AZ UNIVERSAL MUSIC JAPAN ELNÖKE / CEO-JA, NAOSHI FUJIKURA A STREAMELÉSRŐL ÉS ARRÓL BESZÉLT, HOGY MIT LEHET TANULNI A K-POPTÓL
[Billboard, 2021.09.15.]
Naoshi Fujikura a japán zeneipar egyik kiemelkedő alakja, és aki idén felkerült a Billboard International Power Players listájára is, amelyet a jelentős nemzetközi befolyással rendelkező személyekről állítanak össze. Azok számára, akiket érdekel, hogyan ítélik látják a zeneipar más résztvevői külső szemmel a K-popot, érdekes lehet ez a cikk.
Korábban ebben az évben az Universal Music Japán elnökét / CEO-ját,
Naoshi Fujikurát nevezték meg a Billboard International Power Players listáján
a nemzetközi ipar vezetőinek egyikeként, akik sikerre vezetik a zene
üzletágát az Egyesült Államokon kívül.
Fujikurát annak kapcsán ismerték el, hogy cégének fókuszát a streamelés
irányába helyezte át egy olyan piacon, ami arról ismert, hogy a fizikai zenei
eladások adják a súlyát, miközben kiszélesítette a művészek számára nyújtott
szolgáltatásait - pl. merch termékek, élő események és rajongói klubok
formájában.
Fujikura most a Billboard Japannal osztotta meg a gondolatait arról,
hogy a Unversal Music Japan milyen lépéseket tett annak érdekében, hogy növelje
a streamelésekből származó jövedelmeit, hogy milyen stratégiái vannak a
tengerentúli piacon - beleértve ugyan, de nem csak Ázsiára irányulva - és hogy
milyen víziói vannak a vállalatnak a jövőre vonatkozóan.
Felkerültél a Billboard International Power
Players listájára a UMJ streamekből és más forrásokból származó bevételeinek
növelése miatt. Elmondanád nekünk, hogy mit tett a vállalatod 2020-ban azért,
hogy ilyen növekedést érjen el - különösen a streamelésnél?
NF: Néhány hosszútávú célunk, amin már évek óta dolgoztunk stratégiai
szempontból - mind a streamelés, mind pedig az A&R, a marketing, a
kreativitás és a fejlődés területeit ideértve - az elmúlt évben végre elkezdte
meghozni a gyümölcsét. Amióta 2014-ben a vállalat elnöke / CEO-ja lettem, arra
fókuszáltam, hogy megtaláljam a legjobb módszert arra, hogy egyedi módon
közvetíthessem minden művész zenéjét; miként a legjobb megközelíteni az egyéni
hallgatóközönségüket fogyasztás szempontjából; és hogyan lehet a legjobb zenét
és piacot megalkotni és fejleszteni ezeknek megfelelően. Nem irányítottuk
minden erőnket csak a streamelésre, nagy odafigyelés mellett dolgoztunk úgy,
mintha két különálló üzletünk lenne, amelyek szorosan összefonódnak, így
képesek voltunk maximalizálni a művészeink tehetségét, hogy mind a fizikai,
mind pedig a digitális világ elvárásainak megfeleljenek.
Mostanában azt mondtam a
dolgozóinknak a találkozóinkon: dőljetek bele, menjetek elé, legyetek
kreatívak. Keményen dolgoztunk azért, hogy minél jobban megértsünk a platform
szempontjából néhány összetevőt, amelyek sokat javítottak a képességeinken /
lehetőségeinken az A&R terén.
A streamelésből származó jövedelmek növeléséhez
elengedhetetlen, hogy Japánon kívül is legyenek hallgatók. Az amerikai
Billboard listákat nézve jól látszik, hogy számos K-pop csapat, mint a BTS is,
megjelent rajtuk, ezzel szemben a J-pop nem tudott hasonló sikereket elérni Kyu
Sakamoto óta (1963). A meglátásod szerint, mire van szükség ahhoz, hogy Japán
művészei is hasonló sikereket érjenek el az Államokban?
NF: Miután megfigyeltem, hogyan dolgoznak [a K-pop művészek], úgy
gondolom, az egyik terület, ahol a J-pop művészeknek fejlődniük kell, az a közösségi
média. A BTS elképesztő számú követői tábort épített ki a világ minden
pontjáról, és a rajongói hűséget fel tudják használni a stratégiájukhoz, amikor
dalokat és videókat adnak ki. Ez az aktivitás azonnal befolyásolni tudja a
streamelés eredményeit és segíti, hogy az új zene egy szélesebb körű, globális
hallgatósághoz jusson el. A közösségi média egy olyan alap, ami segíthet abban,
hogy külföldre is eljussanak a munkák, ezért muszáj hangolni, megtanulni és
megtalálni a legjobb gyakorlatot, hogy a japán tehetségek is élvezhessék az
előnyeit.
A K-pop zene okosan felhasználja a zenei
trendeket is, amelyek a nemzetközi listákon megjelennek. A dalszövegek talán
koreai nyelven íródnak, de a kész termék ismerősnek hangzik a rajongóknak
mindenhol.
NF: A siker egyik másik aspektusa, hogy a japán zenei piacot a J-pop
dominálja. Ha összehasonlítjuk a japán és a nyugati zene eladásait Japánban,
akkor azt látjuk, hogy a toplistákon a hazai japán zene sokkal nagyobb
mértékben van jelen. A pandémia miatt nem tartották meg a zenei fesztiválokat
és más eseményeket, a nemzetközi előadók pedig nem tudtak ellátogatni az
országba, ami még tovább fokozta ezt az egyenlőtlenséget.
Nagyon fontosnak tartom, hogy
van olyan zene, ami egyedien magába foglalja a japán kultúrát - mint Kyu
Sakamoto Sukiyaki című száma és a vocaloid, Muki Hatsune, ami szintén
nemzetközi népszerűségnek örvend. Másrészt viszont azt látjuk, hogy különféle
kultúrák és trendek összeolvasztása eredeti zeneként megkönnyíti az adott zene
számára, hogy különböző kulturális zónákban is elfogadják őket a streamelésnek
és hozzáférésnek köszönhetően, ami lehetővé teszi a zenei felfedezéseket.
Láthattunk példát arra, hogy latin országok és Dél-Korea sikeresen meglépte ezt
nemzetközi szinten, ezért reménykedünk benne, hogy a japán művészek és a zene
is képes lesz elérni ezt a jövőben.
Milyen gondolataid vannak az ázsiai régiót
érintő stratégiákról?
NF: Az ázsiai piac nélkülözhetetlen a sikereinkhez, a világ minden részén
vannak rajongói. Ahol a múltban a hozzáférhetőség (hiánya) és a kalózkodás
megakadályozta a zene kereskedelmi sikerét, ma a streamelések száma növekszik -
így az olyan piacokon is, mint Kína, Dél-Ázsia vagy a Közép-Kelet. Az emberek,
akik olyan országokban élnek, amelyek kalózmásolatokkal voltak tele vagy ahol a
CD lejátszók nem voltak széles körben elérhetők, ma már túlléptek a CD-ken, és
okostelefonokon hallgatnak zenét. Japántól eltérően - ahol a születési arány
csökken, az elidősödés pedig nő - az átlagos életkor a dél-ázsiai
országokban alacsony, ezért a piac számos lehetőséget hordoz magában a jövő
generációkat tekintve ebben az értelemben is. Az ázsiai piac fontos szerepet
játszik a nemzetközi népszerűség növekedésében a rövid videós tartalmakat
tekintve a tartalmak és a technológia fejlődésének és a befektetéseknek
köszönhetően. Ez is hozzájárult a nemzetközi érdeklődés fokozódásához az ázsiai
kultúra, a K-pop, divat iránt (is) világszerte.
Az ázsiai régió lehet a bázisa
a nemzetközi slágerek következő hullámának és a jövő művészeinek.
A Grammy és a Billboard díjátadók miatt jelentős
figyelem irányul errefelé, nem?
NF: Már többször is voltam a Grammy-n és mindig lenyűgözött, hogy még azok
a művészek is, akiket nem jelöltek díjra, részt vesznek az eseményen -
tapsolnak a színpadon levő művésztársaiknak, akik előadnak vagy díjat nyernek.
Csodálatos lenne hasonló környezetet megteremteni Ázsiában is.
Milyen tervei vannak a vállalatodnak a jövőre
nézve?
NF: Amióta elnök / CEO lettem, azt mondom a dolgozóinknak itt Japánban,
hogy azt szeretném, ha a világ egy olyan hely lenne, ahol a világ minden
pontjáról származó előadók zenéjét a világ minden pontján hallgatnák.
Természetesen szeretném látni,
hogy a J-pop művészek sikereket érnek el más országokban és meghódítják a
toplistákat külföldön, de remélem, hogy más országok művészeivel is megtörténik
mindez. 2014-ben, amikor átvettem ezt a pozíciót, ez a cél álomnak tűnt. Most
viszont a BTS és J Balvin nemzetközi sikereit tapasztalhatjuk, akik megmutatják
nekünk, hogy el lehet érni ezeket az álmokat.
Egy másik pont, amire
fókuszálunk, a rajongókkal való mély kapcsolat, amit korábban is említettem. Ma
már a művészeknek sok mindent kell maguknak megcsinálniuk, anélkül, hogy lenne
menedzsmentjük vagy kiadójuk, ez olyasvalami, ami néhány évvel ezelőtt még
lehetetlen lett volna. Ez talán nagyon alapnak tűnik, de ha olyan vállalat
akarunk lenni, akivel a művészek szívesen dolgoznak együtt, akkor képesnek kell
lennünk arra, hogy magasabb szintű lehetőségeket és alkalmat biztosítsunk
számukra, hogy kapcsolatot tudjanak teremteni a rajongóikkal.
Egy példa erre a saját
Universal Music Store-unk, a közvetlen fogyasztói platformunk, ami hatalmas
iramban növekszik. Lehetővé teszi, hogy direkt módon tudjuk közvetíteni a
termékeinket, és segít abban, hogy jobban megértsük, mit szeretnének a rajongók
a művészektől.
Japánon kívül már számos
országban a stream már szélesebb kört ér el és a streamből származó növekvő
bevételek pótolják a kiesést, amit a CD és más fizikai kiadások vásárlásának
csökkenő száma miatt keletkezik. Ami hihetetlen a japán előadók fejlődésének
kapcsán, hogy sikeresen megtartották a fizikai eladások szintjét, miközben a
streamelésből származó bevételek nőttek. A pandémia miatt számos CD-t árusító
üzlet kénytelen volt bezárni átmenetileg 2020 során. A fizikai eladások emiatt
zuhantak ugyan, de az előző évi eladások 86%-át még mindig megcsinálták. Ez is
azt bizonyítja, hogy a CD eladás igazán erős a japán zeneiparban.
A CD-k piaca nagyot zuhan Dél-Koreában is, de látunk példát arra, hogy a
művészek képesek egymillió CD-nél is többet eladni. Több megoldás is létezik a
változó nemzetközi zenei piacon, és remélem, hogy a japán művészek is találnak
módokat arra, hogy a jövőben kiléphessenek a nemzetközi színpadra.
Korábban a J-pop művészek
általában úgy szereztek népszerűséget, hogy megcélozták az amerikai piacot.
Most, a nemzetközi színtéren olyan új marketing eszközök tűnhetnek fel,
amelyekre korábban sosem gondoltunk.
A meglátásom szerint szükség
van a folyamatos tanulásra, kísérletezésre és fejlődésre, ahol csak csak
lehetséges, annak érdekében, hogy új utakat találjunk a nemzetközi sikerek
elérésére és új izgalmas lehetőségeket találjunk a japán zene, előadók és
kultúra számára.