BETEKINTÉS
A BTS ÜGYEleteIBE ÉS AZ ELŐTTÜK ÁLLÓ KIHÍVÁSOKBA
[2021.08.26.]
Miközben a BTS a katonai szolgálatról és a
nyomásról beszél, amit mind az országuk, mind az ügynökségük felől éreznek, a
csapat megnyílik a kiégéssel és a jövőjével – valamint a hihetetlen sikerük
mögött húzódó vitával kapcsolatban.
A HYBE Szöulban található új székhelyének
folyósóján már messziről ki lehetett hallani a kristálytiszta falzettet a
távoli lépések és pusmogás hangjai közül, ami a bombasikerű K-pop csapat, a BTS
nyári slágerének, a Butternek a kórusát énekelte – ez a kislemez vezette idén a
leghosszabb ideig a Billboard Hot 100 toplistát. Ahogy a hangok közeledtek, egy
tucat ember haladt tovább, mindannyian arcmaszkot viseltek.
Amíg a világ legnépszerűbb fiúbandája meg nem
jelenik néhány perccel később, nehéz felismerni, hogy a folyosón látott
tucatnyi ember a BTS volt, a menedzsmentjük öt tagjával kiegészülve. A BTS
minden tagja meglepően hétköznapi ruhát visel – nagyméretű pólót és nadrágot,
és mezítláb vannak a szandáljaikban – és inkább főiskolás srácoknak tűnnek,
akik a kollégiumba tartanak. Egymást ugratják az előző éjszakából megmaradt
másnaposság és az alkohol hatása miatt, ami a bőrükön is meglátszik – egy
átlagos téma a fiatalság körében errefelé.
Amikor a csapat hét tagja – Jin és SUGA (28),
j-hope (27), RM (26), V és Jimin (25) és Jungkook (23), a titokzatos folyosói
énekes – helyet foglal és elkezdi megválaszolni a kérdéseket, már látni és
hallani a veterán popsztárokat. Összecsukható székeken ülnek egy színpadon –
ahol a fehér felszínen látni lehet a cipők nyomait, ami egy mostanában
közvetített, a The Tonight Show Starring Jimmy Fallon műsorában
tett vendégszereplésükből maradt vissza. Udvariasan, ékesen és olyan
meggyőződéssel beszélnek, amiből csak úgy sugárzik az a szerény karizma, amivel
rajongók millióit vonták a bűvkörükbe, akik szinte áhítatos szenvedéllyel
támogatják őket.
– Nem vagyunk különleges emberek – a tálunk kicsi –
mondja a rapper, SUGA, a csapat könyvkukaca a koreai kifejezést használva, amivel
a képeség hiányát vagy a kicsinyességet írják le. – Rizses tányér méretű srácok
vagyunk, akik túl sok mindent kapnak. Túlcsordul.
(Ami azt illeti a koreai nyelvben több mindent is találunk, aminek köze
van a rizses tálhoz/tányérhoz.
“Egyszerű tál”: a személyt jelöli és arra használják, hogy leírják
valakinek a természetes képességeit. A tál anyaga és mérete azt mutatja, hogy
mit képes valaki kezelni akár fizikailag, akár mentálisan. Ha valaki egy kis
tálhoz hasonlítanak, jelentheti azt, hogy kicsinyesek, mivel a tál olyan kicsi,
hogy a kis dolgok nagynak látszódnak benne. Ha valakinek viszont “nagy a
tálja”, könnyen átnézhet az apró, triviális dolgok felett.
“Rizses tál”: ez a metafora nem csak a tálra, hanem a tartalmára
fókuszál, az étel (vagy a hiánya) a megélhetést jelöli. Pl. nagy tálba sok
minden fér.
대기만성 – “Sokáig tart elkészíteni
egy nagy tálat.” Jelentésben leginkább erre hasonlít: Róma sem egy nap alatt
épült. Azaz, a siker nem jön egyik napról a másikra.)
– Igazán megéreztük a nyomást –
szól közbe V.
– 2017. óta igyekszünk elkerülni, hogy magunkat
dicsérjük, mert tartunk attól, hogy visszaüt – teszi hozzá RM, a csapat
vezetője és legtöbbször a szóvivője is. – Folyton a karmára gondolunk.
RM elmondása szerint ez az önkritika valamiképpen a
BTS koreai DNS-ének része. Másrészt viszont annak is az eredménye, hogy a BTS
világhírű szupersztárrá nőtte ki magát és szokatlan befolyással rendelkezik – a
csapat pedig elsőként vallja be, hogy ez számukra is meglepetést okozott. PSY
2012-es slágerét, a Gangnam Style-t követően a korai 2010-es években
több K-pop előadó is magára tudott vonni némi figyelmet a tengerentúlon, de
egyiküknek sem sikerült még a közelébe sem jutni annak, amit az a dal elért.
Senki sem gondolta, hogy egy olyan kevés pénzből gazdálkodó ügynökség
fiúcsapata, mint amilyen a Big Hit volt – most már HYBE, tavaly
októberben pedig tőzsdére is ment – meg tudja hódítani a zeneipart világszerte.
– Egy kis ügynökségen keresztül debütáltunk – mondja SUGA. – Az álmom
sosem volt hatalmas.
2014-ben a BTS ingyen jegyeket osztott Los Angeles
utcáin, hogy mintegy 200 fő előtt léphessenek fel a nyugat-hollywoodi Troubadouron.
Három évvel később a 2017-es Billboard Music Awardson – amikor a csapat
elmondása szerint először tapasztalták meg az amerikai rajongók erejét
– megnyerték a Top Social Artist kategóriát és véget vetettek Justin
Bieber hat évig tartó győzelemsorozatának. A következő évtől a BTS
stadionokban adott teltházas koncerteket világszerte, és rendszeresen
rekordokat döntött meg: öt albummal is elsők lettek a Billboard 200
listán 2018 óta, a Beatles sikere óta (1966-68) ők vitték ezt véghez a
leggyorsabban; öt számmal hódították meg a Billboard Hot 100 listát
kevesebb mint egy év alatt, Michael Jackson 1987-88-as teljesítménye óta ők
voltak a leggyorsabbak itt is; és több zenei videójuk nézettsége meghaladta az
egy milliárdot. Az első K-pop előadók, akiket Grammy-re jelöltek, és a csapat
már négy BBMA-díjat nyert az év elején. Az IFPI szerint a Map of the Soul: 7
című albumjuk a legnagyobb eladást produkálta az egész világon a tavalyi évben,
és az azt követő BE pedig a negyedik legnagyobb eladású album lett annak
ellenére, hogy csak november végén jelent meg.
A BTS nemzetközi berobbanása mellett a HYBE is
átalakult. Egy hónappal a márciusi arculatváltást követően a vállalat 1,05
milliárd dollárt fizetett ki, hogy megvegye az Ithaca Holdings-ot
Scooter Brauntól – és egy kicsi, 10 milliárd koreai won értékű (ami 9,3 millió
dollárnak felelt meg akkor, 2011-ben) ügynökségből egy olyan vállalatóriássá
nőtte ki magát, ami nagyjából megezerszerezte az értékét (9,5 milliárd dollár).
A BTS tagjai multimilliomossá váltak a HYBE részvényeiknek köszönhetően,
fejenként közel 20 milliárd wonnak (17 millió dollár) megfelelő részvénnyel rendelkeznek.
– Miközben idősebbek lettünk, kiszélesedett a
látókörünk – mondja Jin, az énekes, aki gyakran világszerte
jóképűként mutatja be magát, amit a rajongók fülsüketítő kiabálása
követ.
– Nem hagyhatod figyelmen kívül a tapasztalataidat
– teszi hozzá j-hope, a csapat vezető táncosa és egyben legjókedvűbb tagja. –
Amikor 20 évesek voltunk, vakmerők voltunk. Csak mentünk előre és nem igazán
néztünk körül. Már sokkal megfontoltabbak vagyunk.
– Lenyugodtam – mondja Jimin. – Sokkal több mindent kell átgondolnom
magamban.
A hét férfinek jócskán akad min gondolkodnia
ezekben a napokban. Dél-Korea kulturális nagyköveteiként annyira megnőtt a
jelentőségük, hogy tavaly decemberben az ország kormányzása még egy törvényt is
módosított, amire azelőtt még nem volt precedens, ez pedig lehetővé tette a
csapat számára, hogy harminc éves korukig várhassanak a bevonulással. (Ezt
megelőzően 28 év volt a a felső korhatár a kötelező katonai szolgálat
megkezdésére.) 2022 végén Jin 30 éves lesz, emiatt pedig a BTS-nek egy hosszú
periódussal kell számolnia, amikor legalább egy
tag nem lesz elérhető – ha pedig mindannyian egyszerre vonulnak be, ahogyan azt
egy dél-koreai pénzügyi elemző megjósolta, a csapat egy 18 hónapos szünetre
mehet. (18 hónap a szolgálat minimális ideje.)
A HYBE számára mindez meglehetősen kedvezőtlen. A
BTS generálja a vállalat bevételének jelentős részét, nagyjából a 796,3
milliárd won (680 millió dollár) 85%-át ők pörgették be 2020-ban. A HYBE ugyan
elkezdte szélesíteni a a tehetségekből álló portfólióját – új K-pop előadókat
szerződtetett le és a következő évtől kezdődően együtt fog dolgozni a Universal
Music Grouppal (UMG) egy amerikai bázisú, fiúcsapatokról szóló tehetségkutató
műsoron – az azonban nem világos, hogy képes lesz-e bármi is átvenni a BTS helyét
a vállalat mérlegében.
Ez már önmagában is jelentős nyomást jelent,
emellett azonban mind a csapatot, mind pedig az ügynökséget górcső alá veszik a
BTS sikerei miatt, amiket mostanában a toplistákon elért, és amiről rivális
előadók rajongói azt mondják: manipuláció eredménye és ellentétben áll a listák
céljával, hogy hitelesen kiemeljék a világ legnépszerűbb előadóit. Miután
a Butter és az Ed Sherannel közösen írt Permission to Dance a Hot 100 lista élén debütált,
amit a Butter kilenc héten keresztül uralt egyfolytában, néhányan megjegyezték,
hogy a csapat rajongói, akiket ARMY néven ismernek, a közösségi médián
szerveződnek és különféle taktikákat használnak, például nagy mennyiségben
vásárolják meg a fizikai albumokat és koordináltan vásárolják a digitális
kiadásokat, hogy befolyásolják a teljesítményt a toplistákon.
A HYBE és a BTS is visszautasítja azokat a vádakat,
miszerint a toplisták manipulálásából ered a csapat sikere. A BTS tagjai azt
mondják, elfogadják, hogy a hírnevük eléri majd a tetőpontot és egyszer majd
eltűnik – végtére is a BTS már túl van a K-pop csapatokra jellemző hétéves
élettartamon az iparban. Eközben a vad sikerük következtében sokan kalkulálni
kezdtek az iparban. Az, hogy a BTS képes lesz-e továbbra is mozgósítani a
rajongói tábort globális szinten hosszútávon – és hogy más előadók képesek
lesznek-e leutánozni – nem csak a BTS és a HYBE jövőjét fogja eldönteni, hanem
meghatározza azt is, hogy mit hagynak hátra örökségként.
– A HYBE nagyon okos volt, amiért megértette, hogy
a zene jövőjének meg kell vizsgálnia a jelent – hogy az emberek a zenét
használják arra, hogy meghatározzák az azonosságukat – mondja Mark Mulligan
zeneipari elemző az MIDiA Research tanácsadásán. – A streamek megemelkedése az
elmúlt években – teszi hozzá –, meggyengítette az érzelmi kapcsolatot az előadó
és a fogyasztó között.
– Koreán kívül, az Egyesül Királyságban és az
Egyesült Államokban akkor, amikor a BTS dalai elsősorban még koreaiul szóltak,
tinédzserek egy teljes generációja létezett, akik egyszerűen csak érezték, hogy
van egy lyuk a zenei lelkükben. Tudták, hogy valami hiányzik, de azt nem, hogy
mi. És akkor, hirtelen, felbukkant a BTS, és azt gondolták: “Ennek van értelme.
Elmondhatom, ki vagyok azáltal, hogy ennek a csapatnak a rajongója vagyok”.
Egyelőre még nem tudni pontosan, hogy néz ki a BTS jövője és miről
fognak a leginkább emlékezni róluk – különösen a csapat számára jelent továbbra
is rejtélyt.
– Amikor véget ér a történetünk, tisztább lesz.
Amikor a por leülepszik és lelépünk az emelvényről, meg fogjuk tudni mondani –
mondja RM. – Jelenleg egy forgószél magjában állunk. Nem hiszem, hogy mi vagy
akárki más tudna bármi pontosat mondani.
Akár élőben lépnek fel, akár az egyik színpompás videójukban, a BTS
mindig egyfajta kedélyes könnyedséget mutatott: hibátlan tánc, egyenletes élő
ének, tökéletesen kalibrált harmóniák. Ám ahogyan azt a tagok mondják, néhány
éve már nem egyszerű a BTS-nek lenni.
Ez senkit sem ér váratlanul, aki figyelemmel követi
őket. Még 2018-ban, miután megnyerték a nagydíjat az évvégi Mnet Asia Music
Awardson, a BTS legtöbb tagja könnyekben tört ki a színpadon és Jin bevallotta:
abban az évben gondolkodtak azon, hogy feloszlatják a bandát, mert nem bírták
az érzelmi terhet. Visszaemlékezve arra a pillanatra, a csapat azt mondja:
sosem volt igazán komoly a szándék a feloszlás mögött, de azt elismerték, hogy
a tagok kiégéstől szenvedtek.
– Korábban havonta kaptunk egy naptárt, 28,5 nap munkával volt tele –
mondja Jin.
Kimerítő, de a K-pop csapatok beosztását tekintve
nem egyeülálló. Az Mnet megjelenésükkel megegyező évben a szerződésük
megújításának tárgyalásai alatt kaptak egy egyhónapos szünetet a következő
évre, az első igazi szünetet azóta, hogy leszerződtek az ügynökséghez
gyakornokként.
– Fáradságos volt a felfelé vezető út. Nem volt jó
hatással az egészségemre, és úgy érzem, beletettük a teljes fiatalságunkat és
még annál is többet – mondja a vezető vokalista, Jung Kook.
Dél-Korea – egy hazaszerető nemzet, ami egy kicsi
államként látja magát a szuperhatalmak, mint az Egyesült Államok, Kína és
Oroszország közé szorulva – számára a győzelem ideája egy nemzetközi színpadon
mindig is extrém jelentőséggel bírt. Emiatt a tény, hogy egy koreai előadó, aki
koreai dalokat ad elő, képes volt olyan sok embert megmozgatni a saját határain
túlnyúlóan, a nemzeti büszkeség egyik meghatározó forrásává vált – és olyan
nyomást helyezett a BTS-re, ami túlmutat minden más kulturális exporténál.
Történelmi jelentőségű volt, amikor dél-koreai
védelmi minisztérium decemberben bejelentette, hogy engedélyezni fogja a
popsztároknak, hogy elcsúsztassák a katonai szolgálat megkezdését és tovább
folytassák a karrierjüket – a meglehetősen szigorú követelménynek csak a BTS
tesz eleget ezidáig. A törvény jelenleg csak egyes atlétáknak, klasszikus
zenészeknek és táncosoknak ad felmentést. Bár a BTS nem kapott teljes
felmentést, világosan látszik az utalás arra, hogy milyen fontossá vált az
ország „puha eszközei” szempontjából.
(„puha eszköz” = Soft power: a kifejezés lényegében azt jelenti, hogy mennyi
képes egy ország nem katonai eszközökkel biztosítani a gazdasági, politikai
érdekeit.)
Július vége óta a BTS az Elnöki Különmegbízott a
Jövő Generációért és Kultúráért – Moon Jae-in miniszterelnök nevezte ki őket és
diplomata útlevelet is adott a csapatnak. Ez a státusz a COVID-19 oltásra várók
listájának élére tolta a csapatot – ami valódi privilégiumnak számít egy olyan
országban, ami hiánnyal küzd – és szeptemberben a csapat várhatóan jelen lesz
az ENSZ Közgyűlésén, már harmadik alkalommal.
– Azt várjuk a BTS-től, hogy segítsék a nemzetünk
presztízsének növelését vezető hatalomként egy COVID utáni korszakban –
nyilatkozta az elnöki iroda, a Kék Ház, akkoriban.
A HYBE-nak is megvannak a maga elvárásai a BTS-szel
szemben. 2019 óta – amikor a HYBE legutóbbi tájékoztatója szerint a BTS
termelte ki a bevételek 97,4%-át – a vállalat bővíteni kezdte azokat a bevételi
forrásait, amelyekhez nincs szükség a BTS aktív részvételére (merch,
videójátékok). A tájékoztató szerint 2022-től a HYBE legalább hat új csapat
debütálását tervezi, ezzel készül fel arra, amikor lejár a BTS szerződése
(2024-ben). Ennek ellenére a HYBE vezetősége és a BTS is azt mondja, hogy nincs
nincs végleges terv arra vonatkozóan, hogyan kezelik a csapat közelgő katonai
szolgálatát.
Ami akár pénzügyi érvágáshoz is vezethet – és a BTS
látszólag maga is tisztában van azzal, hogy a csapat sikerei segítenek abban,
hogy csökkentsék ennek a lehetőségét.
– Amikor nézed az Olimpiát látod, hogy milyen
keményen dolgozott minden atléta, hogy kijuthasson. A közönség azonban érmeket
akar, nem? – mondja SUGA. – Ez nem olyasvalami, ami meg fog változni, akárhogy
is beszélünk róla. Egyszerűen csak szeretnénk jók lenni azoknak az embereknek a
szemében, akik szeretnek minket. Ez marad meg hosszútávon.
Különösen, ha azok az emberek teszik ki ARMY-t.
Virtuálisan minden nagyobb popsztár egy hűséges
rajongói táborra támaszkodik, akik összefognak, hogy megvegyék és streameljék
az utoljára megjelent tartalmat. ARMY azonban teljesen új szintre emelte ezt a
normát.
– Ez egy küzdelem eredménye, és nem akarok elnézni
efelett – mondja RM a csapata sikeréről. Nem arra utal, hogy a csapat mennyit
vesződött a színfalak mögött, hanem arra, hogy ARMY milyen sok munkát fektet
abba, hogy a dicsérete tárgyai a világ és a toplisták élén maradjon.
Shin Cho, a K-pop és J-pop részleg vezetője a
Warner Music Groupnál, azt mondja, ez a K-popra jellemző rajongói kultúrához
vezethető vissza, ami mindent megtesz azért, hogy az, akit támogatnak, megkapja
a mainstream figyelmet.
– A rajongók mindent megtesznek, amit csak tudnak,
hogy megcsinálják a sikersztorit – mondja Cho.
A kérdés, hogy mennyit is hajlandók tenni ezért a célért, mostanában
került fókuszba.
Szabályokat követő módszereket alkalmazva ARMY
már rég megtalálta a kiskapukat a zenei toplisták előírásai között – ideértve a
Billboardét is –, hogy megnyomják a BTS kislemezeinek teljesítményét. A
Billbobard szabályai például lehetővé teszik, hogy az emberek egy bizonyos
számban vásárolhassák meg az albumok és kislemezek különböző verzióit hetente,
és azok a vásárlások – verziónként nézve –, amelyek túllépik ezt az előre
meghatározott határvonalat, nem számítanak bele az előadó heti eladásaiba vagy
a listás helyezésébe. Egy K-pop csapat, mint a BTS is, általában több verziót
is kiad egy adott kislemezből – digitális és fizikai verziókat is ideértve –
ami több eladást tesz lehetővé fogyasztónként. (A Butter például hat digitális
és két fizikai kislemez verzióban jelent meg.) Twitteren, ahol a BTS követőinek
száma eléri a 38 milliót, a rajongók, akik ARMY nevében járnak el, segítséget
kérnek ahhoz, hogy egyes kislemezeket megtoljanak azokon a napokon, amikor a
legnagyobb befolyásuk lehet a toplistára.
Mialatt más kislemezek, amelyek a Hot 100-on
szerepelnek, általánosságban a streamekre támaszkodnak a súlyozott pontjaik
többségéhez (amit a rádiós lejátszás, majd pedig az
eladás követ), a BTS toplistákat meghódító teljesítménye júliusban a Butterrel
nagyrészt az eladásokból származott, aminek a jelentős része a BTS saját
webáruházán keresztül zajlott, tartják olyan források, amelyek ismerik a
helyzetet. Az a webáruház, mondják, nem ismeri fel a korábbi vásárlásokat vagy
limitálja, mennyi példányt vehet meg egy rajongó, nem úgy mint az iTunes, ami
megjegyzi, ha valaki már megvásárolta korábban.
Míg más előadók rajongói is azokat a
vásárlásokat preferálják, ahol közvetlenül a fogyasztónak adják el a termékeket
(azaz nincs szükség harmadik félre, pl. viszonteladókra, ahhoz, hogy megkapják,
amit szeretnének,) az eladások hosszútávú fenntartásához, és használtak hasonló
taktikákat, mint az ARMY-k, egyiknek sem sikerült megközelítenie azt a
hatékonyságot vagy szervezettséget, mondják ugyanazok a források. Idén nyáron,
amikor a Butter és a Permission to Dance összesen tíz héten át uralta a Hot 100
toplistát, olyan művészek rajongói, mint Dua Lipa vagy Olivia Rodrigo,
akiknek a kislemezeit kirekesztették az első helyről ebben az időszakban,
elkezdték csalásnak nevezni ARMY tevékenységét.
A július 24-i toplistán, a Permission to Dance
első helyen debütált 140,100 összesített eladással az MRC adatai szerint, a
Butter pedig visszaesett hat helyet és hetedik helyen kötött ki, míg
Rodrigo good 4 u-ja megtartotta a második helyet. Ezt követően
valami meglehetősen szokatlan történt: a Butter átugrotta Rodrigót és a
többieket és visszatért az első helyre, és helyet cserélt a Permission to
Dance-szel, ami a hetedik helyre csúszott.
Rodrigó rajongói szerint ez nem a véletlen
műve. @scrappyseal, aki szintén észrevette a cserét, azt írta az egyik tweetjében,
hogy a BTS-nek 0 GP támogatása volt a közvéleményben, de egy igazi
bombasiker a közvélemény támogatásával marad fent. Egy másik
felhasználó, @lipaanostalgia, aki mind Rodrigo, mind pedig Lipa rajongója, azt
írta a BTS-ről, hogy olyan módszereket használnak, ami csalásnak tekinthető, a
rajongók pedig manipulálják a toplistákat és nagytételben vásárolnak.
Az kijelenthető, hogy ARMY közösségi
finanszírozása legendás szint közelében van ezen a ponton. A
számlaegyenlegekről és a nagy tételű vásárlások nyugtáiról készült
képernyőképek alapján, amiket a Billboard átnézett, jól látható, hogy a BTS
rajongói a PayPalt használják arra, hogy pénzt gyűjtsenek ARMY-tól világszerte,
amit felhasználva olyan vásárlásokat tudnak lebonyolítani, amelyek beleszámítanak
az amerikai eladásokba.
“ARMY, HOL VAGYTOK?” – kérdezte @borakore52
egy augusztus 5-i tweetjében. – “Összesen 448, 16 PTD plusz 24 Butterből álló
szettre van elég [pénzem]. Ha nem is tudjátok megvenni most [azonnal], csak
később, jelezzétek a kéréseteket amilyen gyorsan csak tudjátok!”
Néhány szervezkedő ARMY pénzvisszatérítést
ajánl fel más rajongóknak a vásárlásért cserébe. Az nem tisztázott, honnan
származik ezeknek a vásárlásoknak a forrása, a BTS néhány rajongója pedig
aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy több információt adjanak ki a
módszereikről.
“Úgy érzem, szükség lenne arra, hogy kicsit
diszkrétebbek legyünk az idővonalon azzal kapcsolatban, amit csinálunk és
ahogyan.” – írja @RafranzDavis augusztus elején a pénzgyűjtés alatt. – “Idegesítő,
de kösz mindenkinek, aki megérti.”
(Az MRC Data egyik standard eljárása, hogy
minden gyanús toplistás tevékenységet kivizsgál. A Billboard nem engedné, hogy
egy előadó vagy a kiadója/menedzsmentje finanszírozzon eladásokat, amelyek a
toplistás teljesítménybe beleszámítanak.)
Ezek az erőfeszítések hozták fel a csapat
kislemezeit, így képesek voltak a listák elejére kerülni annak ellenére, hogy a
kortársaihoz képest a BTS gyengébben teljesít a rádiós lejátszások és a
streamek terén.
– Ez egy fair kérdés – mondja RM azokról
az állításokról, miszerint ARMY tevékenysége a toplisták manipulálásának
számít. – Azonban, ha a Billboardnál beszélgetések folynak arról, hogy mit
kellene az első helyezésnek reprezentálnia, akkor rajtuk áll, hogy
megváltoztassák a szabályokat és nagyobb hangsúlyt fektessenek a streamelésre a
ranglista felállításánál. Nem tudom, hogy jogos-e azért bírálni a rajongóinkat,
amiért fizikai eladásokkal és letöltésekkel lett meg az első hely… Úgy tűnik,
mintha könnyű célpontok lennénk csak azért, mert fiúcsapat vagyunk, mert K-pop
előadók vagyunk, és amiért ilyen hűségesek a rajongóink.
Amikor arról kérdezték, hogy a HYBE maga
szervezi-e a rajongókat a toplisták manipulálására, Shin Young-Jae – a BTS
kiadója, a HYBE alá tartozó Big Hit Music elnöke – nevetve válaszol.
– Hát nem lenne nagyszerű, ha meglenne
bennünk a képesség, hogy az ilyesfajta dolgok mögötti nagy koponyák legyünk? –
mondja. – Megértem, hogy van olyan (BTS-hez kötődő) fejlődés a piacon, ami
fejtörést okoz néhány ember számára. Azt viszont kétlem, hogy az államokbeli
piacot meg lehet hódítani pusztán letöltésekkel. A meglátásunk szerint a dal
hatását számos módon érzékelni lehet, és büszkék vagyunk erre a teljesítményre.
Ennek ellenére úgy tűnik, a HYBE mindent
megtesz azért, hogy közel tartsa magához a BTS rajongóit. Az elmúlt években a
vállalat népszerűsítette a Weverse nevű platformját, ahol a sztárok és
rajongóik szöveges és videóbejegyzéseket tölthetnek fel, egyéb exkluzív
tartalmak mellett, anélkül, hogy szükség lenne hozzá a YouTube-ra vagy a Twitterre.
A bevételi jelentésükben, ami a 2021-es év első feléről számol be, a HYBE azt
mondja a Weverse-ről, hogy nem csak megerősíti és megszilárdítja a rajongói
közösséget, hanem elősegíti azt is, hogy hosszútávon megtartsák a rajongókat
azáltal, hogy otthont biztosít a rajongók közötti közösségi tevékenységeknek.
Kiegészítésként azt is hozzátették, hogy a HYBE maga direkt bevételeket
szerez a merch termékek és a kiadott tartalmak megvásárlása után.
A HYBE továbbá fő befektetővé vált a Fave-ben,
egy közösségi platformon, ahol a rajongók kapcsolatba tudnak kerülni egymással.
ARMY augusztus 18-tól csatlakozott a rajongói táborok közé. A CEO és alapító
Jacquelle Amankonah Horton szerint a HYBE különösen érdeklődik a Fave piactere
iránt, ami lehetővé teszi a rajongók számára, hogy egyedi termékeket
készíthessenek és árusíthassanak az előadókról.
– Felismerték, hogy a rajongók
érdeklődnek egymás iránt, szeretnének együtt lógni, és lehetőség van arra is,
hogy pénzt keressenek a rajongók( munkái)ból – mondja Amankonah Horton. – Azt
gondoltam, sokat fogok tanulni tőlük, mert Keleten igazán bejött, amit a
rajongóikkal csinálnak. Azt mondták erre: “Nem, te bővíted ki a mi üzleti
modellünket, mert megérted és jól használod a rajongók közötti kapcsolatot.”
Noha még mindig fejlesztés alatt vannak, az,
hogy a HYBE közreműködik olyan platformok működésében, mint a Weverse vagy a
Fave, egy új sémát alakíthat ki az iparban a rajongók bevonását illetően. A
stratégiai partneri kapcsolat a HYBE és a UMG között már most ahhoz vezetett,
hogy fiatal tehetségek, mint Gracie Adams vagy Jeremy Zucker megjelenjen a
Weverse-en. A Blackpink az egyik példa arra, hogy már rivális ügynökségek
előadói is beregisztráltak Weverse-re.
Előadókat találni viszont, akik szeretnének
olyan kapcsolatot kialakítani a rajongóikkal, mint a BTS is, kihívás lehet.
A BTS azt mondja, sosem mentek el a díjátadókat követő partikra az
Egyesült Államokban. Helyette inkább mindig visszamentek a hotelbe és felmentek
V-Live-ra – egy alkalmazásra, ahol élő online közvetítéseket lehet
tartani és most már egyesült a Weverse-zel –, hogy együtt ünnepeljenek
ARMY-val.
– Számunkra ez olyan, mint egy
szertartás – mondja RM.
A BTS már a 2013-as debütálásukat megelőzően
is élő közvetítésekkel tartotta a kapcsolatot a rajongóikkal, amikor az emberek
még az első 4G LTE okostelefonjaikat vették, mondja Lenzo Yoon, a HYBE America,
a vállalat amerikai részlegének társ-CEO-ja. Yoon már nagyon korán felvetette
és menedzselni kezdte a videós kapcsolattartást.
Manapság a pillanatok, amiket a BTS megoszt
ARMY-val heti több alkalommal is – legyen szó egy mérföldkőről a karrierjükben
vagy valami teljesen mundénről – több milliók figyelmét vonzzák magukra. Az élő
előadások után, mondják a rajongók a Billboardnak, e-maileket kapnak, amiben arról
kérdezik őket, hogy mi tetszett nekik a fellépésben és mi nem.
Tavaly a BTS-nek olyasmit kellett megtennie,
amire a tagok évek óta nem számítottak: közönség nélkül kellett előadniuk.
A koronavírus kitörése utáni pandémiában a
csapat egy élőben közvetített, fizetős koncertsorozatot mutatott be, ami közel
190 ország és régió kétmillió nézőjét vonzotta be. Az élő közönség hiánya így
is sokként érte őket.
– Nyugtalanító volt, amikor arra
vártunk, hogy felemelkedjen a függöny, de amikor kimentünk a színpadra csak a
videókamerákat láttuk ott, ahol a közönségnek kellett volna lennie – mondja
Jimin. – Tudom, hogy hálásnak kell lennem, amiért egyáltalán lehetőségünk volt
előadni, de fájdalmas volt.
Hirtelen, a popzene legkivételesebb csapata is
pont olyan volt, mint bármelyik másik előadó, akinek a tervei bizonytalan időre
felborultak. A tagok magányosak voltak, és váratlanul érte őket a hirtelen
változás a jól megszokott tempójukban.
– Lehúzta az energiánkat és megtörte a
lelkesedésünket – mondja RM.
– Igazán komolyak voltak a gondolataim
mostanában – vallja be SUGA. – Már másfél éve nem léphettünk fel, nem tudtuk
tenni a dolgunkat.
– A gondolataim mostanában sokkal
szétszórtabbak, mint általában – teszi hozzá j-hope. – Néha azt érzem, hogy
szükségem van egy kis időre. Máskor pedig arra, hogy menjek tovább.
V, aki érzékenynek nevezi magát azt mondja,
hangulatingadozásai vannak, visszaemlékszik arra, hogy a csapat már két éve
tervezi a turnét – de a várakozás még hosszabbra nyúlik:
– Felzaklatott, hogy hagytam, hogy ezek
az érzések bántsanak és kínozzanak; hogy kiabáljanak bennem. (Hozzáteszi, azért
írta meg a Blue & Grey című számot tavaly, hogy mindezt kiadhassa
magából.)
A 2020-ra tervezett világkörüli turné helyett
a BTS valami teljesen váratlan helyre irányította a figyelmét: teljesen angolul
kezdtek énekelni. Három kislemezük jelent meg angolul (Dynamite, Butter és a
Permission to Dance), melyek mindegyike elérte az első helyet; a Dynamite és a
Butter mainstream rádiós lejátszást is kapott – a csapat első igazi crossover
sikere a popzenében, az első alkalom, amikor egy teljesen koreai csapatnak a
Billboard Mainstream Top 40 Airplay listájának első tíz száma közé
sikerült betörnie. A BTS tagjai azt mondják, nem értettek mindannyian egyet
abban, hogy az angol jó választás volt. A BTS és a HYBE vezetősége sem
bocsátkozik részletekbe, de Shin a Big Hit Musictól azt mondja: a
megbeszélések ennek ellenére barátságosak voltak.
– A véleményem szerint ez is azt
bizonyítja, hogy a csapat erős, képesek voltak kedvező eredményre jutni és
figyelembe vették az ügynökség igényeit is – mondja.
RM nem volt odáig az ötlétért, de azt
elismeri, hogy szükség volt rá ahhoz, hogy fenntartsák az izgalmat a pandémia
alatt.
– Nem
volt más alternatíva – vallja.
Jin beismeri, hogy először furcsa érzés volt
(csak) angolul énekelni, és azt mondja, hogy a koreai ábécével kellett leírnia
a skicc/vezető felvételen* hallható kiejtést, hogy le tudja utánozni.
– Az
angol, amit tanultam teljesen eltér attól, ami a dalban hallható – magyarázza.
– Mindent ki kellett törölnöm hozzá a fejemből először.
(Guide track= sajnos nem ismerem a pontos magyar
kifejezést rá és nem sikerült rátalálnom sem, de hogy pontosan értse mindenki,
miről van szó és ne ússzon el rajtam a dolog: ez egy átmeneti, alap felvétel,
ami segíti a szerzőket a dal befejezésében, egyfajta vázlat, ahol felveszik a
vokális részeket és az instrumentális részek egy részét a dalhoz; nem kell
precíznek lennie, ezeket a részeket később újra fel tudják venni, amikor a dal
többi része is elkészült.)
Egyelőre – mivel Koreában továbbra sem lehet
élő fellépéseket tartani és a napokban a turnéjukat is hivatalosan törölték a
pandémiához kapcsolódó logisztikai nehézségek miatt – a BTS egy ismerős rutinra
tért át: szinte minden napot együtt töltenek. Ugyanakkor van egy csavar is, ami
sokkal pihentetőbb a szokásosnál – a 9-től 7-ig tartó munkaidő.
– Nagyjából tíz év után egy viszonylag
tiszta határvonal húzódik a munka és az élet között – mondja RM.
– Ez valószínűleg
az egyetlen jó dolog – fűzi hozzá Jimin. Továbbra is COVID idők járnak.
Jung Kook azt mondja, építő kritikákat olvas
az interneten, hogy motiválja magát, és továbbra is „folyton gyakorlom az
éneklést, akár egy párnába is, amit az arcomba húzok, amikor egy hotelszobában
vagy otthon vagyok”.
Akármilyen zenét is adnak ki legközelebb, a
csapat tagjainak kevés mondanivalója van erről. Egyedül RM beszél arról, hogy
milyen szándékai lehetnek jelenleg a BTS-nek – és egy, az ipart megváltoztató
dominancia a szülőhazájukon kívül nem szerepel a
terveik között. Elismételte azt, amit néhány éve már igyekszik kihangsúlyozni:
a csapatnak meg kell tartania a „kívülálló” státuszát és megtartani a
dalszövegeiket elsősorban koreainak.
– Nem hiszem, hogy valaha is az
államokbeli mainstream részei lehetünk, és nem is akarok az lenni – mondja. – A
végső célunk az, hogy egy hatalmas stadionos turnéra mehessünk ott. Ennyi az
egész.
A hét férfi szeme félreértelmezhetetlen
vágyakozással telik meg, mint mindig, amikor szóba kerül a turné. Látszólag
semmi más nem számít – legyen az jó vagy rossz.
– Mindig készen állunk – mondja Jung
Kook.
Jin emlékszik
a nehéz beszélgetésekre még 2018-ból, a BTS szerződésének megújításának
idejéről és arra, ami azóta történt.
– Az ügynökség megígérte nekünk, hogy
mindent meg fognak tenni azért, hogy támogassák az előadás iránti
szenvedélyünket – mondja. – Azt mondogattuk egymásnak, hogy amiért ilyen
keményen dolgoztunk egészen addig a ponting, meg kell néznünk, milyen messzire
juthatunk. Nem vagyok benne biztos, hogy ezt meg kellene említenem, de (azt
mondtuk: ) fenébe az ügynökséggel, a fenébe mindennel.
Higgyünk a egymásban és a rajongókban, és vágjunk neki.
fordította: lin
[Az eredeti cikk itt olvasható.]