[CIKK] A Permission to Dance fogadtatása

A PERMISSION TO DANCE FOGADTATÁSA

[THE WRAP; 2021. 07. 09.]

A Permission to Dance megjelenését követően szinte azonnal megjelentek a róla szóló cikkek is. Az alábbi cikkben olvasható vélemények kissé sarkosak, de úgy gondoltam érdekes lehet amiatt, hogy a Grammyvel hozzák összefüggésbe a dalválasztást, hiszen az elég felkapott téma ARMY körében, és talán nálunk is beindít egy kis beszélgetést - akár egyetértetek vele, akár nem. 


Figyelem! A cikk teljes mértékben fordítás, nem a fordító vagy a HungarmyInfó szerkesztőinek véleményét tükrözi vissza!


Pénteken jelent meg a dél-koreai K-pop csapat legújabb száma, a Permission to Dance és a hozzá tartozó videó. Az új megjelenéseket általában nagy ünneplés követi a rajongóik, az ARMY körében. Ezúttal azonban a hangulat egy kissé eltér a megszokottól – általánosságban véve most is pozitív ugyan, de az általános ujjongás elmaradt. A rajongók pedig valami olyasmit kezdtek el csinálni, ami korábban szinte tilos volt a körükben: kritizálni.

Ahogy a BTS rajongói a dallal kapcsolatos különféle véleményeiknek kezdtek hangot adni, egy általános üzenet kezdett körvonalazódni: hozzák vissza a “régi” BTS-t.

A dal és a videó… . A hét énekes cowboy ruhát öltött és a sivatagban táncol a kamerába mosolyogva és kacsintgatva. A Permission to Dance maga aranyos, ha nem egyenesen fülbemászó. Mint a korábbi angol nyelvű számaik, a Butter és a Dynamite esetében is, a dal írása során arra törekedtek, hogy kikísérletezzenek egy fülbemászó dallamot, ugyanakkor a fűszerezetlensége miatt nehéz emlékezni rá, miután meghallgattuk.

A csapat nem titkolt célja ezen a ponton, hogy Grammy-díjat nyerjenek. 2021-ben a Dynamite-tal jelölték őket a Legjobb pop duó/csapat előadás kategóriában, de veszítettek Lady Gaga és Ariana Grande Rain On Me-je ellen. A BTS megfogadta, hogy tovább próbálkoznak, az invesztált rajongók pedig több mint készek arra, hogy támogassák és reklámozzák őket az Akadémiánál, a kiadójuknál, a HYBE-nál, és mindenkinél, aki a közelükben találja magát a közösségi médiában.

A Grammy hajtása azonban számos kérdést vetett fel azzal kapcsolatban, hogy a csapat milyen távolságokba hajlandó elmenni azért, hogy megszerezze a díjat. Nem kérdéses, hogy számos csodálójuk van, akik a bal lábukat is eladnák, ha ez azt jelentené, hogy a BTS a toplisták élére kerül. Ők azok, akik azt akarták, hogy a szeretett csapatuk nyerjen, de úgy, hogy a minőség, a feddhetetlenségük és a szakmájuk iránti szeretetük közben megkérdőjelezhetetlen maradjon. Néhányan azonban nem biztosak abban, hogy ez történik jelenleg.

A nyugati elfogadás témaköre egy trükkös dolog. Számos keresetlen kérdéssel jár együtt, mint a rasszizmus, a kolonizáció és az asszimiláció. A BTS dél-koreai öröksége számos elvárást hordoz magában, ami közül az egyik a különbözőségük. Lehet vitatkozni arról, hogy ennek a faktornak köszönhetik-e a hatalmas méretű rajongói táborukat vagy sem. Egy olyan zeneiparban, amit gyakran kritizálnak a diverzitás hiánya miatt, és amit olyan öreg, fehér férfiak irányítanak, akik elutasítják a különbözőségnek még a gondolatát is, meglehetősen bonyolult feladatot jelenthet sikert elérni, amennyiben valaki nem a megszokott formulát követi.

Ez az, ami miatt a BTS sikere még csodálatosabb – képesek voltak utat törni maguknak a rajongóik erejére támaszkodva, akik szinte az engedelmességig szeretik őket. Amit a BTS akar, azt a BTS megkapja.

Mindez azonban felveti a kérdést: miért akar valaki mindenáron beilleszkedni, amikor már van egy jól bevált módszere, amivel képes volt ilyen szintű sikert elérni? Nos, amikor a világ legnagyobb zenei piacára akar valaki betörni, a régi szabályok néha egyszerűen nem működnek. De megéri a siker az identitás levetését?

A Lipstick Alleyn található hatalmas Asian Celeb threadet számos k-pop rajongó népesíti be, akik közül sokan fekete bőrűek. A Permission to Dance-t a premierje után élesen kritizálták, és néhány felhasználó felismerni vélte az irányt, amerre a BTS egy ideje tart.

“Értem, azt szeretnék, hogy nyugati előadóknak lássák őket, de akárki is mondta nekik, hogy ilyen zenét szeretünk, az nyilvánvalóan hazudott nekik, többször is.” – írták.

“A PTD-vel úgy tűnik, olyan fülbemászó dalt szerettek volna csinálni, mint Pharrell Happy-je, ami családbarát és a koreográfiáját is könnyű megtanulni, könnyen trenddé válhat TikTokon. Ez a marketing stratégia működik néha, de ehhez szükség van arra is, hogy a dal önmagában is JÓ legyen.”

“Úgy gondolom, hogy a Grammy hajtásával tönkreteszik mind az imázsukat, mind pedig a minőséget; mégis meddig fogják tudni a rajongóik az átlagosat felhype-olni, mielőtt tovább lépnek? Tudom, hogy az elvakult rajongók mindent streamelnek, amit a fiúk kiadnak, de még néhány hasonló dal és a (közelgő) katonai szolgálat mellett a rajongók hamar megunják őket, aminek a népszerűségük látja majd kárát, mert nem tesznek le semmit az asztalra.”

A rajongók egy része úgy gondolja, hogy a BTS angol nyelvű számai és a népszerű koreai számai, mint a Spring Day, a Persona és a Black Swan között éles határvonal húzódik a minőség tekintetében.

Az egyik felhasználó megsiratta a “régi BTS” eltűnését.

“Amikor azt mondjuk, hiányzik a régi BTS, nem azt értjük alatta, hogy vegyenek fel bakancsot és láncokat, és kezdjenek a depresszióról énekelni. Azt értjük alatta, hogy hiányzik az, amikor a BTS minőségi dalokat adott ki, olyan dalokat, amelyek igazán az ő hangjukon szóltak.”

Mindeközben a hivatalos BTS subredditben rajongók ezrei beszélgetnek nyíltan és őszintén a csapat diszkográfiájáról és az irányzatukról.

“Nem vagyok oda ezért a számért, azt hiszem talán amiatt, mert amit nagyon szeretek ebben a csapatban az az összetettség – az elképesztő koreó, dalszöveg, ének/rap stb. – és ebben a dalban nincsenek meg ezek.”

Egy másik felhasználó a hangkorrekció eltúlzott használatát kritizálta.

“Olyan, mintha a dallal visszamentünk volna 15 évet az időben. Nem a jó retró stílusban, hanem a rossz, divatjamúlt stílusban. Szeretném, ha eljutna hozzájuk a valódi visszajelzés, az építő jellegű kritika is, nem csak a vak szeretet.”

Twitteren a panaszkodó rajongókat hamar elnémítja a többi ARMY, aki fake (=hamis, nem igazi) rajongónak nevezi őket és azt tanácsolja nekik, hogy hagyják ott a Twittert. Ugyanakkor a korábbi vélemény írójának igaza van. Ha annyira szereted a BTS-t, miért nem akarod, hogy művészként fejlődjenek?

A rajongók tömegével vásárolják és streamelik a Buttert, ami már a hatodik hetét tölti a Billboard Hot 100 lista élén (a cikk még az utolsó BB frissítés előtti), de van összefüggés a csapat hihetetlen sikere és megítélése között a nyilvánosság szemében?

Valami egyszerűen nem áll össze a BTS esetében, és ez számos dolog lehet: a származás, a besorolásuk fiúcsapatként vagy a zenéjük minősége. A BTS egyszerre van ott mindenhol és sehol sem. Sokan ismerik őket névről, de nincs igazi jelentőségük az amerikai popzene nagyobb viszonylataiban. Vagy legalábbis jelenleg nincs.

A nyugati piacot célzó terjeszkedésük működik néhány téren, de előfordulhat, hogy az eredmény ugyanaz lenne attól függetlenül, hogy Amerikát célozzák vagy sem. Akkor meg miért nem csinálnak olyan zenét, ami őszintén őket tükrözi vissza csapatként?

Mennyit számít a hitelesség, amikor 170 millió dollárt kerestél és tömérdek rajongó áll mögötted és vár a hívásodra?

Talán ez a bizonyíték arra, hogy nincs is rá szükség.

Eredeti angol nyelvű cikk


Hungarmyinfó

Sziasztok! A HungarmyInfón BTS-szel kapcsolatos híreket és fordításokat találhattok. A hungarmyinfóról és a szerkesztőiről többet is megtudhattok az oldalunkon. Örülünk, hogy nálunk jártok, jó böngészést kívánunk: a HungarmyInfó csapata

Megjegyzés küldése