[ROLLING STONE INDIA] Gyűjtői kiadás

 


[RIDDHI CHAKRABORTY, 2020. november 9.] 

A VILÁGSZERTE ISMERT SZUPERSZTÁROK ŐSZINTÉN VALLOTTAK A ZENÉJÜK FILOZÓFIÁJÁRÓL ÉS A TAPASZTALATOKRÓL, AMELYEK A KÖZELJÖVŐBEN MEGJELENŐ ALBUMUKAT, A BE-T INSPIRÁLTÁK, VALAMINT ARRÓL, HOGYAN DEFINIÁLJÁK A SIKERT.


Egy nappal azelőtt, hogy elkezdtem megírni ezt a cikket, meghallgattam a BTS teljes diszkográfiáját. Nem ez volt az első találkozásom a lenyűgöző hiphop, jazz, blues és pop arzenáljukkal – meglehetősen távol vagyok tőle az igazat megvallva -, de hatásos emlékeztetőnek bizonyult arra vonatkozóan, hogy elsősorban miért is készült el ez az interjú.

A BTS nem az az egyik napról a másikra eltűnő szenzáció, aminek valószínűleg sokan hitték és hiszik őket. Az, hogy képesek voltak a toplisták élére kerülni nem a szerencsén múlt, és nem is “vad” rajongói tábornak vagy a fizetett megtekintéseknek köszönhető. Sokszor találkozok olyan cikkekel a médiában vagy videókkal Youtube-szerte, amik válaszokat követelnek arról, hogyan történhetett mindez vagy honnan is bukkant fel a BTS. A csodálattól az elutasításig, a megszállottságtól kezdve a szkepticizmusig előfordul itt minden, de mind ugyanazokra a kérdésekre vezethető vissza: a miértre és hogyanra.

A zenéjük nem egy meghatározott célcsoportnak szól, hanem mindenkinek, aki az élet különböző szintjeit megmászta. Dalszövegeik olyan pillanatokról szólnak, amelyeket a bolygón élők zöme a magáénak érezhet, beleértve az iskolás években szerzett tapasztalatokat, az elveszített és megkovácsolódott barátságokat, a szüleink velünk szemben támasztott elvárásait és a szerepeket, amiket a társadalom megkövetel tőlünk – azaz magukba foglalják mindazt, aminek köszönhetően belecsöppenünk a látszólag elkerülhetetlen mókuskerékbe.

Az élet különböző szakaszainak fejtegetésével a banda üzeneteinek lényege összefonódik azokkal a kérdésekkel, hogy mit is jelent embernek lenni és hogy hol is helyezkedünk el a világ rendjében. Nincsenek szabályok, bárkiből lehet rajongó és bárki megláthatja önmagát ebben a hét dél-koreai fiatal férfiban, és ezzel az egyszerű igazsággal válik a zenekar egy olyan örökséggé, amit bármelyik generáció felfedezhet magának és megszerethet.

Azokban a hónapokban, amíg a BTS-szel dolgoztam ezen a projekten, számos dolgot tanulhattam meg róluk és a professzionalizmusukról. A beosztásuk zsúfolásig telt fotózásokkal, videóforgatásokkal, alkotással és minden más teendővel, amit egy új felvétel megjelenése megkövetel. Abban a néhány hétben tartottak próbákat a rekordokat döntő Map of the Soul ON:E kétnapos élő koncertjükre is, ami lehetővé tette számukra, hogy a 2020-as Map of the Soul: 7 c. albumjukhoz tervezett és a COVID miatt meghiúsult turnéra szánt előadásokat végre bemutathassák.

A tagok zsúfolt napirendjei ellenére képesek voltak a Rolling Stone India minden határidejét betartani és a megjelenés dátumát is ütemezni, én pedig valóban megértettem, hogy mind BTS, mind pedig a mögöttük álló csapat mennyi figyelmet is szentel a precizitásnak és az időzítésnek, ütemezésnek. A közönség zöme nem is sejti, [hogy a fiúk és a csapatuk] mennyi gondot fordítanak minden apró részletre és talán sosem fogja igazán megérteni. Ez az elkötelezettség a karrierjük és a csapatmunka iránt különbözteti meg őket a többi előadótól.

A rappereket – RM-et, SUGA-t és j-hope-ot – és vokalistákat – Jint, Jimint, V-t és Jungkookot – magába foglaló BTS legutóbb 2017 szeptemberében szerepelt a Rolling Stone India címlapján, pontosan azelőtt, hogy elkezdték meghódítani a nyugati toplistákat. Beszélgetésünknek ezen a pontján RM, a csapat vezetője elmondta, hogy szerinte a növekvő népszerűségük annak köszönhető, hogy a nyugati közönség odáig van a trendekért.

– A nemzetközi hallgatóság sokkal érzékenyebb a trendekre. Tisztában vannak azzal, ami a Billboardon és a popzenében történik – állítja RM.

Ám azóta a BTS nemcsak megdöntött számos rekordot, de újakat is állított fel, aminek köszönhetően titánokként szereztek maguknak nevet egy olyan iparban, ami egyébként úgy tekint a fiúbandákra – főleg a külföldiekre -, mint jelenségekre, amik amilyen gyorsan jönnek, olyan gyorsan el is tűnnek. Áttörték az ázsiai férfiakról, a K-popról és a zömében nőkből álló rajongói táborral rendelkező előadókról alkotott előítéleteket, és olyan utat tapostak ki, amelyek megnyitották az ajtókat mindazok számára, akiket korábban a nyugati mérce elutasított.

Az elmúlt három évben a BTS töretlenül haladt a csúcs felé és mostanra már meglehetősen világossá vált, hogy ők nem valami múló divathóbort – azért jöttek, hogy maradjanak és megváltoztassák azt, ahogy a világ a pop ikonokat látja. Van valami megnyugtató abban a tudatban, hogy a BTS nem megy sehová. Erőt meríthetünk belőlük – különösképpen azok, akik ázsiai származásúak és akiken átnéznek -, amikor csak látjuk őket azért harcolni, hogy teret kaphassunk.

Októberben számtalanszor kerültünk kapcsolatba egymással: élénk oda-vissza volt ez Korea és India között, és egy régóta esedékes beszélgetés, ami a hektikus beosztásuk mellett napokig elhúzódott. Több kérdésre kaptam választ, mint amit remélni mertem, és a művészetük és az identitásuk olyan oldalaiba is bepillantást engedtek, amibe korábban még soha, ideértve, hogy milyen gondolataik voltak egyes számok írása közben, a félelmeiket, amik a videóikban megjelenő lenyűgöző univerzumot inspirálták, a céljaikat és azt, hogy a siker mit jelent számukra.

Olyan témaköröket jártunk körbe, amik interjúk során nem sűrűn kerülnek szóba, felelevenítettük a korábbi munkásságukat és kitértünk arra, hogyan változott a tagok látásmódja a világról. Ritkán fordul elő, hogy betekintést kapjunk a generációnk egyik legfontosabb előadóinak kreatív munkásságába, és ettől úgy érzem, mintha valami monumentálissal bíztak volna meg.

Első helyen debütáltatok a Billboard Hot 100 toplistán, gratulálok! Sejtettétek, hogy a Dynamite lesz az a dal, amivel eléritek ezt a mérföldkövet?

V: Fogalmunk sem volt arról, hogy a Dynamite ekkora siker lesz. Csak szerettünk volna erőt és reményt adni az embereknek ebben a nehéz időszakban. Hálásak vagyunk a rajongóinknak, ARMY-nak, akik lehetővé tették ezt a számunkra.

Rendszeresen adtok ki japán nyelvű számokat és most a Dynamite-tal fejest ugrottatok az angol nyelvű felvételekbe is. Mennyiben különbözik az alkotás folyamata, milyen kihívásokkal néztek szembe, amikor idegen nyelven vesztek fel és adtok elő dalokat?

V: Extra figyelmet szenteltünk az angol kiejtésünknek, hiszen ez volt a legelső teljesen angol nyelvű számunk, de mindent egybevetve jól éreztük magunkat munka közben. Általánosságban azt hiszem elmondhatjuk, hogy sokkal több energiát fektetünk abba, hogy minél tisztábban, érthetőbben kommunikáljuk az üzeneteinket, amikor idegen nyelven éneklünk.

A toplistákon elért sikereiteken kívül mi az, amit meghatározó fordulópontként tartotok számon a növekedésetekben, mint művészek – akár csapatként, akár szóló előadóként?

SUGA: Amikor elkezdtünk turnézni és előadni világszerte élő közönség előtt, mindannyian azt éreztük, hogy előrébb léptünk az utunkon, mint előadók.

Mi alapján választjátok ki a címadó dalt egy BTS albumon? A címdal reprezentálja legjobban az albumot, vagy más tényezőket vesztek figyelembe?

RM: Általában azt a számot választjuk, ami szerintünk a legjobban összefoglalja az albumot átfogó témát.

RM, emlékeszem, amikor a Love Yourself: Tear albumhoz élőztél és megmutattad nekünk a Fake Love demóját, sokkal nyersebb és rockosabb volt ahhoz a verzióhoz képest, amit végül kiadtatok. Hogyan változik a demó abból, amit csináltatok vagy kaptatok azzá, ami megjelenik az albumon; mi befolyásolja ezeket a változtatásokat?

RM: A BTS-nek hét tagja van, ebből adódóan egy szám mindig rengeteg változtatáson megy keresztül, mire eléri a végső megjelenési formát. Az énekeseink és a tónusaink annyira egyediek, hogy néha már az is önmagában bonyolult, hogy a kulcsban [hangnemben] megállapodjunk. Számos dolgot kipróbálunk, mielőtt megtaláljuk azt a verziót, amivel mindannyian elégedettek vagyunk.

Amikor megjelenik a zenétek, mennyire számítanak a visszajelzések? Inkább azok a típusok vagytok, akik csak kiadják azt, amit akarnak, amíg azok igazán ti vagytok, és nem foglalkoztok a kommentekkel?

Jin: A kiadónk, a producereink és a rajongóink véleménye számít. Az ő visszajelzéseik a legértékesebbek, hiszen mindannyian tudjuk, hogy ők tényleg a mi érdekeinket tartják szem előtt. Igyekszünk arra az üzenetre fókuszálni, amit a közönségünknek szeretnénk átadni, hiszen ez a valódi célja annak, hogy egyáltalán zenélünk. A külső tényezők segítenek abban, hogy tovább finomítsuk az üzenetünket és jobban visszatükrözzük a zenénkkel.

Amikor a felvételt készítitek, mi a fontosabb: megragadni a megfelelő érzést vagy a tökéletes hangzást?

Jung Kook: Számomra sokkal fontosabb az, hogy a megfelelő érzéseket közvetítsük. Nem szeretem a korlátokat.

Hogyan birkóztok meg az inspiráció és a kreativitás hiányával? Mekkora nyomással nehezednek rátok a határidők?

Jung Kook: Igyekszem nem engedni a nyomásnak [hogy ne legyen rá befolyással – szerk.], és úgy csinálom a dolgokat, ahogy jónak érzem. Ha éppen kreatív vagyok, az jó, ha pedig nem – az is.

A művészetetek nagy része a megbízhatóságról szól. A The Most Beautiful Moment In Life miatt váltam a rajongótokká egy életre 2015-ben. Amikor ezen az albumsorozaton dolgoztatok, láttátok előre, hogy ilyen masszív szinten rezonál majd a rajongókkal? Ha nem, mitől volt olyan meglepő a sikere?

Jimin: The Most Beautiful Moment in Life Pt. 1 az az album, amivel először nyertünk díjakat a koreai zenei show-kon és amivel több rajongót szereztünk. Senki sem számított az első győzelmére, sem pedig arra, hogy ekkora sikere lesz, de meghatározó mérföldkővé vált a karrierünkben. Nem vagyunk benne biztosak, hogy miért pont ez az album játszik ekkora szerepet a sikereinkben. Jin azt mondja, tudta, hogy sikeres lesz, mert amikor j-hope azt mondja egy dalról, hogy nem lesz jó, nem lesz sikeres, annak az ellenkezője történik.

Elképesztő változást követhetünk szemmel abban, ahogy a dalaitok körülírják a sikert. Számomra az egyik legjobb példa erre az „I Want A Big House, Big Cars, Big Rings” sor, ami három BTS számban is előfordult az évek alatt. A debütáló számotokban, a No More Dreamben, a Home-ban a Map Of The Soul:Persona c. albumról és a Map Of The Soul: 7 c. album Interlude: Shadow-jában is visszaköszön más-más kontextusban. Emellett a No More Dream élő előadása során változtattatok a szövegen és kihagytátok az „I Want” részt. Hogyan változott meg a sikerről alkotott képetek a debütálásotoktól eltelt időben?

j-hope: Amikor fiatal voltam, egy időben azt hittem a debütálás egyet jelent a sikerrel. Amikor először találtam magamat szemben azzal, amit akkor sikernek gondoltam, rá kellett jönnöm, hogy ez nem igazán olyan, mint gondoltam, és hogy csak az utam elején vagyok, sokat kell még tanulnom. A sikerről beszélni kicsit zavarba ejtő, mert úgy gondolom, hogy még mindig csak tanulok. Mindenki számára mást és eltérő elvárásokat jelent a siker. Megnyugtat a tudat, hogy minden tőlem telhetőt megteszek azért, hogy elérjem azt a sikert, amit saját magamnak tűztem ki célul. Ez az, ahogy én látom a sikert jelenleg.

Ha már itt tartunk, j-hope, egyszer azt mondtad, hogy a 2018-as válogatáslemezeden, a Hope Worldön szereplő Airplane annak a pillanatnak állít emléket, amikor realizáltad, hogy azt az életet éled, amiről gyerekként álmodtál. Vannak még pillanatok, amikor ez az egész hihetetlennek tűnik a számodra?

j-hope: Még mindig hihetetlennek találom, hogy a számaink és a táncunk, amik pusztán élvezetből születtek, ekkora hatást váltottak ki világszerte. A tény, hogy erre senki sem számított, még elképesztőbbé teszi az egészet. Még mindig nem hiszem el, hogy első helyen debütáltunk a Billboard Hot 100 toplistán.

Amikor a korábbi albumokon dolgoztatok, legyen az a Dark & Wild vagy a The Most Beautiful Moment In Life széria, még kamaszok voltatok. Felnőttként visszatekintve ezekre a felvételekre és az elért sikerekre, hogyan változott meg a nézőpontotok arról, amit a fiatalságnak hallania kell a zenén keresztül?

RM: Amikor fiatal voltam, úgy gondoltam a szomorúságot szomorúsággal kell kezelni. Most, hogy kicsit idősebb lettem, rájöttem, hogy ez nem mindig igaz. Az életben szükségünk van a boldogság és a szomorúság, valamint a világosság és a sötétség kiegyensúlyozott kombinációjára ahhoz, hogy képesek legyünk erősödni, fejlődni.

Map Of The Soul: 7 a különböző szintekre fókuszál, amiből az emberi psziché összetevődik, ugyanakkor mélyen kapcsolódik a BTS fejlődéséhez is, ahogy egyre híresebbé váltok. Mennyire volt nehéz megmutatni a globális közönségnek ezt a hihetetlenül személyes oldalát a csapatnak?

j-hope: Az album arra az útra tekint vissza, amit egy héttagú bandaként tettünk meg az eltelt hét évben. Feleleveníti azokat a történéseket, amik azzá tettek minket, akik ma vagyunk és őszintén megmutatja az érzéseinket is. Olyan, mintha kinyitottuk volna az elmúlt hét év nagy és részletes naplóját. Olyannak mutat minket, amilyenek vagyunk – emiatt pedig büszkék vagyunk és szerencsésnek érezzük magunkat, amiért lehetőségünk volt arra, hogy így is bemutatkozhassunk.

Black Swan című dalotok arról a félelmetekről szól, hogy elveszítitek a szenvedélyt, a szeretetet a saját alkotásaitok iránt. Mik voltak azok a pillanatok az életetekben, amelyek ezt a dalt inspirálták vagy ez a félelem inkább a jövőtökkel kapcsolatos?

Jimin: Régebben féltem attól, hogy a munkámba fektetett akaraterő elkopik idővel és attól is, hogy egyszer majd túlságosan belefáradok a sok határidőbe és a kötelezettségekbe, és szigorúan csak munkaként fogok tekinteni erre az egészre.

Az album számos alkalommal idézi a korábbi munkáitokat, mint a Skool Luv Affair, a Wings, a Sea, a Save Me, az O!Rul8,2? És még sorolhatnám. Miért pont a Map Of The Soul: 7 az az album, amivel visszatértetek a kezdetekhez [amivel úgymond körbeértek – szerk.], és miért pont 2020-ban történt mindez?

Jin: Ebben az évben ünnepeltük a debütálásunk hetedik évfordulóját, így miközben ezen az albumon dolgoztunk, visszatekintettünk a közösen töltött évekre. Tettünk egy sétát a múltba, emiatt ez az egész “újraindítás” koncepció nagyon passzolt a projekthez.

A fandomban van egy mondás a BTS-ről: „Akkor jöttetek az életünkbe, amikor a legnagyobb szükségünk volt rátok.” Rám határozottan igaz ez az állítás. Mi a véleményetek erről és a tényről, hogy a zenéteken és a különféle tartalmaitokon keresztül, amit elérhetővé tesztek a világ számára, számos életet megmentettetek?

SUGA: Hallani a rajongóinktól, hogy megváltoztattuk az életünket megváltoztatja a saját életünket is. Megtanultuk, hogy súlya van annak, amit a szavainkkal és a zenénkkel közvetítünk, és hálásak vagyunk érte. Ráébredtünk arra is, hogy bár nagyon szeretjük a zenét, a legfontosabb része ennek a hivatásnak maguk az emberek, akik hallgatnak. Köszönjük a rajongóinknak, hogy meghallgatják az üzeneteinket és a zenénket.

Milyen kép él bennetek ARMY-ról?

V: ARMY azt a fényt jelenti számunkra, ami vezet minket az utunkon zenészekként. Nélkülük nem tartanánk ott, ahol és tudjuk, hogy továbbra is vezetni és motiválni fognak minket, hogy még többet adhassunk a zenénkkel.

RM, egyszer azt mondtad, hogy ha képesek vagytok akár csak egy kicsit is tompítani az emberek fájdalmát 100-ról 99-re, 98-ra vagy talán 97-re is, akkor már érdemes volt az együttesnek léteznie. Milyen érzés, amikor az emberek megkeresnek titeket, hogy elmondják: a dalok, amiket írtatok és előadtok, megmentette az életüket?

RM: Bizonytalan vagyok azzal kapcsolatban, hogy érdemes vagyok-e ilyen hozzászólásokra. Valójában úgy érzem, éppen ezek az emberek azok, akik visszahoztak a szikla pereméről, le egészen 98-97-re, úgyhogy igazából egymást mentjük meg.

Az évek során a zenén kívül számos más projekten dolgoztatok, ami segített abban, hogy jobban megismerjünk titeket: Run BTS!Bon Voyage és az  In The SOOP. Mi motivált titeket arra, hogy útjukra indítsátok ezeket a műsorokat és mit nyertetek belőlük?

Jin: Ezek igazán szórakoztató projektek, amiknek nem csak az a céljuk, hogy megmutassuk a rajongóinknak egy lazább oldalunkat, hanem az is, hogy erősítse a kapcsolatokat a csapaton belül. Ahogy mostanában az In The Soopban is láthattátok, együtt élvezhettük Korea gyönyörű táját és végre tölthettünk egy kis időt egymással sokkal inkább barátokként, mint egy zenekar tagjaiként.

Hogyan tudtok egyensúlyozni aközött, akik a BTS-en kívül vagytok és akiket a képernyőn láthatunk? Mennyire bonyolult fenntartani azt a képet, amit a közönség számára mutattok magatokról?

V: Ha a kép, amit mutatok magamról hamis lenne, biztosan nem lenne egyszerű, de mivel nem az, nincs benne semmi bonyolult.

A növekedésetek robbanásszerű: kis városokból jöttetek és egy kisebb cégnél kezdődött az utatok, de olyan mérföldköveket tudhattok a magatokénak, amiket a tapasztaltabb pályatársaitok sem. Hogyan élitek meg a sikert? Kik a mentoraitok, kik segítenek titeket?

Jung KooK: Egyikünk sem gondolta volna, hogy ilyen sikeresek leszünk, amikor elkezdtük. Ettől olyan nehéz néha elhinni, hogy ez megtörtént. Rendkívül büszkék vagyunk arra, amit elértünk, de tudjuk, hogy sosem szabad eltévesztenünk szem elől azt, hogy miért is vágtunk neki ennek a kalandnak. Előadni és zenét alkotni a mindenünk, és bízunk benne, hogy továbbra is képesek leszünk átadni az üzeneteinket. Különösen hálásak vagyunk Bang elnök úrnak, aki a kezdetektől fogva vezetett minket előre és segített abban, hogy elérhessünk idáig.

Miben rejlik a BTS legnagyobb ereje és mi az, amin továbbra is dolgoznotok kell?

Jung Kook: a legnagyobb erőnk a közöttünk levő kapcsolatban rejlik. A csapaton belüli nyitottság visszatükröződik a zenénkben is az őszinte mondanivalón keresztül, amit a hallgatóinknak adunk át. Mi magunk – mind egyénekként, mind pedig csapatként – vagyunk azok, akiken folyamatosan dolgozni fogunk. Az évek alatt megtanultuk, hogy nem számít milyen keményen próbálkozunk, mindig van hová fejlődni.

Széles körben ismertek vagytok a filantrópiátokról, különösen az UNICEF-fel való együttműködésetekről a Love Myself kampányban. Mikor kezdtetek el részt vállalni jótékonysági feladatokban és hogyan szeretnétek tovább erősíteni azt az üzenetet, hogy fontos (vissza)adni?

RM: Mindig is szerettünk volna pozitív befolyással lenni a világra akár a zenénk, akár a tetteink erejével. Hálásak vagyunk, hogy ennél tovább is mehettünk és lehetőséget kaptunk arra, hogy részt vegyünk egy olyan közös munkában, mint az UNICEF Love Myself kampánya. Ezenkívül hálásak vagyunk ARMY-nak is, akik maguk is számtalan jótékonysági projektben vesznek részt.

Beszéljünk egy kicsit a munkásságotokról és a céljaitokról szóló előadókként. SUGA, producerként és dalszerzőként számos művésszel dolgoztál együtt. Hogyan választod szét a zenét, amit, mint SUGA, a BTS tagja és producere írsz a csapat számára attól, amit Agust D-ként írtál Agust D számára vagy SUGA-ként más művészeknek, mint Epik High, Suran, Heize vagy IU. Van különbség abban, ahogy megközelíted a zenét?

SUGA: A három szerepkör fókusza különbözik egymástól, ebből kifolyólag mindenképpen van különbség abban, ahogy a zenéhez viszonyulok. Csapattagként a BTS harmóniáját tartom szem előtt, Agust D-ként pedig a zene csiszolatlan nyerseségét, amikor pedig más előadókkal dolgozok együtt odafigyelek arra, hogy mi népszerű a zenepiacon.

Korábban ebben az évben írtam egy cikket Agust D filozófiájáról, amiben azt a kérdést tanulmányoztam, hogy mi, rajongók hogyan látjuk Agust D-t és mit is jelent ő a generációnk és a társadalom számára. Mit jelent Agust D a számodra? A katarzis eszközét, a messiást az emberek számára vagy talán valami telesen mást látsz benne?

SUGA: [Agust D] a rengeteg oldalam egyike. Talán még egy pontosabb ábrázolása is annak, aki vagyok. Túl sokat azonban nem gondolok mögé, hiszen tulajdonképpen csak egy eszköz, amit arra használok, hogy szabadon kifejezhessem a gondolataimat.

Kifejezetten szerettem a People c. dalt a D-2-ről, mert az emberiség múlandóságáról szól, különleges figyelmet szentelve annak, ahogyan különféle tapasztalatok hatására emberként megváltozunk. Van olyan aspektusa a személyiségednek, ami az elmúlt években megváltozott vagy fejlődött és amire kivételesen büszke vagy?

SUGA: Mindannyian változunk, de néhányan azáltal, hogy azt mondják, ki kell tartanunk az eredeti szándékaink stb. mellett, azt hirdetik, hogy a változás rossz. A változás a természetünk része, és hiszek abban, hogy a változás jó, amennyiben az pozitív. Örülök, hogy megtanultam így gondolkodni.

Megemlítetted, hogy dolgozol az énektudásodon és tanulsz gitározni is. Mi inspirált erre és hogyan haladsz velük mostanában?

SUGA: egyszerűen csak átfutott a fejemen, hogy szeretnék olyan lenni, mint azok a folk zenészek a ’90-es évekből, akiket hallgatok. Nem akarom lekorlátozni magam egy adott műfajra. Egyszerűen csak szeretnék [jól] énekelni miközben gitározok, amikor idősebb leszek. Ez minden.

V, rengeteg a találgatás a szóló mixtape-eddel kapcsolatban annak a kis töredéknek köszönhetően, amit megosztottál Twitteren. A blues hangzás mellett, ami a klipből jól kivehető, milyen más műfajokat fedeztél fel és mennyire különbözik [a válogatáslemez] azoktól a daloktól, amiket a karriered során már kiadtál?

V: Számos különböző műfajt kipróbáltam mostanában. Különféle stílusokat keresek mélyebb és szélesebb körben, szóval számíthattok mélyebb dalokra és olyan stílusokra is, amiket korábban még nem hallhattatok tőlem.

A művészetek és a fotózás iránti szereteted hatással van a zenédre?

V: Művészet, fényképészet, az aktuális érzéseim – számos dolog inspirál és van rám hatással, és igyekszem mindig leírni, amit az adott pillanatban érzek.

Rendkívüli módon fejezed ki magad mind a változatos hangnemeddel, mind pedig a mimikáddal – előadóként mindkettő az erősséged. Természetes tehetségről van szó vagy sokat kellett gyakorolni?

V: Rengeteget kísérleteztem a mimikámmal. Sokat gyakoroltam és továbbra is folytatni fogom a gyakorlást. Olyasvalaki szeretnék lenni, aki számos műfajban ki tudja fejezni magát.

Jimin, a Friends című dalon V-vel dolgoztál. Olyasvalakiként, aki lélektársként tekint a legjobb barátaira, nagymértékben azonosulok ezzel a számmal. Mennyi ideig tartott megírni? Nehéz volt dalba foglalni ezt a különleges kapcsolatot?

Jimin: A dalszerzői képességeink kicsit még mindig akadoznak, emiatt eltartott egy ideig, mire befejeztük azt a számot. De mindkettőnk számára élvezetes tapasztalat volt a közös munka. Beszélgettünk a közös emlékeinkről és egyesével beleépítettük ezeket az emlékeket a dalba, a végeredmény pedig olyasvalami lett, ami mindkettőnk számára érték.

Van különbség Jimin, az énekes és Jimin, a táncos között?

Jimin: Nem feltétlenül! Én magam sosem választottam el a kettőt egymástól.

A fegyelmezettségedet és a szorgalmadat a rajongók többsége igazán csodálja. Mi hajt a tökéletesség elérésére?

JiminA rajongóink, akik várnak ránk, és az, ha arra a jövőbeli énemre gondolok, aki még jobb előadóvá nőtte ki magát.

Jin, mi ösztönzött arra, hogy az önelfogadás és a bizonytalanság témájával foglalkozz előadóként olyan munkákon át, mint az Epiphany vagy a Love Yourself albumsorozat? Az Epiphany dalszövege kis is mondja: “Én vagyok az, akit szeretnem kellene”. Hol tartasz az önelfogadás felé vezető úton?

Jin: Az önelfogadás és a bizonytalanság olyan témakörök, amikkel őszintén szólva nem akartam foglalkozni. Nem akartam megmutatni a sötétebb oldalamat, de a beszélgetésem a producerünkkel [és elnökünkkel], Bang Si-Hyukkal, sokat segített abban, hogy képes legyek megnyílni. Úgy érzem, sikerült elfogadnom ezt az oldalamat, és megtanultam megérteni és szeretni önmagamat.

Mik a kedvenc műfajaid a zenében, amiket szívesen hallgatsz a szabadidődben? Úgy gondolod, hogy felfedezheted ezeket a csapattal is?

Jin: Legszívesebben popot hallgatok, ugyanakkor ez az a műfaj, amiben a legkevésbé mozgok magabiztosan. Természetesen sokkal inkább ki vagyok téve ennek, miközben csapatként együtt fedezzük fel a popzenét.

Mi az a filozófia vagy mottó, amit a magadénak érzel?

Jin: Élj boldogan.

Folyamatosan újabb és újabb fantasztikus mérföldkőhöz értek. Mi alapján tűzöl ki magad elé új célokat?

Jin: nem igazán gondolkozom rajta sokat. Egyszerűen csak boldog vagyok, hogy megélhetem ezeket a pillanatokat azokkal az emberekkel, akiket szeretek. Carpe diem!

RM, 2018-ban megjelent a második válogatásalbumod, a mono. Sebezhetőség, nyitottság és lágyság jól érzékelhető ezen az albumon, csakúgy, mint a 2015-ben megjelent első válogatáslemezedtől, az RM-től való távolság. Mesélnél egy kicsit a zenéd átalakulásáról, amit a szóló karrieredben tapasztalhatunk?

RM: A színeim és az identitásom teljesen megváltozott már a mono óta eltelt időben is, de akkoriban éppen azt a sötét/komor és monokróm énemet akartam megszólítani. Remélem, bárki, aki hasonló fejezetben jár az életében, erőt tud meríteni belőle.

A “namjooning‘ kifejezés a rajongók között a szinonimájává vált annak, hogy fordítsunk időt önmagunkra és mozduljunk ki a természetbe. Hogyan érzel azzal kapcsolatban, hogy ARMY ezeket a kicsi, kedves elnevezéseket adoptálja és beleépíti a saját életébe?

RM: Nagyon hálás vagyok érte, ugyanakkor úgy érzem, egyfajta felelősséggel is jár. Azért kezdtem zenélni, mert meg akartam osztani a történetemet és pozitív hatással szerettem volna lenni az emberekre, megtiszteltetés jelentene számomra, ha továbbra is megmutathatnám, hogy keményen dolgozok és milyen eredményeket érek el az erőfeszítéseimmel.

Szeretsz könyveket olvasni. Gondoltál arra, hogy írj egyet?

RM: Amikor olvasok, ráébredek, hogy mindenkinek megvan a maga saját kis területe, aminek a szakértője. Hogy fogok-e könyvet írni? Nem tudom, de nem tűnik elképzelhetetlennek valamikor a jövőben, amikor már elég tudást és tapasztalatot gyűjtöttem hozzá.

J-hope, gyakran emlegeted a fiatalabb énedet a művészetedben és akkor is, amikor azokról a nehézségekről beszélsz, amivel szembe kellett nézned. Mi teszi büszkévé a fiatal Jung Hoseokot, ha a ma j-hope-járól van szó?

j-hope: A szenvedélyem és a szorgalmam, hogy elérjem az álmaimat! Semmit sem akartam jobban, mint színpadon állni, úgy gondolom, a lelkesedésem tett azzá, aki ma vagyok.

Blue Side betekintést enged a művészeted egy melankolikusabb, megfontoltabb oldalába. Ez olyasvalami, amit a jövőben szeretnél jobban feltérképezni? Van egy sötétebb oldala j-hope-nak, ami csak arra vár, hogy szabadjára engedd a zenédben?

j-hope: Úgy hiszem, emberekként mindannyiunknak megvan a magunk árnyéka. Hálás vagyok, hogy a zenében egy olyan eszközre találhattam, aminek a segítségével gyönyörűen kifejezhetem ezt a sötétebb oldalt. Szeretnék új dolgokat kipróbálni, új műfajokat felfedezni, amikkel elmondhatom a történetemet. Mindent megteszek, hogy a legjobban előkészüljek hozzá, úgyhogy arra kérlek titeket, várjátok izgalommal.

Jung Kook, úgy hiszem, te vagy megfelelő ember a következő kérdés megválaszolására: mi a legjobb és mi a legnagyobb kihívással járó része az alkotásnak, valami, ami kívül esik a zene határán?

Jung Kook: Először is úgy gondolom, a színesség a legfontosabb és az, hogyan tudod feldolgozni természetesen. Emellett fontosnak tartom azt, hogy felfedezzük az ismerős területek még ismeretlen oldalát és törekedjünk a fejlődésre, ami sosem könnyű feladat.

Milyen média van hatással a filmjeidre?

Jung Kook: Nincsen adott, specifikus média, ami inspirál. Sokkal inkább az idő az, ami befolyásolja a stílusomat. Biztos vagyok benne, hogy ha célzottan kipróbálnék néhány dolgot, látszódna a fejlődés abban, amit csinálok, de jobban szeretem, ha a dolgok természetesen és erőlködés nélkül mennek végbe. Azt mondhatnám, az életem önmagában az inspirációm.

Begin és a My Time egyikei a kedvenc dalaimnak tőled, mert mindkettőben nagyon őszintén vallasz az érzéseidről az életeddel kapcsolatban, amit a BTS részeként tapasztalsz, megélsz. A média figyelme előtt nőttél fel a csapat tagjai mellett. Hogyan tett ez téged azzá, aki ma vagy és reményeid szerint hogyan formálja azt a személyt, aki 10, 20 vagy 30 év múlva leszel?

Jung Kook: A tagok tanították meg nekem, hogy sose alkudjak meg és ők inspiráltak arra, hogy folyamatosan fejlődjek és haladjak előre. A velük töltött idő szilárdan formálta a személyiségemet, az éneklésemet, a táncomat és azt is, ahogy filmezek. Természetesen ARMY az, akitől a legtöbbet kaptam, de az olyan apróságok, mint a beszélgetések, színpadon állni, enni, zenét felvenni, egyszóval mindaz, amiket a tagokkal osztottam meg tesznek azzá, aki vagyok. Úgy hiszem, a jövőben is óriási hatással lesznek majd rám, ahogy haladunk tovább előre.

Milyen érzés volt újra színpadon állni a Map Of The Soul ON:E koncert során? Mit gondoltok, mi a legnagyobb előnye egy ilyen kapcsolatmentes* előadásnak?

(*A cikk írója az ’untact’ kifejezést használja, ami azt jelenti nem szemtől-szembe; a koncert nem volt teljesen kapcsolatmentes, hiszen a fiúk látták és hallották a képernyőn át ARMY-t.)
Jimin: Izgatottak voltunk, hogy újra találkozhattunk a rajongóinkkal az online koncerten. Jobb lett volna, ha személyesen is találkozhatunk ARMY-val, de nagyszerű volt látni és hallani őket a képernyőn keresztül. Megkönnyebbülést jelentett a számunkra, hogy egy kicsit bezárhattuk a távolságot közöttünk és hogy felvehettük a kapcsolatot a rajongókkal világszerte a koncerten, amit a legújabb technológiák segítségével sikerült kivitelezni.

Map Of The Soul ON:E kiváló produkció volt – túlszárnyaltátok magatokat; olyan speciális effekteket használtatok, amiket az élő koncertek során lehetetlen lett volna – ezáltal pedig felejthetetlen élményt nyújtottatok a közönségeteknek még úgy is, hogy nem lehettek ott veletek személyesen. Mi volt a legemlékezetesebb eleme a koncertnek?

V: Nagyon elérzékenyültem, amikor az Inner Child előadása közben láttam ARMY-t és ettől csak még jobban hiányolom őket.

Milyen hatással volt a pandémia az alkotói tevékenységetekre és a következő album munkálataira? Mitől különbözik ez az album a korábbiaktól?

Jimin: A pandémia váratlanul írta felül az eredeti ötleteink egy részét. Ugyanakkor lehetőséget adott számunkra, hogy egy picit hátrébb lépjünk és magunkra is fókuszáljunk, és a zenénkre is természetesen. Az album visszatükrözi azokat az érzéseket, amiket ez a példátlan időszak keltett bennünk. Továbbá sokkal nagyobb szerepet tudtunk vállalni az új album elkészítésének minden folyamatában, mint a fejlesztés, összeállítás vagy a vizuális megjelenés.

Eláruljátok nekünk, miért kapta az album a BE címet? Mit mond majd ez az új éra a BTS fejlődéséről eddig a pontig?

Jin: Ez az album a mi naplónk abból az időszakból, amit éppen átélünk. Az album címe ‘BE‘ a ‘being‘ (létezni, lenni) igét reprezentálja, és az őszinte gondolatainkat és érzéseinket fogja meg, amiket pillanatnyilag foglalkoztatnak. Sok nyugodt, laza számot tettünk az albumra, amit bárki élvezhet, reméljük, hogy az emberek vigaszra találnak az albumban. Úgy hiszem, ez az album lehetőséget ad a számunkra, hogy tovább fejlődjünk olyan előadókként, akik a jelenlegi időket eleveníthetik meg a zenéjükben.

Egy új album megjelenésének a küszöbén vagytok, nemrég ismét a színpadon állhattatok a Map Of The Soul ON:E koncerttel és elképesztő esélyeitek vannak arra, hogy további rekordokat döntötök meg. Milyen gondolataitok vannak így 2020 vége felé közeledve? Bölcs gondolatok a végére?

j-hope: Úgy gondoljuk, mind egyetértünk abban, hogy 2020 nem éppen úgy alakult, ahogy azt elterveztük. Ha nem lenne a jelenlegi helyzet, mi éppen világkörüli turnén lennénk. Cserébe képesek voltunk kiadni a Dynamite-ot, ami elérte a Billboard Hot 100 toplistán az első helyezést. A hullámvölgy során, amit ez a sok fel-le jelentett, rájöttünk, hogy az élet megy tovább, és ez az az üzenet, amit a hamarosan megjelenő albumunkkal át szeretnénk adni. Reméljük, a hallgatóink képesek erőt meríteni az új albumból és képesek lesznek egy kicsit gyógyulni a segítségével.

Hungarmyinfó

Sziasztok! A HungarmyInfón BTS-szel kapcsolatos híreket és fordításokat találhattok. A hungarmyinfóról és a szerkesztőiről többet is megtudhattok az oldalunkon. Örülünk, hogy nálunk jártok, jó böngészést kívánunk: a HungarmyInfó csapata

Megjegyzés küldése