[BILLBOARD MAGAZIN] Betekintés a BTS ügyleteibe és az előttük álló kihívásokba

 


BETEKINTÉS A BTS ÜGYEleteIBE ÉS AZ ELŐTTÜK ÁLLÓ KIHÍVÁSOKBA

[2021.08.26.]

Miközben a BTS a katonai szolgálatról és a nyomásról beszél, amit mind az országuk, mind az ügynökségük felől éreznek, a csapat megnyílik a kiégéssel és a jövőjével – valamint a hihetetlen sikerük mögött húzódó vitával kapcsolatban.

A HYBE Szöulban található új székhelyének folyósóján már messziről ki lehetett hallani a kristálytiszta falzettet a távoli lépések és pusmogás hangjai közül, ami a bombasikerű K-pop csapat, a BTS nyári slágerének, a Butternek a kórusát énekelte – ez a kislemez vezette idén a leghosszabb ideig a Billboard Hot 100 toplistát. Ahogy a hangok közeledtek, egy tucat ember haladt tovább, mindannyian arcmaszkot viseltek.

Amíg a világ legnépszerűbb fiúbandája meg nem jelenik néhány perccel később, nehéz felismerni, hogy a folyosón látott tucatnyi ember a BTS volt, a menedzsmentjük öt tagjával kiegészülve. A BTS minden tagja meglepően hétköznapi ruhát visel – nagyméretű pólót és nadrágot, és mezítláb vannak a szandáljaikban – és inkább főiskolás srácoknak tűnnek, akik a kollégiumba tartanak. Egymást ugratják az előző éjszakából megmaradt másnaposság és az alkohol hatása miatt, ami a bőrükön is meglátszik – egy átlagos téma a fiatalság körében errefelé.

Amikor a csapat hét tagja – Jin és SUGA (28), j-hope (27), RM (26), V és Jimin (25) és Jungkook (23), a titokzatos folyosói énekes – helyet foglal és elkezdi megválaszolni a kérdéseket, már látni és hallani a veterán popsztárokat. Összecsukható székeken ülnek egy színpadon – ahol a fehér felszínen látni lehet a cipők nyomait, ami egy mostanában közvetített, a The Tonight Show Starring Jimmy Fallon műsorában tett vendégszereplésükből maradt vissza. Udvariasan, ékesen és olyan meggyőződéssel beszélnek, amiből csak úgy sugárzik az a szerény karizma, amivel rajongók millióit vonták a bűvkörükbe, akik szinte áhítatos szenvedéllyel támogatják őket.

– Nem vagyunk különleges emberek – a tálunk kicsi – mondja a rapper, SUGA, a csapat könyvkukaca a koreai kifejezést használva, amivel a képeség hiányát vagy a kicsinyességet írják le. – Rizses tányér méretű srácok vagyunk, akik túl sok mindent kapnak. Túlcsordul.

(Ami azt illeti a koreai nyelvben több mindent is találunk, aminek köze van a rizses tálhoz/tányérhoz.

“Egyszerű tál”: a személyt jelöli és arra használják, hogy leírják valakinek a természetes képességeit. A tál anyaga és mérete azt mutatja, hogy mit képes valaki kezelni akár fizikailag, akár mentálisan. Ha valaki egy kis tálhoz hasonlítanak, jelentheti azt, hogy kicsinyesek, mivel a tál olyan kicsi, hogy a kis dolgok nagynak látszódnak benne. Ha valakinek viszont “nagy a tálja”, könnyen átnézhet az apró, triviális dolgok felett.

“Rizses tál”: ez a metafora nem csak a tálra, hanem a tartalmára fókuszál, az étel (vagy a hiánya) a megélhetést jelöli. Pl. nagy tálba sok minden fér.

대기만성 – “Sokáig tart elkészíteni egy nagy tálat.” Jelentésben leginkább erre hasonlít: Róma sem egy nap alatt épült. Azaz, a siker nem jön egyik napról a másikra.)

  Igazán megéreztük a nyomást – szól közbe V.

– 2017. óta igyekszünk elkerülni, hogy magunkat dicsérjük, mert tartunk attól, hogy visszaüt – teszi hozzá RM, a csapat vezetője és legtöbbször a szóvivője is. – Folyton a karmára gondolunk.

RM elmondása szerint ez az önkritika valamiképpen a BTS koreai DNS-ének része. Másrészt viszont annak is az eredménye, hogy a BTS világhírű szupersztárrá nőtte ki magát és szokatlan befolyással rendelkezik – a csapat pedig elsőként vallja be, hogy ez számukra is meglepetést okozott. PSY 2012-es slágerét, a Gangnam Style-t követően a korai 2010-es években több K-pop előadó is magára tudott vonni némi figyelmet a tengerentúlon, de egyiküknek sem sikerült még a közelébe sem jutni annak, amit az a dal elért. Senki sem gondolta, hogy egy olyan kevés pénzből gazdálkodó ügynökség fiúcsapata, mint amilyen a Big Hit volt – most már HYBE, tavaly októberben pedig tőzsdére is ment – meg tudja hódítani a zeneipart világszerte.

– Egy kis ügynökségen keresztül debütáltunk – mondja SUGA. – Az álmom sosem volt hatalmas.

2014-ben a BTS ingyen jegyeket osztott Los Angeles utcáin, hogy mintegy 200 fő előtt léphessenek fel a nyugat-hollywoodi Troubadouron. Három évvel később a 2017-es Billboard Music Awardson – amikor a csapat elmondása szerint először tapasztalták meg az amerikai rajongók erejét – megnyerték a Top Social Artist kategóriát és véget vetettek Justin Bieber hat évig tartó győzelemsorozatának. A következő évtől a BTS stadionokban adott teltházas koncerteket világszerte, és rendszeresen rekordokat döntött meg: öt albummal is elsők lettek a Billboard 200 listán 2018 óta, a Beatles sikere óta (1966-68) ők vitték ezt véghez a leggyorsabban; öt számmal hódították meg a Billboard Hot 100 listát kevesebb mint egy év alatt, Michael Jackson 1987-88-as teljesítménye óta ők voltak a leggyorsabbak itt is; és több zenei videójuk nézettsége meghaladta az egy milliárdot. Az első K-pop előadók, akiket Grammy-re jelöltek, és a csapat már négy BBMA-díjat nyert az év elején. Az IFPI szerint a Map of the Soul: 7 című albumjuk a legnagyobb eladást produkálta az egész világon a tavalyi évben, és az azt követő BE pedig a negyedik legnagyobb eladású album lett annak ellenére, hogy csak november végén jelent meg.

A BTS nemzetközi berobbanása mellett a HYBE is átalakult. Egy hónappal a márciusi arculatváltást követően a vállalat 1,05 milliárd dollárt fizetett ki, hogy megvegye az Ithaca Holdings-ot Scooter Brauntól – és egy kicsi, 10 milliárd koreai won értékű (ami 9,3 millió dollárnak felelt meg akkor, 2011-ben) ügynökségből egy olyan vállalatóriássá nőtte ki magát, ami nagyjából megezerszerezte az értékét (9,5 milliárd dollár). A BTS tagjai multimilliomossá váltak a HYBE részvényeiknek köszönhetően, fejenként közel 20 milliárd wonnak (17 millió dollár) megfelelő részvénnyel rendelkeznek.

– Miközben idősebbek lettünk, kiszélesedett a látókörünk – mondja Jin, az énekes, aki gyakran világszerte jóképűként mutatja be magát, amit a rajongók fülsüketítő kiabálása követ.

– Nem hagyhatod figyelmen kívül a tapasztalataidat – teszi hozzá j-hope, a csapat vezető táncosa és egyben legjókedvűbb tagja. – Amikor 20 évesek voltunk, vakmerők voltunk. Csak mentünk előre és nem igazán néztünk körül. Már sokkal megfontoltabbak vagyunk.

– Lenyugodtam – mondja Jimin. – Sokkal több mindent kell átgondolnom magamban.

A hét férfinek jócskán akad min gondolkodnia ezekben a napokban. Dél-Korea kulturális nagyköveteiként annyira megnőtt a jelentőségük, hogy tavaly decemberben az ország kormányzása még egy törvényt is módosított, amire azelőtt még nem volt precedens, ez pedig lehetővé tette a csapat számára, hogy harminc éves korukig várhassanak a bevonulással. (Ezt megelőzően 28 év volt a a felső korhatár a kötelező katonai szolgálat megkezdésére.) 2022 végén Jin 30 éves lesz, emiatt pedig a BTS-nek egy hosszú periódussal kell számolnia, amikor legalább egy tag nem lesz elérhető – ha pedig mindannyian egyszerre vonulnak be, ahogyan azt egy dél-koreai pénzügyi elemző megjósolta, a csapat egy 18 hónapos szünetre mehet. (18 hónap a szolgálat minimális ideje.)

A HYBE számára mindez meglehetősen kedvezőtlen. A BTS generálja a vállalat bevételének jelentős részét, nagyjából a 796,3 milliárd won (680 millió dollár) 85%-át ők pörgették be 2020-ban. A HYBE ugyan elkezdte szélesíteni a a tehetségekből álló portfólióját – új K-pop előadókat szerződtetett le és a következő évtől kezdődően együtt fog dolgozni a Universal Music Grouppal (UMG) egy amerikai bázisú, fiúcsapatokról szóló tehetségkutató műsoron – az azonban nem világos, hogy képes lesz-e bármi is átvenni a BTS helyét a vállalat mérlegében.

Ez már önmagában is jelentős nyomást jelent, emellett azonban mind a csapatot, mind pedig az ügynökséget górcső alá veszik a BTS sikerei miatt, amiket mostanában a toplistákon elért, és amiről rivális előadók rajongói azt mondják: manipuláció eredménye és ellentétben áll a listák céljával, hogy hitelesen kiemeljék a világ legnépszerűbb előadóit. Miután a Butter és az Ed Sherannel közösen írt Permission to Dance a Hot 100 lista élén debütált, amit a Butter kilenc héten keresztül uralt egyfolytában, néhányan megjegyezték, hogy a csapat rajongói, akiket ARMY néven ismernek, a közösségi médián szerveződnek és különféle taktikákat használnak, például nagy mennyiségben vásárolják meg a fizikai albumokat és koordináltan vásárolják a digitális kiadásokat, hogy befolyásolják a teljesítményt a toplistákon.

A HYBE és a BTS is visszautasítja azokat a vádakat, miszerint a toplisták manipulálásából ered a csapat sikere. A BTS tagjai azt mondják, elfogadják, hogy a hírnevük eléri majd a tetőpontot és egyszer majd eltűnik – végtére is a BTS már túl van a K-pop csapatokra jellemző hétéves élettartamon az iparban. Eközben a vad sikerük következtében sokan kalkulálni kezdtek az iparban. Az, hogy a BTS képes lesz-e továbbra is mozgósítani a rajongói tábort globális szinten hosszútávon – és hogy más előadók képesek lesznek-e leutánozni – nem csak a BTS és a HYBE jövőjét fogja eldönteni, hanem meghatározza azt is, hogy mit hagynak hátra örökségként.

– A HYBE nagyon okos volt, amiért megértette, hogy a zene jövőjének meg kell vizsgálnia a jelent – hogy az emberek a zenét használják arra, hogy meghatározzák az azonosságukat – mondja Mark Mulligan zeneipari elemző az MIDiA Research tanácsadásán. – A streamek megemelkedése az elmúlt években – teszi hozzá –, meggyengítette az érzelmi kapcsolatot az előadó és a fogyasztó között.

– Koreán kívül, az Egyesül Királyságban és az Egyesült Államokban akkor, amikor a BTS dalai elsősorban még koreaiul szóltak, tinédzserek egy teljes generációja létezett, akik egyszerűen csak érezték, hogy van egy lyuk a zenei lelkükben. Tudták, hogy valami hiányzik, de azt nem, hogy mi. És akkor, hirtelen, felbukkant a BTS, és azt gondolták: “Ennek van értelme. Elmondhatom, ki vagyok azáltal, hogy ennek a csapatnak a rajongója vagyok”.

Egyelőre még nem tudni pontosan, hogy néz ki a BTS jövője és miről fognak a leginkább emlékezni róluk – különösen a csapat számára jelent továbbra is rejtélyt.

– Amikor véget ér a történetünk, tisztább lesz. Amikor a por leülepszik és lelépünk az emelvényről, meg fogjuk tudni mondani – mondja RM. – Jelenleg egy forgószél magjában állunk. Nem hiszem, hogy mi vagy akárki más tudna bármi pontosat mondani.

Akár élőben lépnek fel, akár az egyik színpompás videójukban, a BTS mindig egyfajta kedélyes könnyedséget mutatott: hibátlan tánc, egyenletes élő ének, tökéletesen kalibrált harmóniák. Ám ahogyan azt a tagok mondják, néhány éve már nem egyszerű a BTS-nek lenni.

Ez senkit sem ér váratlanul, aki figyelemmel követi őket. Még 2018-ban, miután megnyerték a nagydíjat az évvégi Mnet Asia Music Awardson, a BTS legtöbb tagja könnyekben tört ki a színpadon és Jin bevallotta: abban az évben gondolkodtak azon, hogy feloszlatják a bandát, mert nem bírták az érzelmi terhet. Visszaemlékezve arra a pillanatra, a csapat azt mondja: sosem volt igazán komoly a szándék a feloszlás mögött, de azt elismerték, hogy a tagok kiégéstől szenvedtek.

– Korábban havonta kaptunk egy naptárt, 28,5 nap munkával volt tele – mondja Jin.

Kimerítő, de a K-pop csapatok beosztását tekintve nem egyeülálló. Az Mnet megjelenésükkel megegyező évben a szerződésük megújításának tárgyalásai alatt kaptak egy egyhónapos szünetet a következő évre, az első igazi szünetet azóta, hogy leszerződtek az ügynökséghez gyakornokként.

– Fáradságos volt a felfelé vezető út. Nem volt jó hatással az egészségemre, és úgy érzem, beletettük a teljes fiatalságunkat és még annál is többet – mondja a vezető vokalista, Jung Kook.

Dél-Korea – egy hazaszerető nemzet, ami egy kicsi államként látja magát a szuperhatalmak, mint az Egyesült Államok, Kína és Oroszország közé szorulva – számára a győzelem ideája egy nemzetközi színpadon mindig is extrém jelentőséggel bírt. Emiatt a tény, hogy egy koreai előadó, aki koreai dalokat ad elő, képes volt olyan sok embert megmozgatni a saját határain túlnyúlóan, a nemzeti büszkeség egyik meghatározó forrásává vált – és olyan nyomást helyezett a BTS-re, ami túlmutat minden más kulturális exporténál.

Történelmi jelentőségű volt, amikor dél-koreai védelmi minisztérium decemberben bejelentette, hogy engedélyezni fogja a popsztároknak, hogy elcsúsztassák a katonai szolgálat megkezdését és tovább folytassák a karrierjüket – a meglehetősen szigorú követelménynek csak a BTS tesz eleget ezidáig. A törvény jelenleg csak egyes atlétáknak, klasszikus zenészeknek és táncosoknak ad felmentést. Bár a BTS nem kapott teljes felmentést, világosan látszik az utalás arra, hogy milyen fontossá vált az ország „puha eszközei” szempontjából.

(„puha eszköz” = Soft power: a kifejezés lényegében azt jelenti, hogy mennyi képes egy ország nem katonai eszközökkel biztosítani a gazdasági, politikai érdekeit.)

Július vége óta a BTS az Elnöki Különmegbízott a Jövő Generációért és Kultúráért – Moon Jae-in miniszterelnök nevezte ki őket és diplomata útlevelet is adott a csapatnak. Ez a státusz a COVID-19 oltásra várók listájának élére tolta a csapatot – ami valódi privilégiumnak számít egy olyan országban, ami hiánnyal küzd – és szeptemberben a csapat várhatóan jelen lesz az ENSZ Közgyűlésén, már harmadik alkalommal.

– Azt várjuk a BTS-től, hogy segítsék a nemzetünk presztízsének növelését vezető hatalomként egy COVID utáni korszakban – nyilatkozta az elnöki iroda, a Kék Ház, akkoriban.

A HYBE-nak is megvannak a maga elvárásai a BTS-szel szemben. 2019 óta – amikor a HYBE legutóbbi tájékoztatója szerint a BTS termelte ki a bevételek 97,4%-át – a vállalat bővíteni kezdte azokat a bevételi forrásait, amelyekhez nincs szükség a BTS aktív részvételére (merch, videójátékok). A tájékoztató szerint 2022-től a HYBE legalább hat új csapat debütálását tervezi, ezzel készül fel arra, amikor lejár a BTS szerződése (2024-ben). Ennek ellenére a HYBE vezetősége és a BTS is azt mondja, hogy nincs nincs végleges terv arra vonatkozóan, hogyan kezelik a csapat közelgő katonai szolgálatát.

Ami akár pénzügyi érvágáshoz is vezethet – és a BTS látszólag maga is tisztában van azzal, hogy a csapat sikerei segítenek abban, hogy csökkentsék ennek a lehetőségét.

– Amikor nézed az Olimpiát látod, hogy milyen keményen dolgozott minden atléta, hogy kijuthasson. A közönség azonban érmeket akar, nem? – mondja SUGA. – Ez nem olyasvalami, ami meg fog változni, akárhogy is beszélünk róla. Egyszerűen csak szeretnénk jók lenni azoknak az embereknek a szemében, akik szeretnek minket. Ez marad meg hosszútávon.

Különösen, ha azok az emberek teszik ki ARMY-t.

Virtuálisan minden nagyobb popsztár egy hűséges rajongói táborra támaszkodik, akik összefognak, hogy megvegyék és streameljék az utoljára megjelent tartalmat. ARMY azonban teljesen új szintre emelte ezt a normát.

– Ez egy küzdelem eredménye, és nem akarok elnézni efelett – mondja RM a csapata sikeréről. Nem arra utal, hogy a csapat mennyit vesződött a színfalak mögött, hanem arra, hogy ARMY milyen sok munkát fektet abba, hogy a dicsérete tárgyai a világ és a toplisták élén maradjon.

Shin Cho, a K-pop és J-pop részleg vezetője a Warner Music Groupnál, azt mondja, ez a K-popra jellemző rajongói kultúrához vezethető vissza, ami mindent megtesz azért, hogy az, akit támogatnak, megkapja a mainstream figyelmet.

– A rajongók mindent megtesznek, amit csak tudnak, hogy megcsinálják a sikersztorit – mondja Cho.

A kérdés, hogy mennyit is hajlandók tenni ezért a célért, mostanában került fókuszba.

Szabályokat követő módszereket alkalmazva ARMY már rég megtalálta a kiskapukat a zenei toplisták előírásai között – ideértve a Billboardét is –, hogy megnyomják a BTS kislemezeinek teljesítményét. A Billbobard szabályai például lehetővé teszik, hogy az emberek egy bizonyos számban vásárolhassák meg az albumok és kislemezek különböző verzióit hetente, és azok a vásárlások – verziónként nézve –, amelyek túllépik ezt az előre meghatározott határvonalat, nem számítanak bele az előadó heti eladásaiba vagy a listás helyezésébe. Egy K-pop csapat, mint a BTS is, általában több verziót is kiad egy adott kislemezből – digitális és fizikai verziókat is ideértve – ami több eladást tesz lehetővé fogyasztónként. (A Butter például hat digitális és két fizikai kislemez verzióban jelent meg.) Twitteren, ahol a BTS követőinek száma eléri a 38 milliót, a rajongók, akik ARMY nevében járnak el, segítséget kérnek ahhoz, hogy egyes kislemezeket megtoljanak azokon a napokon, amikor a legnagyobb befolyásuk lehet a toplistára.

Mialatt más kislemezek, amelyek a Hot 100-on szerepelnek, általánosságban a streamekre támaszkodnak a súlyozott pontjaik többségéhez (amit a rádiós lejátszás, majd pedig az eladás követ), a BTS toplistákat meghódító teljesítménye júliusban a Butterrel nagyrészt az eladásokból származott, aminek a jelentős része a BTS saját webáruházán keresztül zajlott, tartják olyan források, amelyek ismerik a helyzetet. Az a webáruház, mondják, nem ismeri fel a korábbi vásárlásokat vagy limitálja, mennyi példányt vehet meg egy rajongó, nem úgy mint az iTunes, ami megjegyzi, ha valaki már megvásárolta korábban.

Míg más előadók rajongói is azokat a vásárlásokat preferálják, ahol közvetlenül a fogyasztónak adják el a termékeket (azaz nincs szükség harmadik félre, pl. viszonteladókra, ahhoz, hogy megkapják, amit szeretnének,) az eladások hosszútávú fenntartásához, és használtak hasonló taktikákat, mint az ARMY-k, egyiknek sem sikerült megközelítenie azt a hatékonyságot vagy szervezettséget, mondják ugyanazok a források. Idén nyáron, amikor a Butter és a Permission to Dance összesen tíz héten át uralta a Hot 100 toplistát, olyan művészek rajongói, mint Dua Lipa vagy Olivia Rodrigo, akiknek a kislemezeit kirekesztették az első helyről ebben az időszakban, elkezdték csalásnak nevezni ARMY tevékenységét.

A július 24-i toplistán, a Permission to Dance első helyen debütált 140,100 összesített eladással az MRC adatai szerint, a Butter pedig visszaesett hat helyet és hetedik helyen kötött ki, míg Rodrigo good 4 u-ja megtartotta a második helyet. Ezt követően valami meglehetősen szokatlan történt: a Butter átugrotta Rodrigót és a többieket és visszatért az első helyre, és helyet cserélt a Permission to Dance-szel, ami a hetedik helyre csúszott.

Rodrigó rajongói szerint ez nem a véletlen műve. @scrappyseal, aki szintén észrevette a cserét, azt írta az egyik tweetjében, hogy a BTS-nek 0 GP támogatása volt a közvéleményben, de egy igazi bombasiker a közvélemény támogatásával marad fent. Egy másik felhasználó, @lipaanostalgia, aki mind Rodrigo, mind pedig Lipa rajongója, azt írta a BTS-ről, hogy olyan módszereket használnak, ami csalásnak tekinthető, a rajongók pedig manipulálják a toplistákat és nagytételben vásárolnak.

Az kijelenthető, hogy ARMY közösségi finanszírozása legendás szint közelében van ezen a ponton. A számlaegyenlegekről és a nagy tételű vásárlások nyugtáiról készült képernyőképek alapján, amiket a Billboard átnézett, jól látható, hogy a BTS rajongói a PayPalt használják arra, hogy pénzt gyűjtsenek ARMY-tól világszerte, amit felhasználva olyan vásárlásokat tudnak lebonyolítani, amelyek beleszámítanak az amerikai eladásokba.

“ARMY, HOL VAGYTOK?” – kérdezte @borakore52 egy augusztus 5-i tweetjében. – “Összesen 448, 16 PTD plusz 24 Butterből álló szettre van elég [pénzem]. Ha nem is tudjátok megvenni most [azonnal], csak később, jelezzétek a kéréseteket amilyen gyorsan csak tudjátok!”

Néhány szervezkedő ARMY pénzvisszatérítést ajánl fel más rajongóknak a vásárlásért cserébe. Az nem tisztázott, honnan származik ezeknek a vásárlásoknak a forrása, a BTS néhány rajongója pedig aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy több információt adjanak ki a módszereikről.

“Úgy érzem, szükség lenne arra, hogy kicsit diszkrétebbek legyünk az idővonalon azzal kapcsolatban, amit csinálunk és ahogyan.” – írja @RafranzDavis augusztus elején a pénzgyűjtés alatt. – “Idegesítő, de kösz mindenkinek, aki megérti.”

(Az MRC Data egyik standard eljárása, hogy minden gyanús toplistás tevékenységet kivizsgál. A Billboard nem engedné, hogy egy előadó vagy a kiadója/menedzsmentje finanszírozzon eladásokat, amelyek a toplistás teljesítménybe beleszámítanak.)

Ezek az erőfeszítések hozták fel a csapat kislemezeit, így képesek voltak a listák elejére kerülni annak ellenére, hogy a kortársaihoz képest a BTS gyengébben teljesít a rádiós lejátszások és a streamek terén.

– Ez egy fair kérdés – mondja RM azokról az állításokról, miszerint ARMY tevékenysége a toplisták manipulálásának számít. – Azonban, ha a Billboardnál beszélgetések folynak arról, hogy mit kellene az első helyezésnek reprezentálnia, akkor rajtuk áll, hogy megváltoztassák a szabályokat és nagyobb hangsúlyt fektessenek a streamelésre a ranglista felállításánál. Nem tudom, hogy jogos-e azért bírálni a rajongóinkat, amiért fizikai eladásokkal és letöltésekkel lett meg az első hely… Úgy tűnik, mintha könnyű célpontok lennénk csak azért, mert fiúcsapat vagyunk, mert K-pop előadók vagyunk, és amiért ilyen hűségesek a rajongóink.

Amikor arról kérdezték, hogy a HYBE maga szervezi-e a rajongókat a toplisták manipulálására, Shin Young-Jae – a BTS kiadója, a HYBE alá tartozó Big Hit Music elnöke – nevetve válaszol.

– Hát nem lenne nagyszerű, ha meglenne bennünk a képesség, hogy az ilyesfajta dolgok mögötti nagy koponyák legyünk? – mondja. – Megértem, hogy van olyan (BTS-hez kötődő) fejlődés a piacon, ami fejtörést okoz néhány ember számára. Azt viszont kétlem, hogy az államokbeli piacot meg lehet hódítani pusztán letöltésekkel. A meglátásunk szerint a dal hatását számos módon érzékelni lehet, és büszkék vagyunk erre a teljesítményre.

Ennek ellenére úgy tűnik, a HYBE mindent megtesz azért, hogy közel tartsa magához a BTS rajongóit. Az elmúlt években a vállalat népszerűsítette a Weverse nevű platformját, ahol a sztárok és rajongóik szöveges és videóbejegyzéseket tölthetnek fel, egyéb exkluzív tartalmak mellett, anélkül, hogy szükség lenne hozzá a YouTube-ra vagy a Twitterre. A bevételi jelentésükben, ami a 2021-es év első feléről számol be, a HYBE azt mondja a Weverse-ről, hogy nem csak megerősíti és megszilárdítja a rajongói közösséget, hanem elősegíti azt is, hogy hosszútávon megtartsák a rajongókat azáltal, hogy otthont biztosít a rajongók közötti közösségi tevékenységeknek.  Kiegészítésként azt is hozzátették, hogy a HYBE maga direkt bevételeket szerez a merch termékek és a kiadott tartalmak megvásárlása után.

A HYBE továbbá fő befektetővé vált a Fave-ben, egy közösségi platformon, ahol a rajongók kapcsolatba tudnak kerülni egymással. ARMY augusztus 18-tól csatlakozott a rajongói táborok közé. A CEO és alapító Jacquelle Amankonah Horton szerint a HYBE különösen érdeklődik a Fave piactere iránt, ami lehetővé teszi a rajongók számára, hogy egyedi termékeket készíthessenek és árusíthassanak az előadókról.

–  Felismerték, hogy a rajongók érdeklődnek egymás iránt, szeretnének együtt lógni, és lehetőség van arra is, hogy pénzt keressenek a rajongók( munkái)ból – mondja Amankonah Horton. – Azt gondoltam, sokat fogok tanulni tőlük, mert Keleten igazán bejött, amit a rajongóikkal csinálnak. Azt mondták erre: “Nem, te bővíted ki a mi üzleti modellünket, mert megérted és jól használod a rajongók közötti kapcsolatot.”

Noha még mindig fejlesztés alatt vannak, az, hogy a HYBE közreműködik olyan platformok működésében, mint a Weverse vagy a Fave, egy új sémát alakíthat ki az iparban a rajongók bevonását illetően. A stratégiai partneri kapcsolat a HYBE és a UMG között már most ahhoz vezetett, hogy fiatal tehetségek, mint Gracie Adams vagy Jeremy Zucker megjelenjen a Weverse-en. A Blackpink az egyik példa arra, hogy már rivális ügynökségek előadói is beregisztráltak Weverse-re.

Előadókat találni viszont, akik szeretnének olyan kapcsolatot kialakítani a rajongóikkal, mint a BTS is, kihívás lehet.  A BTS azt mondja, sosem mentek el a díjátadókat követő partikra az Egyesült Államokban. Helyette inkább mindig visszamentek a hotelbe és felmentek V-Live-ra –  egy alkalmazásra, ahol élő online közvetítéseket lehet tartani és most már egyesült a Weverse-zel –, hogy együtt ünnepeljenek ARMY-val.

–  Számunkra ez olyan, mint egy szertartás – mondja RM.

A BTS már a 2013-as debütálásukat megelőzően is élő közvetítésekkel tartotta a kapcsolatot a rajongóikkal, amikor az emberek még az első 4G LTE okostelefonjaikat vették, mondja Lenzo Yoon, a HYBE America, a vállalat amerikai részlegének társ-CEO-ja. Yoon már nagyon korán felvetette és menedzselni kezdte a videós kapcsolattartást.

Manapság a pillanatok, amiket a BTS megoszt ARMY-val heti több alkalommal is – legyen szó egy mérföldkőről a karrierjükben vagy valami teljesen mundénről – több milliók figyelmét vonzzák magukra. Az élő előadások után, mondják a rajongók a Billboardnak, e-maileket kapnak, amiben arról kérdezik őket, hogy mi tetszett nekik a fellépésben és mi nem.

Tavaly a BTS-nek olyasmit kellett megtennie, amire a tagok évek óta nem számítottak: közönség nélkül kellett előadniuk.

A koronavírus kitörése utáni pandémiában a csapat egy élőben közvetített, fizetős koncertsorozatot mutatott be, ami közel 190 ország és régió kétmillió nézőjét vonzotta be. Az élő közönség hiánya így is sokként érte őket.

–  Nyugtalanító volt, amikor arra vártunk, hogy felemelkedjen a függöny, de amikor kimentünk a színpadra csak a videókamerákat láttuk ott, ahol a közönségnek kellett volna lennie – mondja Jimin. – Tudom, hogy hálásnak kell lennem, amiért egyáltalán lehetőségünk volt előadni, de fájdalmas volt.

Hirtelen, a popzene legkivételesebb csapata is pont olyan volt, mint bármelyik másik előadó, akinek a tervei bizonytalan időre felborultak. A tagok magányosak voltak, és váratlanul érte őket a hirtelen változás a jól megszokott tempójukban.

–  Lehúzta az energiánkat és megtörte a lelkesedésünket – mondja RM.

–  Igazán komolyak voltak a gondolataim mostanában – vallja be SUGA. – Már másfél éve nem léphettünk fel, nem tudtuk tenni a dolgunkat.

–  A gondolataim mostanában sokkal szétszórtabbak, mint általában – teszi hozzá j-hope. – Néha azt érzem, hogy szükségem van egy kis időre. Máskor pedig arra, hogy menjek tovább.

V, aki érzékenynek nevezi magát azt mondja, hangulatingadozásai vannak, visszaemlékszik arra, hogy a csapat már két éve tervezi a turnét – de a várakozás még hosszabbra nyúlik:

–  Felzaklatott, hogy hagytam, hogy ezek az érzések bántsanak és kínozzanak; hogy kiabáljanak bennem. (Hozzáteszi, azért írta meg a Blue & Grey című számot tavaly, hogy mindezt kiadhassa magából.)

A 2020-ra tervezett világkörüli turné helyett a BTS valami teljesen váratlan helyre irányította a figyelmét: teljesen angolul kezdtek énekelni. Három kislemezük jelent meg angolul (Dynamite, Butter és a Permission to Dance), melyek mindegyike elérte az első helyet; a Dynamite és a Butter mainstream rádiós lejátszást is kapott – a csapat első igazi crossover sikere a popzenében, az első alkalom, amikor egy teljesen koreai csapatnak a Billboard Mainstream Top 40 Airplay listájának első tíz száma közé sikerült betörnie. A BTS tagjai azt mondják, nem értettek mindannyian egyet abban, hogy az angol jó választás volt. A BTS és a HYBE vezetősége sem bocsátkozik részletekbe, de Shin a Big Hit Musictól azt mondja: a megbeszélések ennek ellenére barátságosak voltak.

–  A véleményem szerint ez is azt bizonyítja, hogy a csapat erős, képesek voltak kedvező eredményre jutni és figyelembe vették az ügynökség igényeit is – mondja.

RM nem volt odáig az ötlétért, de azt elismeri, hogy szükség volt rá ahhoz, hogy fenntartsák az izgalmat a pandémia alatt.

–  Nem volt más alternatíva – vallja.

Jin beismeri, hogy először furcsa érzés volt (csak) angolul énekelni, és azt mondja, hogy a koreai ábécével kellett leírnia a skicc/vezető felvételen* hallható kiejtést, hogy le tudja utánozni.

–  Az angol, amit tanultam teljesen eltér attól, ami a dalban hallható – magyarázza. – Mindent ki kellett törölnöm hozzá a fejemből először.

(Guide track= sajnos nem ismerem a pontos magyar kifejezést rá és nem sikerült rátalálnom sem, de hogy pontosan értse mindenki, miről van szó és ne ússzon el rajtam a dolog: ez egy átmeneti, alap felvétel, ami segíti a szerzőket a dal befejezésében, egyfajta vázlat, ahol felveszik a vokális részeket és az instrumentális részek egy részét a dalhoz; nem kell precíznek lennie, ezeket a részeket később újra fel tudják venni, amikor a dal többi része is elkészült.)

Egyelőre – mivel Koreában továbbra sem lehet élő fellépéseket tartani és a napokban a turnéjukat is hivatalosan törölték a pandémiához kapcsolódó logisztikai nehézségek miatt – a BTS egy ismerős rutinra tért át: szinte minden napot együtt töltenek. Ugyanakkor van egy csavar is, ami sokkal pihentetőbb a szokásosnál – a 9-től 7-ig tartó munkaidő.

–  Nagyjából tíz év után egy viszonylag tiszta határvonal húzódik a munka és az élet között – mondja RM.

–  Ez valószínűleg az egyetlen jó dolog – fűzi hozzá Jimin. Továbbra is COVID idők járnak.

Jung Kook azt mondja, építő kritikákat olvas az interneten, hogy motiválja magát, és továbbra is „folyton gyakorlom az éneklést, akár egy párnába is, amit az arcomba húzok, amikor egy hotelszobában vagy otthon vagyok”.

Akármilyen zenét is adnak ki legközelebb, a csapat tagjainak kevés mondanivalója van erről. Egyedül RM beszél arról, hogy milyen szándékai lehetnek jelenleg a BTS-nek – és egy, az ipart megváltoztató dominancia a szülőhazájukon kívül nem szerepel a terveik között. Elismételte azt, amit néhány éve már igyekszik kihangsúlyozni: a csapatnak meg kell tartania a „kívülálló” státuszát és megtartani a dalszövegeiket elsősorban koreainak.

–  Nem hiszem, hogy valaha is az államokbeli mainstream részei lehetünk, és nem is akarok az lenni – mondja. – A végső célunk az, hogy egy hatalmas stadionos turnéra mehessünk ott. Ennyi az egész.

A hét férfi szeme félreértelmezhetetlen vágyakozással telik meg, mint mindig, amikor szóba kerül a turné. Látszólag semmi más nem számít – legyen az jó vagy rossz.

–  Mindig készen állunk – mondja Jung Kook.

Jin emlékszik a nehéz beszélgetésekre még 2018-ból, a BTS szerződésének megújításának idejéről és arra, ami azóta történt.

–  Az ügynökség megígérte nekünk, hogy mindent meg fognak tenni azért, hogy támogassák az előadás iránti szenvedélyünket – mondja. – Azt mondogattuk egymásnak, hogy amiért ilyen keményen dolgoztunk egészen addig a ponting, meg kell néznünk, milyen messzire juthatunk. Nem vagyok benne biztos, hogy ezt meg kellene említenem, de (azt mondtuk: ) fenébe az ügynökséggel, a fenébe mindennel. Higgyünk a egymásban és a rajongókban, és vágjunk neki.


fordította: lin

[Az eredeti cikk itt olvasható.]

 

Hungarmyinfó

Sziasztok! A HungarmyInfón BTS-szel kapcsolatos híreket és fordításokat találhattok. A hungarmyinfóról és a szerkesztőiről többet is megtudhattok az oldalunkon. Örülünk, hogy nálunk jártok, jó böngészést kívánunk: a HungarmyInfó csapata

Megjegyzés küldése