között a
folyamatos tartalmaikkal – nyilatkozta e-mailben Lyor Cohen, a Youtube Music
globális feje. – Amikor megjelent a legutóbbi kislemezük – Dynamite – szeptemberben, legalább egy tucatnyi
extra klipet feltöltöttek, ami a dalhoz kapcsolódott – mondja Cohen. Többek
között egyéni videókat a tagokról, miközben a dalt éneklik, egy reakcióvideót,
anyagot a táncpróbákról és egy B oldal verziót a kliphez, ami más
kameraállásokból mutatja a csapatot.
A befektetett
munka kifizetődik. A Dynamite premierje
Youtube-on azonnal hárommillió nézőt vonzott Cohen szerint. (Október elején
közel 500 millió volt a videó nézettsége.)
– Ők valóban egy globális jelenség egy seregnyi hűséges rajongóval világszerte.
A BTS
videóinak nézettsége több, mint 90%-ban Dél-Koreán kívülről származik ebben az
évben, többek között az Egyesült Államokból, Mexikóból, Brazíliából, Japánból
és Indiából.
A BTS-nek
számos videószériája van Youtube-on: a Bangtan Bomb (rövid
betekintők a kulisszák mögé) jelenleg több, mint 600 részt számlál, az Episode pedig kicsit hosszabb videók gyűjteménye a
fotózásokról és a videóforgatásokról. Emellett ott van még a Run BTS!, egy nagyjából hetente jelentkező szórakoztató
műsor, amiben a tagok különféle játékokban és programokon vesznek részt.
A Run BTS!-t Dél-Koreai stream szolgáltatójánál a V Live-on, valamint Big Hit saját online platformján,
a Weverse-ön fut, az utóbbi exkluzív tartalmakat is kínál
az előfizetőknek. Ráadásul ott vannak a megszokott tartalmak is: a szokásos
zenei videók, vlogok, interjú klipek és reality műsorok, amiben a banda
szerepel.
Randy Suh,
kanadai K-pop kritikus szerint a BTS sikere kiemeli az új média fontosságát és
erejét a zeneiparban. Már a karrierjük kezdetén heti három-négy videót
osztottak meg a BTS tagjai Youtube-on minden héten és mixtape-eket adtak ki a
blogokon.
– Ettől, mint énekesek, megközelíthetőnek tűnnek, és pont akkor lépték ezt meg,
amikor az emberek elkezdtek jobban odafigyelni a(z) [közösségi média]
influencerekre, akik sokkal közelebbinek érződnek, mint a távoli popénekesek.
A
tartalommennyiség, amit BTS produkál olyan masszív, hogy még a rajongóknak sem
egyszerű tartaniuk a lépést. Amikor kijött a Dynamite, Michelle
Tack (47) egy Chicopee-i kozmetikai áruház menedzsere szabadnapot kért, hogy
streamelhesse a videót Youtube-on.
– Egész nap streameltem – meséli Tack. Más videókat is megnézett a platformon a streamelések között, hogy beleszámítson az erőfeszítése a totális nézettségszámba. (A Youtube állítása szerint van egy rendszerük, ami kiszűri a programok által nézett videókat, ami jócskán hatással lehet a videó népszerűségére.) – Olyan, mintha ennek a nagy családnak a része lennék, ami azt szeretné, hogy BTS sikeres legyen, és mindent megteszünk, amit csak tudunk, hogy segítsük őket – folytatja. Azt mondja, a BTS kiteljesítette az életét, közelebb hozta őt a lányaihoz. A fiatalabbik (12) mutatta meg neki a bandát két évvel ezelőtt.
A 15 éves
Abbey Hammond, aki a Massachusetts-i Falmouth-ban lakik, úgy emlékszik, hogy
hetedik osztályban látta az első videót a bandától.
– A hangjuk
csodálatos volt, rappeltek, táncoltak és nagyon sokat színészkedtek a videókban
– én pedig csak arra gondoltam kezdetben, hogy mennyire szerteágazó a
tehetségük, amikor pedig elolvastam a dalszövegeket, arra, hogy milyen
jelentőségteljesek – mondja Hammond. A nyelv sosem jelentett akadályt. – Nem
hiszem, hogy meg kell értened, amit mondanak ahhoz, hogy megértsd az érzéseket. A legtöbb az előadásmódjukból átjön. Nem
csak szavakra van szükség ahhoz, hogy megértsd őket.
– A K-pop
legjobbjai innovatív módon használják fel a történetmesélést – mondja Colette
Balmain (58), aki a londoni Kingston Egyetem film, média és kommunikáció szakos
előadója, és aki 2020. januárjában megszervezte a BTS akadémiai konferenciát,
amire 200 tanulmányt érkezett be. Továbbá a Bangtan Univerzum,
azaz a BTS köré épített, folyamatosan bővülő narratíva vizsgálatával is
foglalkozik, amit különféle médiumon – zenei videókon, blogbejegyzéseken,
közösségi média posztokon – keresztül mondanak el nekünk. A Bangtan Univerzum történetét – ahol a tagok fiktív
személyiségek bőrébe bújnak – nem kronológiai sorrendben fedezzük fel. A lelkes
rajongók maguk is a részesei lehetnek azáltal, hogy történeteket írnak és
megváltoztatják a történetet a nyomok alapján, amit Big Hit megoszt.
– Nyugaton
vannak ugyan albumok, amelyek egy adott témát dolgoznak fel, de az hogy egy
történet albumokon fusson végig, szokatlan – mondja Balman. – A Big Hit nem
csak a koreai szórakoztatóipart formálja a BTS-en keresztül, hanem az Egyesült
Államok szórakoztatóiparát is.
Lee Jiyoung, a
szöuli Sejong Egyetem filozófia professzora, ARMY, és a BTS, Art Revolution
írója úgy gondolja, a BTS sikere az amerikai zeneiparban történelmi
jelentőségű.
– Ezt nem csak úgy kellene felfogni, mint egy győzelem a dél-koreai énekesek
számára, hanem mint egy paradigmaváltás az amerikai faji és nyelvészeti
hegemóniában.
Lee szerint a
BTS innovációi visszatükröződnek abban is, ahogyan ARMY újraírja a popcsapatok
rajongói táborának definícióját.
– Ez egy
kivételesen aktív közösség – emeli ki, miközben egy Twitter fiókot mutat, amit
BTS rajongók működtetnek különféle adománygyűjtő projektek szervezésére
(@oneinanarmy), de ingyenes korrepetítor szolgáltatások is elérhetők az ARMY
közösségben, valamint egy akadémiai magazin, The Rhizomatic Revolution
Review, ahol Lee maga is a tanácsadói testület tagja. Különféle
publikációkat jelentet meg a BTS és ARMY által generált művészeti, ökonómiai és
szociokulturális hatásokról.
A csapatnak,
ami 2018-ban újabb hét évre írt alá a Big Hittel, számos kihívással kell
szembenéznie a jövőben, rögtön a közel két évig tartó, kötelező katonai
szolgálattal kezdve, amit 28 éves korukig kell megkezdeniük. Ezt azt jelenti,
hogy Jin (27), a csapat legidősebb tagja, a következő évben bevonul. Sokan
szólaltak fel amellett, hogy mentsék fel a tagokat a szolgálat alól (ez egy legális
lehetőség, ami a kiváló teljesítménnyel rendelkező atléták és díjnyertes
klasszikus zenészek számára elérhető), de jelenleg a K-pop művészek körében még
nem volt erre precedens. Big Hit eddig nem szólalt meg a dologgal kapcsolatban.
A BTS
szupersztárjai azt mondják, még mindig van mit elérniük.
– A múltban a világos
céljaink és a vágyakozás vezérelt minket. Jól kellett teljesítenünk – mi pedig
elszántak voltunk – mondja Jung Kook. – Még mindig hasonló a hozzáállásom.
Pontosan a sikerek, amiket eddig elértünk az úton, ösztönöznek arra, hogy
továbbra is kihívásokat állítsak önmagam elé.
– Korábban
mindannyian csak arra fókuszáltunk, hogy nézzünk a kamerára, amikor kigyullad a
piros fény – mondja Jimin. – Most már képesek vagyunk ellazulni.